Marsvinsavel, hur gå till väga rent formellt?

Septicemia

Trådstartare
Jag har någon gång i framtiden lite planer på att avla på marsvin, fullt seriöst med rasrena djur och registrerade i svenska marsvinsföreningen.
Men jag har inget intresse av utställningar utan vill bara avla fram friska och bra djur till marsvinsintresserade människor. Självklart vill jag ha möjligheten att ställa ut och att andra ska få den möjligheten med när de köper djur av mig.

Men är det en bra idé eller är det meningslöst att avla fram marsvin på det viset samt registrera sig som uppfödare i marsvinsföreningen?

Att avla på marsvin utan stam där man inte har någon koll på genetik är inget jag är intresserad av utan jag vill bara få fram trevliga sällskapsdjur som är seriöst framavlade.

Sv: Marsvinsavel, hur gå till väga rent formellt?

Om du ska föda upp djur som andra ska ställa ut sen så måste de nog vara registrerade i SMF iaf om det är rasdjur. Dessutom har jag för mig att man inte kan/får kalla sig som uppfödare med uppfödarnamn och sådant, offeciellt om man inte är registrerad inom föreningen.
Många som köper djur tycker det är extra kul att få med stamtavla och sådant. Iofs kan man skriva ut egna stamtavlor till djuren men det är nog lättare om det görs via föreningen x)

Jo, jag menade självklart att både jag som blivande uppfödare och djur ska vara registrerade.

Vad jag undrade över var om det är någon mening med avel alls om man inte är utställningsintresserad?

Såklart man kan avla utan att man behöver Utställa :)

Men dom ska ju helst licksom ha en chans i ust för det är ju fler som är intreserade då :)

Hej!

Självklart finns det mening med avel, även om man inte är utställningsintresserad, det först och främst som jag tycker man ska tänka att avla fram är djur med bra gener och temperament, avlar själv inte på t ex stressiga djur.

Man ju också avla fram fina djur, som man sedan säljer till ägare som är intresserade av att ställa dina djur, då kan du ju även få bra rykte att du har bra djur, även om du inte ställer.

Tack så mycket :bow:

Då är jag kanske inte helt fel ute ändå.

Jag vill minnas att du måste ställa ett visst antal grupper av djur och få bedömda innan du kan registrera ditt uppfödarnamn också.

Ja.. det stämmer. du ska ställa, kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 grupper, man ska ställa för olika domare, och inte samma grupp, utan olika.

Var ett tag sedan jag själv gjorde det så.

Liknande trådar

Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 263
Övr. Hund Dock inte SKK utan en liknande riksorganisation. Antar att bäst svar kommer härifrån dock än om jag placerar tråden i en annan...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 238
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar