Märkliga(?) beteenden, vad betyder det?

skuggi

Trådstartare
Ok, vår lilla hund gör en del saker som jag verkligen kan fundera ihjäl mig på, så nu tänkte jag att jag skulle höra med Buke, dels vad ni tror att man vill och dels om era hundar har märkliga beteenden för sig? :idea:

En sak han ofta gör ffa i köket, är att komma och lägga sig på ens fot, typ när man diskar, lagar mat eller så.
Det är inte så att jag nödvändigtvis stått stilla länge då, utan jag kan trampa runt fram och tillbaka, och så POFF ligger jycken där :p helt platt pannkaka, som om han tänkt sova ett par timmar här nu :crazy:
Vad är det liksom? Tycker han att jag knallar runt för mycket eller?

Sedan gör han en annan grej med sina morötter ibland. (Han får morötter som tuggben) Om jag sitter, på golvet eller i soffan, så kommer han med moroten och liksom trycker upp den i knät/handen, om jag tar den då så gnager han lite, och då tror jag ju att han ville ha hjälp att hålla, men sen lämnar han mig oftast med moroten :confused: Tar jag inte moroten när han kommer med den så ser han ut som att han tycker att jag är stenkorkad, och så lämnar han den i knät och går typ.

Som ni ser, i-landsproblem :p men jag kan inte låta bli att undra vad han vill... :love:

Sv: Märkliga(?) beteenden, vad betyder det?

Så gör min pudelmix oxå med ben! Jag tolkar det som trygghet , dvs du är ett säkert ställe att lämna benet på =) Foten vet jag ej =)

hehe, gulligt :D

min lilla whippet gör det där förstnämnda men lägger sig inte utan sätter sig på mina fötter när jag antingen lagar mat eller diskar... även om han precis fått mat, så det är nog inte att han tigger då han ändå aldrig får nåt vid diskbänken/matbordet utan alltid i sin matskål. Ibland tycker jag det är jättegulligt och uppskattar sällskapet rakt nedanför benen typ när jag diskar :p men ibland när man vill röra på sig och laga mat och diska samtidigt så kan det vara bra irriterande när han sätter sig på en, sen måste jag flytta på honom, tar ett steg åt höger, han sätter sig igen, för att två sekunder senare måste jag ta ett steg åt vänster igen..och där är han på fötterna igen... :grin:

Ah, det kan ju tänkas förståss :idea:
Jag har funderat på om han kanske försöker få det utbytt till något bättre..? :p
Typ "här har du min morot, vad får jag istället då??:d"

Hmm.. verkligen intressant att det finns fler knäppa hundar :D
Nu undrar jag ju ännu mer varför!

De är ju så söööta när de sitter/ligger på foten, och då vill man ju inte vara taskig och flytta foten, så får man dåligt samvete.. :p

Så där att sitta/ligga på fötterna gör min valp oxå. Jag tror det oxå har med trygghet att göra. De vill vara nära och känna sig trygga. Som när vi åker bil vill min valp gärna sitta i knät och får han inte det vill han ligga på min hand. Jag tror det helta tiden har med att han vill vara nära, vill inte bli lämnad ensam. :P Men jag vet inte... ^^

Jag tror också att det har med trygghet att göra. Syskonen sover ju i stora högar när de är små, så att ligga nära och knöligt blir väl en form av positiv association;)

Fridolf ligger också på mina fötter, men den veckan hans syster Fia bodde här så sov de i hög lite varstans.

Det där med foten gör min hund också, och har alltid gjort... fast han sätter sig på foten och är noga med att sätta sig precis på stortån :angel: Han gör så även på husse, och på bekanta som hälsar på... :o

Han sitter gärna på allt möjligt... golvmoppen när man skurar golvet, skor i hallen, trösklar, till och att han ofta sitter i hörnet i soffan, lutad mot ryggstödet och framtassarna hängande i luften ;)

Ah, det kan ju tänkas förståss :idea:
Jag har funderat på om han kanske försöker få det utbytt till något bättre..? :p
Typ "här har du min morot, vad får jag istället då??:d"

Min gör precis likadant. Hon brukar hämta lite leksaker också, och jag tolkar det som om jag får låna hennes grejer lite ifall jag kliar henne på baken typ. :D Eller så har hon tråkigt och vill se vad som händer.

Så ligger hon alltid på mina fötter också.

Men vad konstigt, och gulligt! :p:love:

Tänk om man kunde prata med dem, de sätter verkligen myror i huvudet på en ibland :angel:

Om man går på toa med öppen dörr får man vovven med sig. Hon sätter sig på ens fötter, och så tittar hon en i ögonen, liksom vänder huvudet rakt upp/bakåt. Ser för rolig ut.

Hihi! När de vänder huvudet sådär är de ju för söta :love:

Speciellt hundar med lite extra skinn som åker bakåt då de gör så:love:

Min valp och hennes mamma gör det där fot-tricket lite allt som oftast. Mest på min sambo (kanske för att jag plockar upp dem i famnen så fort jag bara kan ;) ), och somnar fortare än kvickt. Finns ingen fot fungerar även: sovfällen, bilburen, tröja/t-shirt/byxor/arbetsbyxor/jackor på golvet, strumpor/underkläder fungerar också, skor någongång omsänder, väskor osv osv. Urgulligt, och jag kan inte tänka mig att det beror på något annat än trygghet och värme :) De gör toagrejen också, och älskar att ställa sig på bakbenen och lägga framtassarna i byxorna som ju är på sån där lagom höjd när man sitter på toa. Djur ÄR fantastiska :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka