Marksten vs. Grus

Ajda

Trådstartare
Många har ju mindre plattor/marksten på sina uppfarter och gångar i trädgården nu.
Något jag tycker är jättefint. Men, hur drygt är det att ha? Hur mycket gräs kommer det växa upp i alla skarvar och skåror? Eftersom stenen är förhållandevis små blir det hur mycket skåror som helst.

Funderar annars på att ha grus med lite grövre marksten som ram runt gångarna. Sambon är orolig för att det kommer krävas mycket jobb för att hålla bort ogräs med det också. Men om man lägger en förhållandevis tjock grusbädd, hur blir det då?

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Marksten vs. Grus

När man lägger sten så gräver man bort all matjord och fyller på med sättsand, lägger stenarna och häller sand ovanpå som man borstar diagonalt över skarvarna.
Vattnar och när det torkat upprepar man sandborstandet.
Där stenarna vätter mot gräsmatta växer det in men annars blir det mest mossa, brukar gå bra att skrapa bort.
Grus växer det ständigt i eftersom det är öppet för frön att gömma sig i gruset.

-MARKDUK- -MARKDUK- -MARKDUK-

Lägg en markduk under då får ni inte upp rotogräs och de fröogräs som möjligtvis kan få fäste i en grusgång motar man lätt om man krattar då och då..

Plattor har jag inte hållt på så mycket med, men även här lägger man markduk under sättsand och sånt..

Lägger man markduk under gruset kommer inte mycket ogräs.

Men ha i åtanke att det är ett elände att tex skotta snö i en grusgång.

Ogräset kommer inte av att man inte har markduk. Det sprids med frön, och växer massor i grus om man inte krattar eller sprutar. Markduken är bara till för att gruset inte ska pressas ned i leran, eller vad man nu har. Kolla bara på en ridbana som inte använts på ett par månader, fullt med ogräs även om det är markduk under.

Jag jobbar på en kyrkogård och har själv gård så grusgångsr och ogräs är min stora passion :rofl:
Om man håller isär jord och grus blir det betydligt mindre ogräs, och de frön som kommer dit har svårare att slå rot.

Det är rent praktiskt lättare med marksten, dels eftersom det blir mindre ogräs, maskrosor tex växer överallt och dels är det mycket lättare att skotta på vintern än grus. Är det grus så drar man lätt med en del när man skottar och så hamnar det grus på fel ställe.
Är man ute efter nån särskild känsla, tex att det ska se mer gammaldags ut, så kan man göra väldigt mycket genom att lägga stenarna i mönster, även betongsten kan bli jättefint. Tumlad betongsten har lite dåligt rykte men jag tror att det beror på att folk gör så tråkiga och enformiga uppfarter med dem.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: Nelle
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar