Marwin 942

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gouache
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 527
G

gouache

Jag funderar på att använda Marwin. Någon som har erfarenhet av denna hingst, avkommer eller annat?

Sv: Marwin 942

vet bara att jag tycker att han är väldigt snygg, sticker ut i mängden samt att han verkar sympatisk, men jag kan inte uttala mej om hur han nedärver sej och det är ju det viktiga eg.

Då var jag och ute och cyklade... Men ett V brukar väl ändå oftast resultera i ett C till slut, för det kan väl inte ha hänt många gånger att de blivit höjda istället?

Ja ett V betyder väl Väntande eller något liknande? En väntande på att få ett C, men han stod ju inte med på listan för sänkningar 2008 så han kanske får ett år till på sig?

Jo, V står för väntehingst, men eftersom han fick det först förra året borde ha väl få ett antal år till på sig innan han ev. sänks till C. Dock så får en V-hingst inte lösa betäckningslicens och avkommorna får därmed inga gröna papper, vilket måste vara viktigt att veta för de som tänker på att betäcka med honom.

Varför välja en hingst som har tveksam nedärvning när det finns så många?

Jag har sett 2 avkommor efter Marwin och ingen av dom tilltalade mig. Den ena fick visserligen hopp-diplom på 3-års test men jag som sett hästen löshoppa hemma kan säga att det var en ren lyckträff...... Hon var så laddad att hon hoppade på rent adrenalin tror jag. Annars var hon en medelmåtta i det mesta - ganska stoig också

Detta är min personliga åsikt och erfarenhet men det finns säkert jättetrevliga avkommor också men frågan är om dom är tillräckligt många.....

Jag har sett en hel del av uppfödarens egna fölungar e Marwin och de har genomgående varit snygga, däremot har jag ingen större erfarenhet av dem som vuxna. :o En mkt fin 3-åring kände jag dock e Mawin som tyvärr fick nödslaktas pga slarv vid utsläpp i ett kollektivstall. :mad:

V har en 6 åring efter Marwin som är en kanon häst.
När jag skulle betäcka mitt hannoveranar sto så letade jag länge och åkte land och rike runt och letade men föll för marwin för att han dels passade bra till mitt sto och han var SÅ!! trevlig.
6 åringen är ingen skönhet..men det är inte hennes mamma heller :D

Jag känner en (snart) tvååring efter honom. Väldigt liten, tråkig i huvudet och för tillfället ful i kroppen, och har alltid varit så länge jag sett den. Vet dock inte vad det är på mödernet tyvärr.

kl* haft en Marwin avkomma för ett antal år sedan, vacker att titta på,helt okomplicerad att rida in osv men som jag tyckte lite seg i huvudet i jämförelse med tidigare unghästar jag haft samt även mot de som var jämnåriga i samma stall då. Har uppfattat det som att de behöver lite tid på sig att mogna och är lite allmänt valpiga ganska länge de som är av lite större modell (min hamnade på ca 170 cm)
Tog bort min vid fyra års ålder pga skada men hade förmodligen annars blivit en trevlig allroundhäst på lättare nivå misstänker jag, absolut inten stjärna i allafall.
Nin

Men var det inte Junker som flyttades upp från C pga ny avkommestatistik ? Jag har för mig det.

Jag vet 2 st. Ett svart sto utan tecken tror jag, hon hopptävlas med viss framgång, men jag kommer ej ihåg hur högt.

Den andra är en 7-årig valack som är snygg, svart med bläs och vita strumpor precis som sin far. Dock är han väldigt valpig och skraj av sig men han hoppar bra och har OK gångarter men har inte kommit långt alls än. Ska debutera i 90 och 100 cm i slutet av jan. Han är 166 cm och verkar ha bra ben=hållbar.

Min syster hade en Marwinavkomma som vi fick ta bort som 6 åring, strålbenshälta båda fram. Stor som ett hus (ca 178cm). Sen i utvecklingen på alla plan. Gick väl 90-100cm innan han blev halt.

Min väninna hade en Marwinavkomma som togs bort som 7 åring pga ryggförändringar/KS. Det var en märr med mkt humör, svårhanterilg. Raka motsatsen mor systers häst.

En bekant har en som går LB-LA i både hoppning och dressyr. Men den har osteochondros.

Mitt sto har Marwin som morfar. Hennes mamma ser jag inga fel i om man bortser från storleken (159cm). Både mitt sto och mamman är kinkiga i munnen men inget säger ju att det kommer från Marwin.

Som synes har jag lite blandade känslor för hingsten. En hobbyhingst enligt mig, inget för svårklassavel men bra för hobbyryttaren.

Hej.. har läst lite vad andra skrivit om Marwin... jag kan dock inte hålla med alls... jag har själv ett sto på 6 år efter honom som går 120 o debuterat i fälttävlan med mkt bra resultat ... de flesta av hans avkommor får mkt bra poäng på ridbarheten vilket är mer än 75% till framgång... han har ett supertemperament men vad jag vet har han lämnat ganska ojämnt i storlek... dock mycket bra i typ...ston blir stora o hingstar/valackar har blivit små... känner denna underbara hingst personligen o hans stamtavla går inte av för hackor... det finns många fina tyska hingstar i den... Marwin är ju en allroundhingst o han nedärver det åxå... det ska du ta i beaktande när du använder honom på ditt sto... vad är det du vill ha?? Han har tävlat själv i både dressyr o hoppning... Helena Lundbäck vann en GP hoppning med honom i Sydamerika för några år sedan...att han är nedflyttad till C beror nog snarare på att han inte har så många avkommor som är visade än att han nedärver dåligt...jag vet att hans avkommor fått bra kritik o vunnit bl a Kungakannan... o det var ett sto...om du har tänkt sälja fölet så kan jag bara säga att bland svenska ryttare på högre nivå o tränare är Marwin avkommor populära...jag har flera bilder o referenser om du är intresserad av att se../Mvh A

Marwin är sänkt till V inte C. Hans far Maurice har som avkommeindex dressyr 117 hoppning 90. Hans morfar Aderlass dressyr 101 hoppning 90.

kl* Är väl snarare så att de unghästar som visats efter Marwin på tex treårs inte har varit direkt lysande hittar flera både kl II och kl III, vet det visades fler tex vid samma tillfälle som jag visade min och ingen av dem var mer än ordinär. Visst de är trevliga och vill man ha en allroundhäst på lättare nivå så funkar det säkert, men vill man ha lite mera gång och go och vakenhet så kanske man ska välja någon annan hingst.
De som kommit någon vart är så få i förhållande till alla de som tagits bort eller går som skogsmullar så det räcker liksom inte även om de blir svarta och snygga att titta på (det var min också+ hade 8 på typ).
Nin

#16 Starlet: Jag håller med dig. Har träffat Marwin en massa gånger och även en hel del avkommor efter honom. Genomgående mycket trevliga och snälla individer. En del av dem har presterat bra, andra har haft otur att t ex få skador men det är ju rimligtvis inget som har med fadern att göra. Han kan ju omöjligt beskyllas för rena sparkskador eller annat som människan i grund och botten orsakar..

Att en hingst sänks eller blir sk V-hingst tycker jag personligen känns lite tokigt. Han har ju ändå en gång i tiden blivit godkänd för aveln och kan väl ändå inte stå till svars för att inte alla hans avkommor kommit ut på tävlingsbanorna och presterat. Jag är ingen tävlingsmänniska själv och anser att det är minst lika viktigt att individen/avkomman passar sin ryttare oavsett disciplin och önskemål. Många som jag är fullt nöjda med att "skogsmulla" vilket ju enligt reglerna tyvärr inte gagnar aveln.

Det är inte enbart HINGSTEN som ger avkomman...

V har en 6 åring efter Marwin som är en kanon häst.
När jag skulle betäcka mitt hannoveranar sto så letade jag länge och åkte land och rike runt och letade men föll för marwin för att han dels passade bra till mitt sto och han var SÅ!! trevlig.
6 åringen är ingen skönhet..men det är inte hennes mamma heller :D

Påstår du att min häst inte är en skönhet ?? !!:mad: hon är ju skönheten själv ju!...

nu får du allt förklara dej !:rofl:

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 588
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka