Markering på böjprov .

S

skorpan3

Har kollat på en häst, helt underbar. Jätte trevlig och fin att rida. Är jämn i stegen, men hade en halvgrad hälta på ena benet. vet kunde inte bedöma vad det var eller vart det riktigt kom ifrån. vad gör man ? :/ hästen är bara 7 år.

Sv: Markering på böjprov .

Om man fortfarande är intresserad av hästen så pratar med ägaren om att göra en hältutredning. För det kan vara precis allt inget. Ibland kan det räcka med att man låter hästen vila lite och gör ett nytt böjprov. Men det kan också vara något allvarligare som en lös benbit som ännu märks vid ridningen.

Jag har en idag 23-årig häst som jag köpte som 11-åring, alltså haft den i 12 år. Vi gjorde en bes på klinik..hade hälta hö fram...genomgick en hältutr. kostade rejält men de hittade ingenting, än idag hälta vid böjprov men antagligen är det en nerv elr blodkärl som knips ihop vid böjprov. Han har aldrig visat någon hälta =)..Så det kanske är ingenting att oroa sig för..

Besiktade ett 7-årigt islandssto på klinik för försäljning. Mycket lättriden, töltade som en klocka och bland det mest lättsamlade jag någonsin suttit på. Under sitt ridna liv aldrig varit riden "på framdelen" sas. Kommer till klinik och böjprovet visade ½-1 grad halt ena fram, lågt. Veterinären säger då att det är vanligt eftersom alla "de där" går ju gravt på bogarna i grisepass. (Hästen longerad i klockren och luftig trav o galopp framför honom, inte ett passteg) Gav honom en skarp föreläsning om den utsagan (MORR) och då anslöt en annan av veterinärerna som direkt efter titt på hästen sa att den andra inte borde böjt alls utan att upplysa mig om att hästen hade veka kotor som lätt kan "böjas sönder". Blev 3 behandlingar utan bättring så de ville döma ut henne men jag vägrade och lät henne vila 3 månader. Rids nu utan några som helst problem men såld blev hon inte! Hon är tävlad med bra resultat och får ofta kommentarer om sin fina form och lätta framdel...

det kan ju vara överansträning som resulterat i kotledsinflamation!? gör en hätutredning så får ni förhoppningsvis reda på vad det är.

En av mina fick kotledsinflamation för något år sedan, sprutades och fick butta i några dagar. Var inte märkbart halt mer än på böjprovet. 3 veckor senare var hon återställd och kunde sättas igång igen. Har aldrig haft besvär med detta igen. Undrar fortfarande vad det var som utlöste det hela. Hästen var inte alls hårt riden på något vis.

Hejsan!
Det beror lite på hur hårda veterinären som böjde är. För en veterinär sa till mej att alla hästar markerar, mer eller mindre, de första stegen och ska alltid "räknas bort". Men alla gör det inte utan är väldigt hårda.

Det är väl självklart att alla veterinärer inte böjer helt exakt lika, eller tar i lika hårt. Men det finns väl en anledning till att vissa hästar går igenom ett böjprov, och vissa inte även för samma veterinär. Sen om hästen har problem av det är väl inte alltid så lätt att säga...

En halv grads hälta är inte mycket. Var satt det, fram bak högt lågt?? Om jag varit allvarligt intresserad hade jag gett hästen 2 veckor och sedan gjort om böjprovet för att se vad som hänt.
Vi köpte vår första ponny (8 år) trots en halv grads hälta på ett bakben vid böjprov. I och för sig skulle den inte vara till tävling just då utan första barnponny vilket betydde att hon inte kom att ridas alltför hårt även om hon reds varje dag. Vi hade ponnyn i 10 år och hon tävlades senare när barnen växt till sig. Det var aldrig problem med henne på något sätt. Och hon rids än idag 21 år gammal.

Ne en halv grad är så iritterande. Han var verkligen super fin annars.
det satt högt upp. allså när hon böjde knät. :/

angående en annan sak också . om man opererar en häst, går det på försäkringen då ? :)

det beror ju helt och hållet på vad som ska opereras!

man gör en hältutredning på klinik.
Själv skulle jag aldrig köpa en häst som inte är ua på böjprov.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka