Marsvinsbebis . :)

S

soffeloffan

Nu behöver jag ställa lite frågor! :grin:

För 4 veckor sedan så fick vår kompis marsvin 2 ungar, och vårt marsvin är pappa! I böckerna stod det att marsvinet kunde vara under 3 månader och ändå göra honan dräktig, så när lille Hugo blev drygt ett halvår så lät vi honom bo hos honan. Och banne mej så blev det ungar! Och ja, det kanske var lite tidigt att låta han betäcka honan , eller? MEN både i djuraffärerna och i böcker så sa dom att det funkade alldeldels utmärkt! ;)

Och det blev ju två ungar, en hane och en hona.. och i böckerna så står det att man måste skilja hanarna från honorna efter 4 veckor, annars så blir "mamman" dräktig igen. Stämmer det? Att man måste ta väck hanbebisen?

Och iallafall .. Pappan bor hemma hos oss nu och delar bur med en dvärgkanin! ;) Det funkar väldigt bra , men hur ska man göra med den nya hanen? Ska man ha honom i en egen bur eller kan han vara med och dela bur med dom andra 2?

Och ja , om det inte är något som stämmer , så behöver ni inte klaga ihjäl er :laugh: Hjälp mig istället :bump:
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Klaga ihjäl oss? Det är klart jag kommer med klagomål och kritik nu.
För visst sjutton tar man reda på fakta INNAN man avlar på sina djur. Jag ser det som mycket oansvarigt att inte ta reda på fakta ordentligt innan avel.

Han-bebisen ska skiljas från honan när han är ca 3-4 veckor men han ska absolut inte behöva gå själv, utan sätt honom gärna ihop med pappan om de kommer överrens.
Inget marsvin ska behöva gå utan artfränder.
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Ja du ska ta väck han-ungen från mamman och syster nu när han är 4 veckor för han inte ska göra mamma och syster dräktiga på nytt.

Jag själv har en hanunge som blir 4 veckor på torsdag och han flyttade in hos mina övriga pojkar igår för att vara på säkra sidan.

Låt unga hanen dela bur med sin pappa men inte kaninen, okey ett vuxet marsvin och kanin går väl ann även om det är en risk (man får själv avgöra om man är beredd att utsätta sitt marsvin för faran med kanin utgör!) men skulle inte utsätta en unghane för det. Dessutom bör unghanen inte gå själv om det finns hane att gå med så han får lära sig flockbeteende.
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Låt unga hanen dela bur med sin pappa men inte kaninen, okey ett vuxet marsvin och kanin går väl ann även om det är en risk (man får själv avgöra om man är beredd att utsätta sitt marsvin för faran med kanin utgör!) men skulle inte utsätta en unghane för det. Dessutom bör unghanen inte gå själv om det finns hane att gå med så han får lära sig flockbeteende.


Precis så tänkte jag också , att nya hanen får gå med Hugo.
Därefter så tänkte vi ha alla 3 i en stor bur.
Eftersom kaninen är snäll, och har aldrig brytt sig om Hugo , tror jag att det funkar att ha alla 3 tillsammans. ;)
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Hej!

Har själv ett tjugotal marsvin, men rätta mig om jag förstått fel, menar du att alla 3 ska gå tillsammans, alltså de 2 hanarna och honan? ska ni behålla ungarna, så hade jag låtit hanarna gå i en bur och honorna i en bur, har du bara en hona så skaffa sällskap till henne för att låta henne gå med hanarna och bli parad igen.

Även om ni är intresserade utav avel, så läs innan, och låt honan vila efter kullarna och låt henne inte gå med hane hela tiden

En hona blir omparad direkt efter födseln om man inte särar på pappan innan hon får ungar, de brunstar nämligen direkt efter.
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Med alla 3 menar hon pappa marsvin, hanungen och hennes kanin!

I övrigt så håller jag helt med dig i ditt inlägg och vill även jag påpeka hur viktigt det är att läsa på om avel innan man utför det!

Jag har läst på så mycket jag kunnat om avel och känner två uppfödare som jag diskuterar med och ber om råd och hjälp innan jag nu fick min första kull i början av november.
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

vill även jag påpeka hur viktigt det är att läsa på om avel innan man utför det!
.

Vi har läst på, vi har pratat med djuraffärerna och dessutom så har inte marsvinsungarna bott hemma hos oss, vi har inte varit med och tagit hand om ungarna osv nu under dessa 4 veckorna!
De frågorna jag ställde var endast sånt som vi har varit osäkra på då det har stått olika i alla djurböcker osv. :o
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Djuraffärer ska man inte lita på, TYVÄRR är det väldigt få som verkligen vet vad som marsvin behöver och hur allt ska göras!
Finns få bra djurböcker också, googla på Luneas marsvin och Humlans marsvin, dom har bra och riktig fakta om avel!
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

ja så är det man måste ta väck hanen från honan annras blir den dräktig igen. och det farliga med det är ju att marsvin får inte bli dräktiga allt för ofta för då kan dem olyckligt vis dö av det.

och den andra hanen kan du ha med dem andra två för både marsvin och kaniner är flock djur och jag tror att dem mår bättre eller den andra mår bättrea av att bo med fler ;)
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Att de blir könsmogna tidigt (dvs går att para tidigt) behöver ju inte betyda att de är redo för att få ungar. Tjejer kan ju få mens som 10åringar, men inte skulle man ju försöka göra en 10åring gravid i första taget eller hur?

Som sagt är djuraffärer ingenting att lita på för det mesta. Djuraffärer ser inte alltid till djurensbästa, många djuraffärer vet knappt någonting om djuren de säljer, än mindre hur skötseln ska vara för djuren. Ex har folk blivit rekomenderade att köpa springhjul till marsvin och påtvingade att köpa saltsten.
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

och den andra hanen kan du ha med dem andra två för både marsvin och kaniner är flock djur och jag tror att dem mår bättre eller den andra mår bättrea av att bo med fler ;)

Att sätta in hanbebisen i samma bur som kaninen är nog inte att föredra. Även om kaninen är snäll så är ungen liten och olyckor kan ske väldigt lätt. Det bästa vore att sätta ungen med enbart det vuxna hanmarsvinet, och sen alltid ha dem så och fixa en annan lösning för kaninen eller sätta tillsammans de med kaninen igen när ungen är tillräckligt stor.
Nu är jag dock inte så insatt i kaniner så vet inte hur det går för den.
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Att de blir könsmogna tidigt (dvs går att para tidigt) behöver ju inte betyda att de är redo för att få ungar. Tjejer kan ju få mens som 10åringar, men inte skulle man ju försöka göra en 10åring gravid i första taget eller hur?

Som sagt är djuraffärer ingenting att lita på för det mesta. Djuraffärer ser inte alltid till djurensbästa, många djuraffärer vet knappt någonting om djuren de säljer, än mindre hur skötseln ska vara för djuren. Ex har folk blivit rekomenderade att köpa springhjul till marsvin och påtvingade att köpa saltsten.



Jag tycker inte att du ska ge alla djuraffärer en stämpel.I vår djuraffär i stan är dom jätte bra.En tjej som jobbar där håller på med kaninavel och marsvinsavel och lite råttavel,Så hon vet många saker om kaninavel,marsvinsavel och råttavel.I eran djuraffär i stan kanske dom inte bryr sig om djuren,Men inte i våran.Så ge inte alla en sådan stämpel.


/alice
 
Sv: Marsvinsbebis . :)

Jag tycker inte att du ska ge alla djuraffärer en stämpel.I vår djuraffär i stan är dom jätte bra.En tjej som jobbar där håller på med kaninavel och marsvinsavel och lite råttavel,Så hon vet många saker om kaninavel,marsvinsavel och råttavel.I eran djuraffär i stan kanske dom inte bryr sig om djuren,Men inte i våran.Så ge inte alla en sådan stämpel.


/alice

Det är bättre att ge en stämpel på alla då affärer som din är FÅÅÅ och väldigt ovanliga!
I vår stad har vi 3 djuraffärer och ingen av dom vet nånting om sina djur knappt!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Vi har köpt 4 zebrafinkar för nån vecka sen 2 honor och 2 hanar som är ca 6 månader gammal. 2 hanarna bråkade väldigt vild med...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 221
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: MissFideli
·
Däggdjur Hej! Jag har 2 kaniner, 1 hona och 1 hane. För någon vecka så rymde min hona alltså smulan till min hane Klumpe 2.0! Jag har sett lite...
Svar
7
· Visningar
1 384
Senast: Carrokanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp