Marsvinskunniga-sjukt marsvin

K

kickikompis

Hej! Jag skulle bli så tacksam om vi kunde få några råd av er marsvinskunniga. Min marsvinshanne började låta lite konstigt för två veckor sedan och kunde hosta till någon gång varje dag. Han låter konstigt till o från, ett ganska snabbt, nästan gnällande läte. Det är svårt att förklara men det låter nästan som en duva som sitter o "pratar". Efter en stund hostar han till o sedan upphör lätet, men kan komma tillbaka efter en stund.Hoppas det går att förstå.

Vi var inne med honom hos veterinären för 10 dagar sedan och då visade röntgen att han hade lite vätska vid hjärtat. Annars såg de ingenting. Han äter som vanligt och har varit ganska pigg. Kanske har han blivit lite mindre leksugen de sista dagarna. Han äter Bactrim sedan 10 dagar tillbaka och i fredags satte veterinären in cortison också. Men han blir inte bättre.

Är det någon som vet vad det är för ljud han har för sig? Som vet vad det kan bero på? Kan de bli allergiska mot burspån etc? Finns det något annat man kan ha i buren?

Jag börjar bli riktigt orolig för honom nu, min lille gulleplutt. Jag har ringt veterinären igen men de verkar inte kunna så mkt om just marsvin...

Sv: Marsvinskunniga-sjukt marsvin

Det kan hända att marsvin blir allergicka för sitt burspån.

Vad har du gör slags underlag?
Jag har pellets som man kan elda med och det har aldrig varit några problem med det .

/ G

Jag har haft Stabenspån som vi har till hästarna men nu sedan jag märkt att han varit hostig bytte jag till burspån man köper i affären. Jag vet inte om det kanske är mindre dammigt.

Pellets vore kanske ännu bättre. Var köper du dina? Vad heter dem?
Jätteglad för tips!

har du försökt att ringa till en annnan veterinär?

Jo, jag har ringt till ett större djursjukhus med smådjursavdelning också, det ligger ganska långt ifrån oss men de ska vara duktiga på marsvin. De vill ultraljuda honom för att kunna ställa bättre diagnos och menade också att cortison inte var så bra att sätta in.

Igår lät mitt marsvin lite mer igen men idag har jag inte hört något de senaste 5 timmarna. Det verkar komma o gå. Han äter o är uppe i buren, kanske vilar han sig lite mer än normalt, men han kurrar runt sin burkompis och tar något skutt ibland.

Det jag undrar mest är väl om andra har några erfarenheter av just liknande problem med sina marsvin. Det verkar som att hjärtfel är ganska vanligt också.

Jag vet inte heller om jag ska prova att byta underlag och vad som vore bäst i så fall...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 765
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia