Märkning av hö?

Sv: Märkning av hö?

Du kanske kan knyta plastband i någon färg runt balsnörena? Finns plastband att köpa billigt på tex öb....

Eller eltejp finns ju också i fler färger

Det ska inte gå att "ta bort".
Jag misstänker att vårat hö byts ut. Därför vill jag gärna märka med något som "sitter fast".

Karamellfärg kanske? :idea: Beror ju på hur mycket märkning du vill ha på balarna. Ska det vara lite diskret, eller rejält så det blir "avskräckande" att ta/byta ut balar?

Tråkigt det är när man inte får ha sina saker ifred :(

Smart med karamellfärg :idea:
Kan testa det i första hand men hade gärna valt och haft som avskräckande.
Det kanske är bra att ha lite diskret också så kan man byta tillbaka när man har mer "bevis".
Ja det är tråkigt när man inte kan lita på folk, och varför liksom :confused:

Om du har lite svängrum runt dina balar så strö ut ett tunt lager mjöl runt. Är det någon som byter ut så borde de förstå att någon har ögonen på dem. Kanske inte den mest diskreta lösning men ack så effektiv

Blir lite nyfiken: vad är det som gör dig misstänksam?

Vi hämtade hem nytt hö förra helgen ch fick tag på jätte fint grönt hö. Nu försvinner mina gröna balar och istället får jag bruna och tråkiga balar. Samt att en bal var ite ens en bal utan lite löst hö med två balsnören runt. Om vi hade upptäckt den när vi bär in allt så hade den åkt in i boxen eller blivit lämnad där vi hämtade hö.

Fast nu har jag mer bevis på att det tas hö av mig för jag har börjat att knäppa kort på mitt hö och det syns tydligt att det tas därifrin samt att nytt hö tillkommer i stallkompisen hö. Ëftersom mitt hö är så mycet ljusare och hens är mörkt och lite mer brunt så syns det rätt tydligt att hö tas från mig.

Sen om jag märker mitt hö är det annu lättare att se vad som är mitt och inte mitt. Jag vill gärna att min häst får det jag köper då jag kommer bli arbetslös i April och inte komme ha så mycket pengar över.

Fiffi1 är min mamma så jag svarde åt henne :)

Jag håller med CK. Ta upp problemet istället, på ett rakt och direkt sätt.

Säg som det är: du märker att ditt hö blir utbytt. Kalla till stallmöte och meddela att så här ligger det till. Ditt hö blir utbytt och du kommer inte att tolerera det. Det måste slut omgående.

Fortsätter det ändå: konfrontera den du misstänker.

Jag tycker det är all vits att ta upp det med ALLA i första hand, så ALLA har samma information och kan hålla ögonen öppna. Inte sällan kommer det då fler som har misstänkt i tysthet, och till slut uppdagas det ofta att det är en och samma person som står för all oreda.

Är det bättre värden i dina balar?
Vilka märkliga människor det finns!
Karamellfärg borde fungera bra.

Det är väl bara att prata med stallkompisen och säga att ni märker vad som sker och att det får vara slut med det, istället för att dra in halva hästsverige i er konflikt.

Om ni sedan behöver märkning för att klargöra vilka balar som tillhör vem kanske märkspray (som man märker grisar med) funkar. Jag antar att den inte är giftig iaf.

Senast ändrad:

Det ständiga problemet i olika stall, folk som inte kan skilja på ditt och mitt :grin:

Lite OT men... Har till och med varit om när verksamhetschefen på en anläggning snodde hela stora vita rundbalar med hösilage(!) :crazy: Han tog helt enkelt sån där lite handtruck och gick bort och plockade på sig en i privatstallet som han sedan rullade bort till sina utboxar och parkerade fint in i förvaringsboxen. Han köpte aldrig foder, men hästarna hade alltid mat, konstigt ;) :grin: Vi (personal i privatstallet) började då märka balarna med varierande nummer för att utomstående inte skulle förstå systemet, men vi som hade koll visste precis vilka/vilken bal som fattades :devil:

Finns det något man kan märka höbalar med?
Tex. med giftfri färg eller dyligt.

Vad är det för snöret på dina balar?

Är det de naturfärgade så ta en tjock röd markeringspenna och måla lite på snörena och är det blåa snören så ta en svart..
Så gjorde vi när det försvann för oss och jomen visst, vi hittade minsan våra snören i papperskorgen och där hade inte vi slängt dem..
Sen ser du ju om dina balar byts ut, inget målat på snörena = inte dina balar!
Vi målade på långsidan av balen, alltså inte "ovanpå", då ser man inte det målade om man inte letar efter det...

Mvh Domino_s

Det har gått bra!
Vi märkte vårt hö och hittade det bland den andres hö, vi kunde bevisa att det var vårat. Vi pratade och problemet är löst. För närvarnade.... ;)

Inget särskilt, och resten är mellan oss, tyvärr :) - känsligt, jobbigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama