Marsvinspellets t kanin??

Sv: Marsvinspellets t kanin??

Har har vi marsvin/kanin pellets i samma.. Skillnaden mellan pelletsen är (vad jag fått höra) att det ska vara extra c-vitamin i marsvinspelletsen.. Men jag skulle aldrig förlita mig på det, och ger därför annat tillskott till mina marsvin. Så vad jag vet så kan kaniner käka marsvinspellets :)

Okej så bra:) Fick nämligen massa saker av en kompis då hon köpt nytt 1 dag innan hennes lille grees dog :(

Jag har haft kaniner men har nu marsvin , ett tag hade jag både marsiv och kanin jag gav dom båda av samma pellets Carrie med extra c-vitamin. Mycket bra pellets om jag får säga det själv:)

det känns inte som om det är så mycket skillnad på marsvins och kaninpelletsen.
marsvinspellets brukar väl bara var lite mindre?
och sen om det finns c-vitamin i, men det är ju inget farligt för kaniner direkt. men det har jag aldrig hört förut, trodde bara det fanns i "färskvara". alltså antingen frukt eller i brustabletter och sånt. men jag vet som sagt inte, för jag har inte marsvin ;)

men frågan är ju sen om det är tillräckligt med fibrer i, vet inte om det är olika i dom olika pelletsarna.. jämför innehållsförteckningar annars ;)

Kaniner kan äta marsvinspellets, men jag skulle rekomendera kaninpellets till kaniner och marsvinspellets till marsvin. Kaninen behöver inte lika mcket C-vitamin som marsvin. Jag tror iallafall inte att det är farligt för kaninen att äta marsvinspellets.

Nej det är inte så mycket, c-vitamin är som du säger en färskvara, därför ska man ge marsvin c-vitaminer på annat sätt än enbart genom pellets. Tror det kan stanna kvar i någon månad i pelletsen, men är ändå skeptisk till att det öht finns särskillt mycket c-vitamin i det..

jamen precis.. det var så jag tänkte :)
men om det bara är c-vitaminet som skiljer så är det ju inte farligt för kaniner heller direkt.. de kissar ju bara ut överskottet.. och de tillverkar ju eget ändå så :)

Min kanin blev SKIT FET när min syster köpte fel pellets på zoo affären (Där har dom 2 hyllor och egna påsar som de fyller med pellets och hon kollade aldrig om det stod kanin på påsen, den låg ju på rätt hylla)

Så inge mer marsvinspellets åt min kanin!

Tror nog inte det berodde på att det ev var marsvinspellets som gjorde att den blev fet. Kan nog bero en hel del på värdena i pelletsen. Att det kanske var helt andra värden på den sorten än vad h*n var van vid. Då kan de lätt bli feta!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
504
Senast: Krålus
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur