Marknad för sällskapshästar...

Bubbla

Trådstartare
Ja, finns det någon sådan? Alltså går det att sälja/låna ut en större häst (valack) som sällskap? Någon som försökt, erfarenheter?
Och om man nu får hästen "utdömd" som ridhäst av veterinären, men den anser att den kan gå som promenadhäst/sällskapshäst, och det inte går att få den såld som det, vad gör man då? Kan man då få den helt utdömd?

Sv: Marknad för sällskapshästar...

Min erfarenhet är att det GÅR, men det är svårt eftersom det inte finns så många som söker sällskapshäst. Inte i form av en stor häst iallafall när man kan skaffa en liten shettis som inte äter lika mycket.

När jag skulle sälja min häst var problemet att det var många ambitiösa ryttare som svarade och tydligen hade missat biten om att han endast skulle vara promenadhäst. Eller okunniga ryttare som inte kunde hantera just den hästen i alla lägen.

Är det ett välutbildat halvblod är det en sak, då kan man låna ut den som läromästare till en orutinerad ryttare som ändå inte rider så hårt. Är det ett varmblod eller någon annan ras det är överskott på är det ärlgt talat snällast för hästen att låta den gå till slakt om den blir utdömd av veterinär, just varmblod är det SÅ svårt att hitta en vettig köpare till om den inte är välutbildad och kan tävla!

Kan då tillägga att min häst var inte utdömd av veterinär, men han blev lätt halt eller kinkig om man red för hårt, därför ville jag att han skulle gå promenadridning för att risken för missförstånd/hältor skulle minska + att han tidigare haft sneda höfter så han var lite ojämn i kroppen muskulärt sett.
En häst som tillockmed är utdömd lär alltså vara svårare att "bli av med" än en som är hysat frisk och fräsch.

Bubbla skrev:
Ja, finns det någon sådan? Alltså går det att sälja/låna ut en större häst (valack) som sällskap? Någon som försökt, erfarenheter?
Och om man nu får hästen "utdömd" som ridhäst av veterinären, men den anser att den kan gå som promenadhäst/sällskapshäst, och det inte går att få den såld som det, vad gör man då? Kan man då få den helt utdömd?

En utdömning görs inte tll 'sällskapshäst'

Utan när en (försäkrad) häst varaktigt förlorat sin användbarhet som ridhäst så döms den ut. Sen kan DJURÄGAREN VÄLJA att istället för att ta bort hästen ha den kvar som sällskaps/promenadhäst (dvs triangelmärka). Detta såklart under förutsättning att det är förenligt med djurskyddslagen.

OM man väljer triangelmärkning så kan man sen inte 'igen' får hästen utdömd för samma sak och då ut de resterande 8 - 10 000 kronorna av livförsäkringen.

Men när hästen döms ut som ridhäst av veterinären och försäkringsbolaget har du ALLTID möjligheten att välja att avliva hästen. Men väljer du att T-märka och ha den som sällskaps/promenadhäst (eller avel om det är ett sto) så kan du aldrig få den utdömd igen för samma sak. Utan funkar det inte som sällskap/promenad får du på eget bevåg ta bort den.

Kan man själv inte behålla som sällskaps/promenadhäst eller har någon i sin närhet som man verkligen litar på som kan och vill ta hand om hästen anser jag det bästa för samtliga är att låta hästen somna in.

Marknaden för rena sällskapshästar större än små ponnyer är tyvärr liten, de kostar för mycket helt enkelt

Jag tycker de är svårt att hitta nån som vill ha en shettis som sällskapshäst. Det är säkerligen ännu svårare med en stor häst. :crazy:

Det är ett halvblod, men inte speciellt lättriden. Alltså ingen läromästare eller en häst man kan lulla runt i skogen på. Dock väldigt lätthanterad från backen.
Jag vet ännu inte om han blir utdömd, men risken är ganska stor och jag känner att jag behöver överväga mina möjligheter innan jag står där och måste välja. Problemet är ju att jag inte har råd att ha två hästar och tanken på att ha en häst som inte kan ridas ordentligt känns inte helt kul, dessutom är detta en häst som fungerar dåligt som ridhäst om han inte går kontinuerligt.
Tack Alexandra för info, har aldrig fått en häst utdömd så jag vet inte alls hur det går till, men då vet jag!

För en häst som din utifrån din beskrivning tror jag att marknaden är väldigt begränsad om du inte har någon bekant som behöver en sällskapshäst.

Ett exempel: Medryttaren köpte min förra häst, A, som promenadhäst, en häst som ev skulle kunna ha blivit utdömd om jag hade frågat veterinären om det. Sedan hjälptes vi åt att leta efter ett sällskap till A. Min kompis ville egentligen att sällskapet skulle vara en liten stor häst som var lätthanterlig, kunde lulla runt i skogen 1-2 ggr/v lugnt och fint med maken eller grannfrun och resten av tiden gå i hagen. Sådana hästar verkar inte finnas. Däremot tittade vi på flera hästar som din, men där säljaren inte var ärlig nog att berätta innan om hur hästen var och vad den krävde. Kompisen gav upp och köpte en riden och körd shettis istället som används till lite av varje nu. Fast maken och grannfrun blev utan häst...

Nej jag skulle vara totalt ärlig...tror inte att det gynnar någon att jag fantiserar ihop hur han fungerar. Det skulle bara sluta med att antingen han eller den som red skadade sig.
Han är lätthanterlig från marken, dvs att leda, sköta, lasta, sko m.m. Rida är han väldigt speciell, som sagt ingen lulla runt i skogen häst (om man inte gillar att hamna i diken, flyga hit och dit och träna sin balans och koncentration...). Det fungerar möjligen om han går ordentligt resten av dagarna och det är ju det han förmodligen inte håller för.
Samtidigt känns det inte kul att kanske vara tvungen att ta bort en häst som troligen inte lider av att "leva", bara inte håller för att tränas, bara för att jag vill träna och tävla...

Hade en travare som jag ville låna ut som sällskapshäst och det var inte det lättaste! Alla ville rida henne, men hon hade för mkt problem med munnen/tänderna.
Hittade iaf en go tjej med familj som jag nu har skänkt henne till. Ren tur att hitta ett så fint hem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama