"Markering" för hingst?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Sv: "Markering" för hingst?

men behöver han verkligen starta blåbär dressyr, om han är 10 år så har han väl tävlat tidigare så rutin borde väl finnas (iaf till viss del)? det är ju mest dom små barnen som ger sig ut på det där och många ggr vill inte arrangören släppa in hingst på framridningen när många barn är inne och rider samtidigt. Om du inte vill rida "riktig tävling" direkt så vore det bästa att kanske iaf ge sig ut på KM eller ngt så det iaf förekommer lite mer rutin på vissa ekipage. Det man kan tänka på när man tex väljer o rida tex blåbär, är att många ekipage är ju orutinerade och unga. Vissa kanske blir..haum..avbockade på sin ponny eller ngt och helt plöstsligt springer det en lös ponny omkring. Frågan är hur stor kontroll man garanterat vet att man har när man sitter på hingsten då också. Barn har inte altid världens bästa balans så det öär ju inte omöjligt att det skulle kunna ske (även om det kan ske för vem som helst..men riskerna är dock större bland små barn o busiga ponnys)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade gärna ridit KM med var sjuk då tyvärr. Dessutom startar samma "ridskolebarn" där också.
Jag tycker rent generellt att barn ofta har bättre balans än stela dressyrtanter (ironi) om det händer nåt :p

Jasså du tycker det ;)

Jag tror inte heller att det är nåt direkt problem vid typ regionala tävlingar.
Nu ska jag ju rida blåbärsdressyr bland en massa ridskoleryttare som antagligen är med i sin första "tävling". De kanske inte uppmärksammar det direkt.
Min hingst är ju hur snäll som helst, men jag vill ändå helst gardera mig mot att folk rider in i honom i onödan

Rosetter i olika färger är det inte många som har koll på eller bryr sig om.
Som du skriver själv, så är det BLÅBÄR, och då får du lov att agera därefter. Dessa ryttare kommer att ha fullt upp med sig själva och sina ponnyer/hästar. Det blir helt och hållet ditt ansvar att se upp och hålla undan för de andra ryttarna. Det är så det fungerar i verkligheten!

Jag hade haft röd rosett och försökt hålla mig undan.

Var på två hoppclearrounder med min 4-åring i somras och även om han drog blickarna till sig (genom att bete sig helt skräckslaget :crazy:) så verkade folk inte fatta att hålla avstånd ändå. Fast i hans fall så var ju knappt 20 meter avstånd nog de första 10 miuterna.

Så jag kommer sätta röd rosett i svansen när vi ska ut i vår (och såklart träna så mkt som möjligt med nya hästar fram tills dess), hade faktiskt inte ens en tanke på det i somras, jag har aldrig ridit en häst som behövt det. Hingsten var så snäll när han var ute och han var mkt tävlad så då kunde folk i princip rida på honom, han reagerade inte med ngt hingstbeteende alls. Förhoppningsvis visar det sig att din är likadan :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar