Märklig häst

V

vigmir

Var ute och red ca 1 1/2 timme idag. Lite trav och galopp men mest skritt i skogen. Pigg och glad som vanligt. Kom hem och klädde av henne och lät henne stå i boxen. En dryg timme senare skulle jag ta ut henne ur boxen och då stapplade hon fram. Iskall i hovarna och resten av benen. Tog tempen; 38,8. Ringde jourhavande vet som sa att jag skulle avvakta tills imorgon om hon inte blev sämre. Efter en timme kom min kompis så då tog jag ut henne för att se om hon trodde det kunde vara fång. Då var hon helt som vanligt och ingen temp. Vad kan ha hänt? Är det någon som varitmed om något liknande. Funderar på omjag borde åka ut och kolla henne igen ikväll annars åker jag tidigt imorgon.

Jag hade samma termometer båda gångerna

Sv: Märklig häst

38.8 är inte särskilt mycket temp, men visst är det övertemp.
Var hon svettig när du ställde in henne? Täckade du henne? På vilket sätt stapplade hon?

Nej hon var inte ens svettig under sadeln. Hon fick ha ett fleecetäcke på sig då det är ganska kallt i stallet. Det såg precis ut som om hon hade fång och därav fått smärttemp. Det enda jag kan komma på är om hon fått en nerv i kläm.

Jag har inte sett någon häst med korsförlamning men det kanske det kan vara. Om dom får en lindrig kf kan det gå över på en timme då?

Har läst om korsförlamning. Visste inte att det kunde komma efter ett ridpass. Ska rådfråga vet mogon om hon kanske ska ha extra selen.

Tittade på henne imorse med "nya" ögon. Igår var jag helt insnöad på frambenen. Såg nu att hon rör sig stelt med bakpartiet. Släppte efter några meter. Pratade med vet som sa att jag skulle linimenta, skritta mycket för hand plus att hålla henne varm och ge henne tillskott på selen. Gick en promenad med henne och släppte ut henne i hagen. Hon rullade sig nogrannt det första hon gjorde så hon mår nog mycket bättre.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 905
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka