Marsvin utomhus

snigelfarmor

Trådstartare
Hur vet man att det är för kallt för ett marsvin?

Vet ett marsvin som bor med en kanin i en stor box i ett tomt stall, det blir ca -15 inomhus under vintern. Den har bott så i flera år och verkar må bra.

Jag tänkte ha mina marsvin utomhus på balkongen i en stor o inredd bur isolerat o fyllt med halm mm. Ingen blåst. De har bott ute hela sommaren, och har nu börjat sätta mera päls verkar det som. Måste jag ta in dem nu?

Har läst att de bara tål plus 10..låter konstigt, fast de är ju sydamerikanska djur...

Sv: Marsvin utomhus

Djurskyddsföreningen säger 0 grader som kallast.
Marsvin brukar klara sig rätt bra bara dom är fler och det inte blir blött. Vill man vara på den säkra sidan kan man alltid sätta in en sådan där "grislampa" som man har för griskultingar så marsvinet kan välja om den känner att den vill ha mer värme.
Mat är ju viktigt och vatten är ju en sådan där sak som blir besvär med när det kryper under 0 grader. Marsvin dricker normalt sätt mycket oftare än kaniner.
Marsvinets naturliga miljö säger man har en temperatur mellan 0-18 grader.

Samma här, men jag tror det gäller för inomhusmarsvin. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att hålla marsvin utomhus i det här klimatet som vi bor i.

de bor fortfarande utomhus och trivs väldigt bra. Hur ser man att de inte trivs? De har aldrig skakat eller försökt borra ner sig i halmen utan äter och gosar som vanligt.

Marsvin ska abolut inte bo utomhus! Under +15 grader tycker jag inte man ska utsätta sina marsvin för, det är inte bara kylan dom är känsliga för, fukt och drag är dom otroligt känsliga för!

Om det är några marsvin som har bott ute när det har vart -15 grader så vet jag inte vad jag ska säga :eek: helt otroligt att dom inte har blivit sjuka!!!

Men marsvin ska bo inne, kan få gå ute när det är torrt i gräset på sommaren på dagen när det inte är fuktigt!

Mvh Petra

Så känsliga är faktiskt inte marsvin.
Marsvin avlas på och hålls i så lite som +10 och då räknas också att få ungar som är blöta när dom är nyfödda och detta utan problem alls.
Marsvin är gjorda för att klara temperaturer ner till +-0 utan större problem. Har man det bara torrt och dragfritt så har marsvinet andra hälsoproblem om den dör vid +-0. Är dom fler kan dom kurra ihop sig för att få värme hos varandra.
Marsvin är förvisso känsligare än kaniner men dom är inga porslinsfigurer heller.

Vart har du fått ifrån att marsvin är avlade klarar 0 gradig kyla?

Vet ingen som skulle sätta sina marsvin utomhus, och absolut inte under 15 grader, max, max 10...

de bor väl i bergen i sydamerika? Blir säkert svinkallt på nätterna, precis som i afrika.

Från uppfödare från både Sverige och USA bla.
Genom att kolla hur temperaturerna ligger i deras "natruliga" miljö.
Förvisso har vi ju avlat bort vissa saker så naturligt skulle dom ha svårare att klara sig men just den biten med kyla är den samma.
Genom att läsa L80 där det står lägst +-0.
Tror du Djurskyddsmyndigheten hade satt så låg siffra om marsvin dör redan under +15 grader?
Genom att folk faktiskt haft sina marsvin i ännu lägre temperaturer på ett dragfritt ställe där luftfuktigheten är låg. Genom att en del uppfödare har sina marsvin i skjul odyl där temperaturen är max +10 under vintern. Dessa marsvin får dessutom ungar i dessa temperaturer utan några som helst problem och då är ungarna våta när dom föds.
Guldhamstrar däremot är skadligt att hålla under +10 grader för då kan dom gå i dvala och dö.
Man skall inte tro allt man läser i böcker för många är skrivna av författare som kanske haft något djur här och där om man har tur. Vissa har aldrig haft erfarenhet av djuret som dom skriver om.
Det står en del felaktigheten i en hel del av dom där böckerna om smådjur och det vanligaste med marsvin är att hannar inte går ihop speciellt inte om dom varit i avel samt detta med temperaturer. Det nämns dock inte att ett marsvin är mer känlig för hög temperatur samband med hög luftfuktighet vilket vi kan ha på somrarna.

Glömde, problemet med utomhus när det blir kallare är vind och väta. Fixar man det är det inga problem med +-0.

Vem har sagt att dom skulle dö vid +15 grader :confused: ?

Visst +10-15 grader klarar dom beronde på ras och att det är dragfritt och inte fuktigt som jag skrev tidigare.
Det jag gick emot var att dom marsvinet i det första inlägget bodde i -10 grader :mad:, och visst djurskydds myndigheten kanske har någon lag på att det får minst vara 0 gradigt, men måste det vara så bra för det? Dom sätter ju ut dom maximla gränserna, kolla tex. på hur stor yta ett marsvin minst får ha enligt dom, kommer inte ihåg exakt vad det är men bara för det är så så beöver det ju inte vara det bästa? Vid dom yterna har marsvinen svårt att röra sig och bete sig naturligt.
Och att jämföra vilda marsvin med våra marsvin som vi har hemma funkar inte, dom är framavlade på antingen temperament om det är en blandras, och på pälskvalite och färg osv. om det är ett rasdjur, deras naturliga kroppsbyggnad finns ju inte ens kvar, våra tammarsvin är ju avlade för en stor och kompakt kroppshydda och kort fin pälskvalite ( om man pratar om tex. en self) sen har dom mycket kotare ben också.
Kan inte tänka mig att dom skulle klara sig särskilt bra bland bergen...
Och hundar härtammar ju från vargarna, då borde ju en chiuaua klara sig ute och jaga rovdjur eller?
Vi måste ta hänsyn till att våra tamdjur är avlade på allt annat än deras naturliga egenskaper.
Sen får ju alla ha sina åsikter men jag skulle då aldrig utsätta min små "grisar" för -10 grader, speciellt inte min skinny ;)

Jag har mina i en liten ladugård och de mår alldeles utmärkt. Det höll över nollan nästan hela vintern och gick under ngn vecka när det var som kallast. De har aldrig kurat ihop sig eller burrat upp pälsen eller visat andra tecken på att frysa. Har även haft en vetrinär som kolalt till odm och som inte haft ngt att anmärka på.

En av honorna fick ungar när det var som kallast och dessa mådde utmärkt senast igår :)

Jag har dock ett tjockt lager spån på golvet och torrt och dragfritt. De som inte tror mig är välkomna att komma och hälsa på :)

Nje din åsikt var ju högst +15 i början ;)
Läs ditt inlägg får du se.
Skinny är annorlunda totalt och dom marsvin som finns i dag har liksom hållts i sällskap i 4000 år om jag minns rätt. Däremot klarar våra marsvin kylan lika bra som dom som bor kvar i Peru oftast för att bli mat.
Skinny har andra problem och kräver överlag mer proteiner mm om jag minns rätt för att överleva och mer värme men vem har pratat om skinny?
Det är en fortfarande rätt ovanlig ras skom kostar mycket och kräver lite mer av sin ägaren än marsvin av andra raser.
Jag tror få här ens skulle lägga samma tanke på skinny om man sa marsvin.
Våra söta marsvin skulle inte överleva i berge så dom inte har kvar tillräckligt av det som behövs för att kunna överleva i det vilda men nu var det temperaturer som diskuterades och då är det fortfarande samma sak helt klart.
-15 men jag vet inte om du missade att jag sa att man då bör skaffa en sk. grislampa ;)
Då kan marsvinet välja hur den vill bo och sitter marsvinen under lampan och ruggar är det för kallt men sitter dom där sällan så behövs inte lampan egentligen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 472
Senast: Leeelot
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17