Marsvin med urinsten/urinvägsinfektion

D

Dimmans_Elaine

Är det någon som har erfarenhet av marsvin med något av det?
Skriv om det, marsvinets symptom, vad behandlingen kostade om ni fick avliva och allt sånt.

Jo där har jag varit inne. Mend et är så att jag misstänker något liknande på min marsvinshane och har fåt en til i morgon på djursjukhuset. Men har han en urinsten så kostar det 1000 kr bara för att konstatera att det är urinsten. Han är inte försäkrad..

Är det ingen vars marsvin haft urinsten?

nej tyvär inte :( hoppas det går bra :smirk:

marsvin är ju bara så bedårande :love:

En hane som jag hade hade troligtvis det, jag valde dock att avliva honom innan det konstaterades för han led så.
Han pep när han kissade och ibland kom det blod.
Detta kom och gick under en period, men till slut så valde jag att ta bort honom, han var då ca 4 år. Det jag plockade bort i maten var kraftfodret för det var troligtvis det som orsakade urinproblemet, precis som hos hankatter.

Man kan ta urinprov och se om det är kristaller i det.
Man kan röntga och då ser man om det är större stenar
som sitter fast.
Jag skulle tro att en operation kostar runt 2000kr.
Hos marsvin består urinstenarna oftast av kalcium och
man bör därför inte ge dem foder med mycket kalcium.
Broccoli bör undvikas, men vitkål går bra.

Min ena hona hade urinvägsinfektion en gång. Märkte det på att hon småpep när hon kissade (det gjorde väl ont) och sen var det blodig urin. Hon luktade dessutom ganska illa då. Ringde vet. direkt. Fick komma dit och det konstaterades att det var urinvägsinfektion. Fick recept på antibiotika som hon fick äta i 8 dagar (egentligen 10 men hon fick diarré vilket är risken med gnagare så då fick vi sluta).
Hon gick ner ganska mycket i vikt när hon fick diarré trots att den bara varade i två dygn men hon växte snabbt till sig igen.
Sen dess har hon mått bra, inga bekymmer! (peppar peppar)
Kostnad: då jag är god vän med vet. så var det gratis, men annars ca 400 kronor.
Medicinen kostade ca 100 kronor, minns inte riktigt men inte över i alla fall.

En av mina marsvinskillar fick urinvägsinfektion. Märktes inget särskilt, tills han en dag kissade rätt mycket blod (det såg mycket ut, men var antagligen kiss utblandat med lite blod)
Jag tog honom direkt till veterinären, som klämde och kännde, och sa att troligen så var det infektion, och skulle det vara stenar var de nog små nog för att han skulle kunna kissa ut dem. Jag fick penicilin utskrivet till honom, och han blev frisk efteråt. Det blev inte dyrt heller. (tror att det blev typ en 250-300 kr för allt inklusive besöket, men det kan kosta olika såklart)

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
729
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 427
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama