Mask hur vanligt?

Kattennizze

Trådstartare
Jag har en två-åring, och jag har givetvis kollat henne regelbundet ända sedan fölistiden med "kolla - masken". Hon har hittintills alltid haft 0, dvs ingen mask öht. Hur vanligt är det egentligen på unghästar, bara som kuriosa?

Sv: Mask hur vanligt?

Det beror på hur markerna sett ut där fölis gått och till viss del tror jag det är ärftligt hur känsliga de är för mask.

En kompis båda unghästar (eller ja, nu är de ju 6 år) har haft som mest 50 den ena och 100 den andra och det var efter kort visit i annat stall.

Hon har hittintills alltid haft 0, dvs ingen mask öht.

Var på en föreläsning om hästens parasiter, och 0 betyder inte att det inte finns mask!
Svaren man får visar hur mkt/lite parasitägg det finns, inte hur mkt/lite parasitlarver som hästen bär på!

(obs! Inlägget är inte menat som en "pekpinne", bara info från föreläsningen! ;) )

Vad är då rekomendationerna nuförtiden? Hur ska man göra rent praktiskt? Och behövs "kolla masken-resultat" för att en veterinär skall skriva ut avmaskningsmedel?

Var på en föreläsning om hästens parasiter, och 0 betyder inte att det inte finns mask!
Svaren man får visar hur mkt/lite parasitägg det finns, inte hur mkt/lite parasitlarver som hästen bär på!

(obs! Inlägget är inte menat som en "pekpinne", bara info från föreläsningen! ;) )

Det stämmer utmärkt. Och då behöver man också lägga till info att avmaskningen i första hand är för att skydda MARKERNA från mer smitta (och därmed hästen för återsmitta), inte för att hästarna mår dåligt av att ha viss mängd parasiter.

Träckprovet avgör alltså på en frisk häst om man behöver avmaska eller inte.

Har man andra problem kan andra rekommendationer behövas men då har man troligtvis redan veterinärkontakt.

Vad intressant, alltid lär man sig något nytt. Men de här parasitlarverna då, är de alltså inte farliga för hästen? Blir alla ägg sedan då eller? Hm, jag känner att jag inte riktigt kan ämnet...

Vad intressant, alltid lär man sig något nytt. Men de här parasitlarverna då, är de alltså inte farliga för hästen? Blir alla ägg sedan då eller? Hm, jag känner att jag inte riktigt kan ämnet...

Livscykeln ser ut såhär:

Vuxna maskar i hästen lägger ägg som följer med bajset ut. I värme och fukt utvecklas äggen till larver som kryper upp på grässtrån. Hästen tuggar i sig larverna som antingen direkt lägger sig i "viloläge" eller fortsätter utvecklas till maskar. Efter 12v är den uppätna larven vuxen mask som lägger ägg.

De som lägger sig i viloläge kan ligga i tarmslemhinnan i flera år utan att man kan komma åt dem med avmaskningsmedel.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 495
Senast: Piaff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka