marsvin som tappar hår

S

snaddra

mitt marsvin, Ronia, tappar små tussar med hår, hon har inga kala fläckar eller så, men det kan ju ändå inte vara bra att hon tappar.. hon börjar bli gammal, 6.5 år, ett vitt varmelmarsvin med lite bruna fläckar här och där.. det är bara på bakdelen hon tappar, vid "tuppkammen" som blir uppe på ryggen av dom två stora virvlarna hon har på bakdelen..
hon får vitamindroppar i vattnet, det dricker hon. när det gäller torrfodret är hon kräsen, hon äter inte allt som finns i blandningen, pellets vägrar hon äta, har aldrig gillat det, och sen är det lite annat hon peter undan också..

vad kan jag göra åt hennes pälstappning, och vad kan det bero på? vill ju inte att hon ska tappa allt hår..

Oftast är det väl olika hudsjukdomar, men inte alltid.

Min ena hanne hade börjat tappa päls, mest på nedre delen av ryggen, i små tussar. Han verkade lite slö också. En dag så kissade han rosa :( . Det var blod i urinen, jag tog han till veterinären, och det var urinvägsinfektion. Han fick atibiotika, och svavelschampo till pälsen. Det skulle jag tvätta honom med efter att atibiotika kuren var slut, men redan nån dag på kuren så slutade han tappa päls. Han var bara allmänt sjuk, och därför tappade päls.

jag byter i buren ungefär en gång i veckan.. eftersom hon är själv nu är det inte så skitit alls i buren, så jag tror inte att det är det.. sen är det inte på undersidan av magen som hon tappar päls..

Tappar hon enstaka hår, eller är det tussar som sitter på hudflagor? Blir det nån skorv/mjäll? Just för mjället skulle man andvända svavelschampot, sa veterinären.

Det skulle också kunna vara något svampsjukdom, som ringorm, så det vore inte dumt att låta vet titta på marsvinet. Man kan ringa till veterinär och bara prata också, om det inte är så allvarligt.

det sitter lite hår på små hudflagor, små tussar..
för ett tag sen, när hennes kompis dog, så slutade hon dricka vatten, och då fick hon inte i sig vitaminerna, jag tänkte inte på att det kunde vara så allvarligt, men hon blev förlamad, då for vi till veterinären och jag var helt inställd på att vi skulle bli tvungna på att ta bort Ronia, men vet. tyckte vi skulle testa med att ge henne c-vitamin och det funkade, hon började gå igen på bara nån dag.. så i samband med det så frågade jag också om pälsen, då sa veterinären att det förmodligen var för att hon hade fått vitaminbrist när hon inte druckigt nåt så jag tänkte inte mer på det då, utan tänkte att det försvinner nog. hon tappade små tussar med päls även innan hennes kompis dog, och då drack hon. nu har hon börjat dricka mycket vatten igen, och innan dess, efter förlamningen har jag sett till att hon fått i sig tillräckligt med vitamin, men hon tappar fortfarande päls, så jag vet inte vad där..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka