Markövningar??

M

Mirrejones

Jaja nu har jag försökt att få lite tips om vad man kan göra för markövningar med en häst (har paddock så det är inget problem) inte tömkörning eller longering...Det är egentligen ledarskapsövningar jag beghöver och då tänkte jag att jag kan sätta in en tråd om det.

Skriv alla övningar ni kan! :)

(ska göra det i morgon med pållen så det behövs några ideer i alla fall...

Skicka ett pm om ni inte vill berätta för alla vilcka övningar!!

//Michelle

Sv: Markövningar??

Det beror ju på vad för slags övningar du menar? Olika ridövingar med, bommar koner m.m tycke rjag du ska köpa en bra bok, jag har en som de finns massor av tips och ideer. men om du menar typ "horsemanship" som jag tränar mina tävlings ponnyer med, så har jag några förslag som stärker banden mellan häst och ryttare samt att hästen lär sig att respektera sin ryttare.

1: Gå med hästen, ha lite längre grimmsakft, när du stanar ska också hästen stanna.

2: Går unt med hästen när du stanar och hästen stanar, ska du baka, så ska hästen också baka. lika många steg.

3: få den att flytta sig genom att bara peka med fingret mot magen.

4: få hästen att flytta bakdelen, genom att korssa bakbena över varandra, om hästen bara drar bena runt sig och inte korsar dom, då bryr den sig fortfarande inte, få hästen att reagera och vara uppmärksam, svar får du om du ser att hästen flyttar bakbena i kors.

5: Sen kan du alltid träna din häst på att gå på olika saker, gå under eller bara ha saker hängande på sig. mina ponnyer kan vara helt under en presening, gå upp o ned på olika saker och ha ett lakan över huvud och kropp, släpp sedan hästen ifrån dig på barnan och få den att komma till dej genom att bara lita på din röst.
jag har många fler mark övningar!

lycka till! // Micaela

Sv: Markövningar??

okej, tack ska testa lite med henne i morgon men om du har några mer skriv gärna vilcka det är....

//Michelle

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 173
Senast: zassoo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30