Marsvinsförlamning..

Fishli

Trådstartare
I lördags var min marsvinshona Doris (snart 5 år) precis som vanligt.. pigg och framåt och klättrade på burgallret efter mat.. Igår kväll när jag kom hem vid 20-tiden kunde hon inte röra bakdelen :cry: Men hon åt och man såg att hon ville röra sig.. I morse var det samma. Så jag tog det hårda beslutet att försöka få tag i en veterinär.
Den jag brukar använda sa att det kunde var b eller c vitamin brist eller hjärnblödning. Och kunde sätta in kortison. men hon lät inte säker och ville kolla sina böcker. Även att få ihop tid att åka ut till henne.
Veterinär 2 hade fullt på sin klinik och bad mig ringa en veterinär som främst tar hand om hästar. Denne idiot till veterinär visste ingenting om marsvin och var så förbannat dryg när jag frågade om han i alla fall kunde ta bort henne så jag slängde på luren.
Veterinär 3 (Håkan Onsjö) kunde däremot ta emot henne.

Så nu är hon borta.. Gjorde jag rätt? Alltså, jag har varit befriad från förlmaningar tidigare.. har ni några erfarenheter av att era marsvin blivit återställda? Hur i så fall?

hoppas att hon har det bra nu uppe vid sin dotter Freja.

Sv: Marsvinsförlamning..

En vanlig orsak till bakdelsförlamning är just c-vitaminbrist. Vad jag vet så går det att bota om det inte har gått för lång tid. Om det inte gick att få tag på veterinär med nödvändiga kunskaper tycker jag det var absolut rätt beslut att ta bort henne för att låta henne slippa lida. Tyvärr är det många veterinärer som saknar kunskap om smådjur som till exempel marsvin.
Sen ska du få en påminnelse att det är inget hårt beslut att åka till veterinär, det är något man gör helt enkelt, även om det smärtar i plånboken. Nu kanske du har långt till närmaste veterinär eftersom du ville att den första veterinären skulle komma ut, men det hårda beslutet är fortfarande inte veterinärbesöket utan beslutet om behandling/avlivning. Bra att du kunde ta ett så tungt beslut i alla fall och tänka på hennes bästa. Är du helt djurlös nu eller har du kvar något marsvin som kan trösta i sorgen?

Jag har 5 andra marsvin kvar. Men Titti blev utan kompis..

Plånboken var inte något problem. Sånt man får räkna med. Däremot visste jag inte att min vanliga veterinär hade flyttat 3 mil utanför stan. Men nu känns det som man gjorde rätt i alla fall. Hon har haft ett härligt liv.. Med tanke på åldern hade en behandling kanske bara förlängt lidandet..

*kl*
Mitt sista marsvin blev förlamad först i bakdelen(inte helt utan mest i ett bakben). Hon var pigg och glad, åt, bajsade, drack och rörde sig en del.
Eftersom hon var så pass gamal (7.7 år) och fortfarande var pigg så väntade vi med veterinär eftersom vi misstänkte att det enda dem skulle säga var att vi skulle avliva.
Hon var så i ca. 1 månad sedan blev hon plötsligt sämre och 1 dygn efter avled hon.
Hon har alltid fått x-tra b,c,d,e,k, - vitaminer och såklart mkt frukt och grönt. Dock fick hon mer av vitaminerna (varje dag) när hon blev sämre.
Frågan är : Kan det ha varit denna marsvinsförlamning som hon fick?

Låter snarare som att det skulle ha kunnat vara en järntumör/stroke hon fick. De kan tydligen bli förlamade på ett ben då efter vad min veterinär sade när mitt en svin blev förlamad, dock åtehämtade hon sig efter 3 dagar med intensiv behandling.

Liknande trådar

Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Malacki
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·
J
  • Låst
Hästvård Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 016
Senast: joneya
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar