Vet inte om du skrivit ut hennes stamtavlenamn någonstans, men vill du göra det så vore det kul att få kolla på hennes stam? Mest för att jag också håller på att lära mig en del om genetiken på ragdolls.
Men ja, det spelar ju ingen roll vad hon står som för färg egentligen. Dock tror jag faktiskt att man kan anmäla katten som en annan färg till utställning än vad den har i stamtavlan (även fast det inte är aktuellt med Alice eftersom hon är feltecknad). Vissa katter (dock inte vanligt på ragdolls) ser ut som en färg men är genetiskt en annan. Så genetiskt i stamtavlan har de en färg, och på utställning tävlar de i en annan färg
. Oj, vad invecklat det blev!
Jamen visst absolut, då jag själv är amatör gällande genetik så vore det vara kul att höra vad andra kan säga
Får se om jag minns alla L nu ... Hon heter Lillianis Alice
Namnet är lätt att komma ihåg men kennelnamnet är lite knepigare
Huh, vad intressant. Men vem är det som avgör om katten ser tillräckligt mycket ut som en annan färg att den får ställas ut i den gruppen?
@Marty och
@cirkus
Haha ja, Charlie som min raggis hette, var nog så nära den perfekta katten man kunde komma och det är en ras helt i min smak med då de är så "lagom". Egentligen har jag en släng av allergi mot hundar och katter som har blossat upp rejält dock reagerade jag inte på Charlie utan det är nu först på Luna jag har reagerat men man är bra sugen på att ignorera allergin och ha en eller två raggisar ändå i framtiden
Himla intressant för min bror är kattallergiker egentligen men hans familj har en norsk skogskatt som han tål. Och vår förra katt (bondkatt) blev han röd i ögonen av men däremot verkar han inte alls reagera på samma sätt på Alice. Jag undrar om inte ragdollen kan vara en "allergivänlig" ras i vissa fall. Kanske gäller det dig också?
Men å andra sidan verkade han tåla katter som liten, det var inte förrän han flyttade hemifrån som det blossade upp
Eller hur ^^ bruna bicolor med riktigt blåa ögon är ju så dösnygga så det finns inte, i alla fall om bläsen är lagom bred
Min nuvarande misse är inte direkt förtjust i andra katter så vettesjutton om hon skulle kunna lära sig att acceptera en till men sen vet jag att en annan som har en likadan fyrbenting som Luna sedan köpte en till katt och de har nu lärt sig att acceptera varandra så tanken att det kaaaaaanske kan gå finns där i bakhuvudet hela tiden
Och jag tycker att det spelar ingen roll om det blir mitted eller bicolor - ge mig bara en brun!
Men tyvärr, bortsett från omständigheterna, så undrar jag om jag skulle kunna sköta om en andra ragdoll på ett bra sätt.. Min Alices päls tovar sig ganska lätt tycker jag även om jag försöker se efter den nu. Där känns det som att det räcker bra med en långhårig
Plus så verkar jag ha gett henne ett mindre trauma när det gäller andra katter och mig i närheten
skäms
Är också osäker på hur hon skulle reagera på en andra katt då hon rusat efter när hon sett andra katter ute men det skulle väl få bli mutor för hela bunten
Det brukar oftast gå om man ger den vuxna katten en kattunge. Det ser de inte som något hot, så katten lär sig tycka om den lilla kattungen.
Håller med om bruna bicolor! Det finns ju en anledning till att min första ragdoll Sally är en brun bicolor. Får se vad jag behåller från kullen
. Än så länge ser bicolortjejerna väldigt fina ut, men de är nog blå misstänker jag.
Skulle vilja se vad för min Alice skulle göra om jag kom hem med en kattunge
Vore ju typiskt om bara pojken blev brun! Håller tummarna
En liten Kung och en upponerkatt (Tror det är Birgitta)
Och den andra bilden som jag tänkte ladda upp får ni avvakta med, för den ville inte laddas upp just nu.
Ha, har han redan fått det stoora smeknamnet?
Vilket ego han kommer att få
Men gud, de där små tassarna
Ååååh kattungar är bara för goa
De måste ju vara pyttesmå!
Jag trodde att jag skulle ha problem att bli av med kullen. Dock ramlar det in intresseanmälningar hela tiden, och jag skulle nog kunna ge minst 10 kattungar väldigt bra hem. Otroligt kul självklart, men hur ska jag till sist välja vilka som ska få köpa kattunge av mig? Jag önskar att jag kunde klona dem så de räckte åt alla, men det går ju inte riktigt.
Jag ska ju troligen behålla en kattunge själv. Ägaren till pappan ska troligen köpa en kattunge, men han har inte bestämt sig för om det blir en hona eller hanen än. Om inte han köper hanen så har jag 2 nära vänner som är intresserade av hanen (och vem väljer man av två nära vänner????) + typ 5 till som varit intresserade av hanen främst. Sen är det väl typ 4 familjer i övrigt som varit intresserade redan... 2 intresseanmälningar bara idag
. Känner mig som världens elakaste som kommer behöva neka några.
Åh .. vad bra ... då kan jag inte köpa en, bra det kan jag ju inte just nu ..
Men vad kul att din kull verkar poppis! Härligt att kunna välja de bästa nya ägarna
Jag tror dock att när det väl närmar sig så drar nog ett par stycken ut sig från ett köp, så jag tror inte du behöver vara orolig