martingal på ärevarv

Sv: martingal på ärevarv

Om hästen är het eller tex reser sig så kan det kännas tryggt att ha en martingal kan jag tänka.

undrar ju faktiskt också det. med tanke på en martingals funktion så förstår jag inte hur man skulle känna sig säkrare.

martingalen förhindrar ju att hästen kan slå upp huvudet högt, det är bra att den inte kan göra det när man sitter i lättsits. så man då inte får upp hästens typ nacke i ansiktet. vilket i sin tur resulterar i fula ansiktsskador.

har man en opålitlig häst så skippar man att rida ärevarv, inte mer med det. finns ingen överdommare som kommer tvinga en om det kan medföra personskador o annat.

däremot skulle jag kunna förstå tanken med att ha graman på ärevaret med en busig häst.

sorry att ja kapar tråden...

undrar ju faktiskt också det. med tanke på en martingals funktion så förstår jag inte hur man skulle känna sig säkrare.

martingalen förhindrar ju att hästen kan slå upp huvudet högt, det är bra att den inte kan göra det när man sitter i lättsits. så man då inte får upp hästens typ nacke i ansiktet. vilket i sin tur resulterar i fula ansiktsskador.

har man en opålitlig häst så skippar man att rida ärevarv, inte mer med det. finns ingen överdommare som kommer tvinga en om det kan medföra personskador o annat.

däremot skulle jag kunna förstå tanken med att ha graman på ärevaret med en busig häst.

sorry att ja kapar tråden...

Min häst är het ja, skulle inte vilja ha med honom på ett ärevarv som det är nu ;)

såg det som ett alternativ, martingal - lungt och fint ärevarv, inget spring. ingen martingal - inget ärevarv.

Alltid kul att ta med hästen på prisutdelning

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ny form av prisutdelning och ärevarv börjar införas i dressyren – allt för hästarnas och ryttarnas bästa. Det gläder Ridsports...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det togs till ett nytt grepp under torsdagens prisutdelning i dressyrens Nations Cup i Rotterdam. Kolla in filmklippet från den...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: Lobelia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10