Märkligt beteende

A

ankans

Igår var jag med om en verkligt märklig sak med mina pojkar. Jag har bland annat två hingstar, en 4 åring och en 2 åring som står brevid varandra i stallet. Jag har nyligen gått omkull med 4 åringen och kan därför inte rida honom för tillfället (han är van att gå minst 5 dagar i veckan), det innebär ju oxå att han får mindre tid med mig.

Hanne och August brukar stå och klia varandra genom gallret och ibland småtetas lite men de kommer ändå överens.

Igår när jag skulle fylla på vatten i august box, så rusade Hanne (4åringen) fram och anföll gallret till augusts box, august fick inte komma i närheten. Han ställde sig på två ben, bet i järnet och öronen låg slickade. Jag stod kvar utanför deras boxar en stund och såg hur han bara fortsatte.

Sen skulle jag hämta hö, när jag kommer tillbaks så säger min inackordering, de har slutat nu. Jag går bort och ger hö, och hanne börjar igen. Jag går bort från boxarna – allt lugnt – jag går tillbaks, Hanne blir galen. Min sambo testar, inget händer, jag testar, han blir galen.

Vi kom fram till att han faktiskt på något sätt är svartsjuk. Han har fått för sig att jag ingår i hans ”flock” och jag får inte hälsa på andra.. Jätte märkligt, har aldrig varit med om något liknande, åtminstonde inte så starkt..

Har ni stött på något sådant? :confused: :confused:

Sv: Märkligt beteende

Aldrig varit med själv om liknande, men det låter ju utan tvekan som att han är ordentligt svartsjuk!! Lite gulligt egentligen, att han gillar dig så mycket alltså, men det kan ju bli farligt också. Jag tror nog att han försöker säga "Pilla bli MIN matte!" typ.... :crazy:
//Z

Om han är van att gå regelbundet är det säkert mycket överskottsenergi. En av mina hästar är urtrevlig när han får tillräckligt med motion, men inte om han måste stå ( det händer ofta efterssom han är expert på att tappa skor, och min hovis aldrig kommer när han ska :mad: )
Han blir helt dum i huvet!
Jagar dom andra hästarna och både biter och sparkar dom, så han får gå i en egen hage när det blir så. Jag kan tillägga att han aldrig blir elak mot mig, bara mot andra hästar

Varför skaffar du dig inte tappskokompitens? Det skulle väl underlätta. Eller så byter du hovis.

Ja mitt sto gör precis likadant. Hon vaktar mig mot andra hästar.
Hon kan göra riktigt fula utfall mot den andra hästen, sen när hon har kört iväg den är hon så söt och glad och kommer tillbaks till mig. Hon gör inget om jag själv väljer att gå till en annan häst, men dom får inte komma till mig!

Det kan ju låta gulligt att hästen tar hand om och skyddar ägaren, men kanske borde det vara tvärtom...? En rangordningsfråga...

Min häst är helt på det klara vem som är ledaren av oss två!
Om jag själv väljer att gå fram till den andra hästen, så accepterar hon det. För jag är hennes ledare, däremot accepterar hon INTE att den andra hästen kommer fram till mig.
Hade jag valt att avvisa min häst i det läget, så VET jag att hon hade backat. Men jag gör inte det, för att jag då rubbar på hierarkin i hagen.
Är min häst boss över en annan häst, så måste hon få vara det. Det är inget som jag har nåt "behov" av att ändra på. Och går den andra hästen undan, när hon kör iväg den, så visar det klart och tydligt att det är en som har lägre rang än henne.

Jag håller endast delvis med Kicki. Som jag ser det så får hästarna frångå sina sinsemellan bråk/hierarki snack när jag är inblandad, dvs de får avhålla sig från sånt tills de är på egen hand. Om jag leder 2 hästar från hagen så får de inte gå och grina och mopsa mot varann, de ska gå snällt för jag är ledaren och säger att det ska vara ordning och reda. Det funkar bra och hästarna har aldrig haft några större problem att skilja på tillfälle och tillfälle så att säga, bara man är konsekvent i sin ledar roll.

marieka skrev:
Varför skaffar du dig inte tappskokompitens? Det skulle väl underlätta. Eller så byter du hovis.
Ja, det vore inte fel att kunna fixa tappskorna själv.Har helt enkelt inte tänkt på det. :o Det är brist på utbildade hovisar där jag bor, bara en massa outbildade gör-det-självare och dom vill jag inte ha med att göra.

Kanske, beror på i vilken situation, står de i boxen och jag inte är där inne så är det ok, men om jag är inne hos hästen då kan det vara en ledarskapsfråga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 599
Senast: tott
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet