J

jessie90

Hur högt låter marsvin? Funderar på att köpa ett. Men alla säger att dom bara låter..

Sv: Marsvin

Visst låter marsvin, men det gör alla djur. Däremot är sover marsvin på natten, så då är dom tysta och lugna.

Ska du skaffa marsvin ska du ha minst två. Dom är flockdjur och mår bra mycket bättre när dom är flera. Det blir inte jobbigare om du skaffar ett till.

Jag tänkte ha det som sällskap till min kanin. Räcker det med kaninen, eller måste jag ha ett till marsvin? Kaninen är kastrerad och lugn dvärgvädur.

mm jag tror att det tom är lag på att ha fler än ett marsvin. fast om det räcker med en kanin vet jag inte.

men jag har haft marsvin som pratade massor, men jag gillade det. så fort man grejjade med maten började de pipa! men akta så de inte blir för feta; det blir dem jättelätt! inte för mycket godsaker, mest hö.

önskar jag kunde ha marsvin nu :)

känner en tjej som föder upp marsvin (tror jag.. :P) och som kan mycket.. vet inte hennes egen mail men hon är webansvarig på http://www.welcome.to/tbr så du kan ju höra av dig dit till den mailen om du undrar något:)

Om jag minns rätt så är det inte passande att ha kanin & marsvin tillsammans.. Kaninen kan skada marsvinet...

Nåja. Ja dom låter men inte överdrivet mycket..... Dom kuttrar mest. Men så fort dom hör att det vankas mat så börjar dom vissla, det är så gulligt:love:

Marsvinen "skriker" när det vankas mat, detta är beteende dom lärt sig(i det vilda låter dom bara så i dödsskäck) och det ser ju dom flesta som gulligt. :p

Som en lag, men inte riktigt en lag. Tror det var en författning eller nåt sånt, typ, vilket vissa verkar jättenoga med fast det gäller att följa det precis som en lag... :crazy:

Det gäller dock inte könsmogna hanar eller i specialfall... I fall där ett djur inte går ihop med ett annat är det ju förståeligt, men det där med ett undantag för könsmogna hanar är bara dumt.

Hur som helst... Två marsvin/fler marsvin eller inget marsvin, de är flockdjur och pratar inte kaninspråk. Bered dig på att bli helkär bara ;) :D

Jag skulle ha två marsvin om jag var du. Har lärt mig att kanin och marsvin inte "får ut" lika mkt av varandra som två marsvin gör. Sen som någon annan skrev så kan kaninen skada marsvinet. Jag skull e rekommendera att ha två marsvin och det blir inte jobbigare! Mkt roligare skulle jag säga!

Visst låter dom men det är bara mysigt...:love:

Datt ha kanin och marsvin tillsammans, har en marsvinshane och en kaninhona och dom älskar varandra. Hade kaninen först och skaffade sedan den lilla grisen, hon behandlar honom som sin bebis...:D Sen fungerar ju inte alla individer tillsammans, tror det är lättare om en av dom är bebis när man släpper ihop dom.

Tycker absolut att man ska ha två djur, det är därför jag aldrig blir av med mina smådjur fast jag inte är så jätteintresserad längre, skaffar alltid en ny kompis när en dör, vill inte ha en stackare ensam...:(

va kul att du funderar på att skaffa marsvin!
som sagt... dom låter oftast bara när dom vet att dom ska få mat eller när dom "tigger", mitt marsvin tiggde så fort man öppnade kylskåpsdörrn eller kom in i köket! d e jättegulligt! men ge inte alltid efter för marsvinet när den "tigger" för då blir dom lätt feta!
vissa låter även när dom blir klappade för att dom tycker om det!

Hej!
Skaffa två marsvin, som andra skrivit redan är marsvin flockdjur och marsvin och kanin får inte ut något av varandra eftersom dom inte "talar samma språk", visst finns det dom marsvin+kanin som kan bo tillsammans men marsvin ska bo med andra marsvin i en flock för att må bäst.

Lycka till!:D

Ett ensamt marsvin skriker mer o högre dessutom! Mina får inte alltid nåt bara för att de skriker, tex när vi handlat och alla påsar öppnas o prasslar. För då skulle de snart skrika jämt:devil:

Det finns inget bättre än ljudet av ett marsvin! :love:

Som sagt så tigger dem efter mat, piper när man klappar dem, inte högt, men ungefär som när en katt spinner .

Vårt ena marsvin kunde kvittra också .. Dock inte allt för trevlig, då hon endast gjorde det när hon var livrädd.
Vi trodde vi hade fått en undulat i huset, men nej, det var Mimmi som hade fastnat under soffan. :crazy:

Skaffa marsvin, du lär inte bli besviken! :D

HumleDumle skrev:
Visst låter marsvin, men det gör alla djur. Däremot är sover marsvin på natten, så då är dom tysta och lugna.

Ska du skaffa marsvin ska du ha minst två. Dom är flockdjur och mår bra mycket bättre när dom är flera. Det blir inte jobbigare om du skaffar ett till.

Sover på natten? Vad är det för fel på mina marsvin?! De sover som stockar på dagarna när jag är borta o sen visslar de halva natten, så länge jag rör mig i något rum, spolar med någon kran, äter något. Ibland ligger jag i sängen i rummet bredvid, stängd dörr, och hör hur de visslar när jag bläddrar i tidningen...
Mina sötnosar :crazy:

Liknande trådar

Fordon Som rubriken säger, är det något ni gör med era bilar? Jag försöker hålla liv i min kära bil så länge som möjligt och funderar på om...
Svar
4
· Visningar
196
Senast: Saigon
·
Tjatter Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till. Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att...
Svar
4
· Visningar
414
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25