Sv: Marsvinsbur, frågor o tips
Våningsbur kan du faktiskt ha om det inte är för högt mellan vånigarna och rampen inte är för brant.
Hänmattor har jag till mina. pojkarna älskar dom och flcikorna tycker dom är jättebra att gömma sig under.
Vipbräda kan också roa små marsvin och saker som dom kan ligga uppe på brukar vara uppskattat. Jag har en stor sten i flickburen som tjejerna gärna ligger på titt som tätt.
Höhög är dock det som är mest uppskattat. Mina är ihopsatta med resårband men jag har flera stycken och har rätt mycket hö i varje "knytte" så marsvinen kan gömma sig under. Dom står med frambenen uppe på dom och äter, dom ligger brevid och äter och ligger gömd under och äter osv när dom får knytten. Lösa höhögar slösar det dubbla på hö + att det trampas ner fortare (ju mindre nur desto fortare går det + att det beror lite på hur livliga marsvin man har också) och nerpissat hö stinker illa rätt fort.
Underlag beror på hur mycket tid du vill lägga ner på rengöring och hur besvärligt det får vara.
Det finns kutterspån, man kan använda eldningspellets + att man kan blanda båda om man vill, man kan fleece också om man vill.
Istället för träpellets köpt i affären så är det billigare med eldningspellets.
Pellets som tex toalett tycker jag stinker obehagligt (inte ammoniak dock) när det blir blött.
Hur man sedan inreder en bur beror ju på hur stor bur man har från början