Martingal !

L

Linneaaa

Heeej !

Har man en sånhär marting för att de ska vara snyggt eller gör plattan någon nytta ? :bow:

2310.jpg

Sv: Martingal !

jag ser inte bilden, tyvärr..

men är det en sån med triangelplatta, så är det för att hästen inte ska kunna dra upp huvudet. en sån gör alltså ännu mer nytta än en vanlig martingal.

nån kan säkert förklara bättre:angel:

Kan inte heller se bilden men det finns ju "täckta" martingalar för att inte hästen ska kunna bita tag i remmarna...:cool:

Ser inte heller bilden, men om du menar den som dom andra har trott så är den även svårare att ta ledande tygeltag på.

jag ser inte bilden, tyvärr..

men är det en sån med triangelplatta, så är det för att hästen inte ska kunna dra upp huvudet. en sån gör alltså ännu mer nytta än en vanlig martingal.

nån kan säkert förklara bättre:angel:

Vadå för mer nytta än en vanlig martingal? En vanlig martingal hindrar ju oxå hästen från att dra upp huvudet!

Till TS
Jag ser inte bilden men tror jag vet vad du menar. Och då är det nog rätt som SarahOlofsson säger.

ja, när det sitter ngt mellan remmarna bidrar det ännu mer till att hästen inte drar upp huvudet.

Jag fick ha en sånn martingal under en period efter som min häst var väldigt känslig för mina då flaxande händer.

Det hjälpte under den tiden då jag arbetade med mina händer och min sits. Nu går han på vanlig martingal och är lika nöjd.

det är vad jag har hört iaf..?
sen är det även för att hästen inte ska bita på remmarna, ja.

Senast ändrad:

det är vad jag har hört iaf..?
sen är det även för att hästen inte ska bita på remmarna, ja.

Att det inte kan bita tag i remmerna köper jag, men annas verkar den ju på samma sätt. Det kan man ju tänka oxå.
En martingal är ju till för att hindra hästen från att slå upp huvudet, oavsett om det är platta eller ej.

ja men med en vanlig martingal känne hästen mest i munnen och till en viss del remmarna.. med en martingal med platta så trycker hela plattan mot hästens hals... också stadigare i munnen när den dra upp huvudet,,

ja men med en vanlig martingal känne hästen mest i munnen och till en viss del remmarna.. med en martingal med platta så trycker hela plattan mot hästens hals... också stadigare i munnen när den dra upp huvudet,,

Ja men båda hindrar ju hästen från att dra upp huvudet, eller hur?

Tack för alla svar :)

Så den är väligar än en valig maringal då ? Efter som den har kraften på hela bogen typ ist ?

Kan inte se bilden, men jag har en "3kants" martingal åp min häst, enda anledningen till det är att han biter tag i remmarna på en vanlig martingal och fastnar. Han har gastnat i en vanlig martingal 2 ggr, så nu kör vi med platta ist.

och det gör så att hästen inte slår upp huvudet? :confused:

Hästen får nog ha en rejäl underhals eller en mkt för kort martingal om den ska trycka så mkt på halsen....

Jag upplever att min häst blir lättare att svänga, då yttertygeln "följer med" vid ledande tygeltag (han har ett bett med parerstänger som då trycker på kinden). På vanlig martingal har han lättare för att boga ut och försvinna ut i svängarna. Kanske är en genväg, men vad tusan, det hjälper ju. ;)

det är ju nästintill omöjligt att ta riktiga ledande tygeltag med martingal med platta? tygeln sitter ju i stort sett fast i ett läge?

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
572
Senast: Jahopp
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 609
Senast: co-SMAD4
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 323
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka