Martingal??????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 446
M

Maxmax

Vad tycker ni om att använda martingal?? Hur hårt ska man sätta martingalen?? Jag har satt det så att det sitter åt rätt så mycket vid bringan. Men den sitter inte hårt. Det är ca en hand ut från bringan om du förstår. Är det för hårt tror ni??
Finns det någon "regel" för hur hårt den ska sitta????

Jag har en fd travare som gärna springer med huvudet högt hela tiden. Han har svårt att sänka sig. Jag har börjat använda en martingal och tycker att det går bättre.

Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut den frågan jag ska träna för instruktör första gången i morgon och vill inte komma och göra bort mig helt!! ;)

Sv: Martingal??????

Det är ju därför tränaren är där !! för att hjälpa dig med sådant!!! :)

När du sa att den springer med huvudet högt hela tiden så var min första tanke ont? ...
Jag hoppas verkligen att du har kollat alla smärtmöjligheter (inte bara sadel) innan du hakar på en martingal...

Ja självklart har jag kollat det. Jag menar inte högt som i "högt" om du fattar. Vet du hur en travare brukar gå så vet du vad jag pratar om.

En martingal är inte till för att hålla ner hästens huvud, den ska bara hindra hästen från att knocka ryttarens näsa.

Så rätt spänd inverkar den inte förrän hästens hals/nacke är en liten bit från ryttarens ansikte.

Och så håller jag med Balkasch, tränaren är ju till för att hjälpa dig med dina problem, så försök inte dölja dem! Rid första passet utan hjälptyglar, och låt tränaren avgöra om ni behöver dem eller inte. :)

Håller med föregåend talare, martingalen är till för att inte få näsbenet krossat.
Men i alla fall, halsremmens hårdhet spelar inte så stor roll, den ska passa hästen storlek så att du inte stryper den naturligtvis.
Om du sen tar tag i ringarna och lyfter dem rakt upp så ska de sluta i samma höjd som höftknölen, du får allså tänka dig en rak linje över hästkroppen från ringen i martingalen rakt bak till höftknölen. Sen är det ju lite individuellt, hästar ser ju olika ut men det är ett generellt tips.

Jag tycker du ska ta hjälp av tränare. Ge hästen en chans att muskla sig så h*n orkar bära sig med dig på. Strunta i hjälptyglarna och koncentrera dig på bärigheten, den kommer när h*n är stark nog!

Lycka till!

Tack för svaren jag har fått. :bow:

Idag red jag får tränaren första gången. Vi använde inte martigalen alls, han gick bra ändå. Det visade sig att det var jag som har ridit honom fel. Men tack ändå för alla ni som skrev på den här tråden! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 285
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka