Marktäckande perenn till soligt "grunt" ställe?

MiniLi

Trådstartare
Jag har en hopplös liten slänt där ogräset frodas. Har haft lite olika växter där men det slutar alltid med att jag flyttar dem till andra ställen.
Nu vill jag plantera marktäckande perenner, som snabbt växer till sig och klarar att konkurrera med ogräset.
Det är soligt och jorden är rätt torr. Det är berg ganska nära under.

Förslag?

Edit. Det finns en envis luktärt (klättrande) i samma slänt. Hur mycket man än rensar så kommer det nya skott hela tiden. Den kommer nu får växa som den vill. Så det ska vara något som blir fint med luktärten och som klarar att luktärten sticker upp här och var.

Senast ändrad:
Sv: Marktäckande perenn till soligt "grunt" ställe?

Lammöron? Mina favoriter i grusgången med sitt silvriga ludd och små ljuslila blommor. I och för sig inte för blommorna man odlar lammöron ;)

Backtimjan? Växer snabbt, får små söta blommor, tåligt och luktar smaskens. :)

Nävor. Nävor är en av de bästa perennerna och klarar nästan alla lägen. Sätter du dem med en 20 cms mellanrum har de täckt ytan på en säsong. Finns massor att välja mellan, men blodnäva och flocknäva klarar soligt läge bra.

Nävor. Nävor är en av de bästa perennerna och klarar nästan alla lägen. Sätter du dem med en 20 cms mellanrum har de täckt ytan på en säsong. Finns massor att välja mellan, men blodnäva och flocknäva klarar soligt läge bra.

Nävor vad jag tänkte tipsa om, sprider sig väldigt fort och är en underbar perenn! :love:

Kram, Maya

delvis KL

Tack för de tips som hittills kommit in!
Utöver de ni nämnt funderar jag även på silverarv.
Från början tänkte jag ta samma sort i hela slänten för enkelhetens skull, men jag tror jag ska ta lite olika. Blir roligare då. :)

Hur skulle ni blanda? I små grupper eller blanda helt?
Funderar på att hålla mig kring rosa/lila/vitt/silver.
Vill nog ha det lite lagom rufsigt och vildvuxet.

Tar gärna emot fler förslag!

Silverarv är ju jättefint!

Tänk bara på att inte blanda olika starka växter, nävor och silverarv går bra att blanda, men om du tar en svagväxande art så är den utkonkurerad på nolltid. Heuchera skulle nog gå bra i ett par grupper. Annars hade jag valt lite olika färger/nyanser på nävorna, silverarv och heuchera i grupp på några ställen, finns en klargrön som är väldigt fin.

Tillägg - du kan ju ta med det andra tipset lammöron då också, lammöron brukar funka bra som kantväxt.

Ah okej! Tack!
Det kommer nog bli fint :laugh:
Och förhoppningsvis kan jag snart slippa det förbannade ogräset.. :devil:

Det finns en del gräs som trivs i torka också, kan inga namn men de jag har är lite blåaktiga och bildar fina "tussar" som kan bryta av.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
L
Trädgård & Växter Är helt novis på det här med växter! Förutom mina fina brännässlor som växer och frodas... Näringsrik vintermat till djuren! Har ett...
Svar
17
· Visningar
2 100
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka