"Markering" för hingst?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 68338

Jag tänkte prova på en klubbtävling nu i vinter och sen kanske komma ut på nån lokal tävling till våren.
Jag har en hingst, men en mkt snäll sådan. Har ridit honom tillsammans med andra hästar, även ston och det har inte varit några som helst problem.
Däremot vill jag gärna undvika att folk rider in i rumpan på honom eller rider in rakt framför honom på framridningen. Inte för att jag tror att han gör nåt, men det känns onödigt.
Detta borde ju ingen göra på någon häst, oavsett kön naturligtvis, men jag vet ju att det finns folk som rider hipp som happ på framridning utan att respektera avstånd mellan hästar osv.

Finns det något slags tecken som signalerar "hingst" att använda på tävling? Ungefär som att det finns röd rosett i svansen?

Sv: "Markering" för hingst?

Blå rosett är markering för hingst, dock verkar det inte vara speciellt vanligt att använda. Om du har det, glöm inte att ta bort den innan du går in på banan bara!

Jag hade nog använt mig utav en röd rosett i alla fall. Det är stor risk för att medryttarna inte vet att den andra färgen (vilken det nu är) betyder hingst. Men en röd rosett har alla respekt för, och syftet med rosetten öht är ju just att inte få upp någon för nära, och det får du ju inte om du har en röd. Så det skulle jag köra på!

jag har provat att rida med olika rosetter och ngt jag lärt mig är att folk skiter fullständigt i att det är hingst! det bästa är en röd rosett. Ingen vill ju åka på en spark, så låt dom då istället tro att hästen sparkas. Kan ju få några att hålla avstånd iaf.

i övrigt så red jag mest utan ngt alls...

Men fattar folk att jag helst inte vill att de ska svänga in framför näsan på mig om jag har röd rosett i svansen??
Kanske borde ha en röd rosett i pannluggen också?? ;) :D

Han är verkligen jättesnäll, men det är vår första tävling och jag vill inte utmana i onödan utan tar helst det säkra före det osäkra

dom håller sig bättre undan om dom tror att den är sparkig.
Om ngn rider för nära så kan man ju dock säga att dom ska hålla avstånd då det är hingst. Men ett spontant svar kan då blir "håll reda på den där då" så istället är det lite bättre o säga att "håll avstånd, han kan va snabb o sparka" för då vill dom inte rida nära. har man dock tävlat en hel del med sin hingst och man har en snäll hingst så märker folk ganska snart att den är som alla andra och rider nära ändå. Dock har man vart ute flera ggr själv så brukar det dock inte vara till problem, min hingst reagerade aldrig av andra hästar som kom för nära på tävling.

Rider man lokalt o högre så brukar det stå på startlistorna vilket kön det är, o då kan folk även tänka på att det är en hingst av sig själva.

Senast ändrad av en moderator:

Exakt detta har jag också funderat på!
Ska ju ut med min hingst när tävlingssäsongen drar igång..

Tror också att röd rosett är det bästa då få folk inte vet vad de andra färgerna betyder.

Kombinera blått med rött kanske. Fast din märks det väl ganska bra att han är hingst, bara på utseendet? :angel:

Har sett några hingstar ute på tävlingsbanan, men de har aldrig haft något i svansen, inte ens rött. Jag tror folk är ganska duktiga på att märka i hästförteckningen om det är några hingstar med. Fast klubb brukar väl inte ha det iofs

Jasså du tycker det ;)

Jag tror inte heller att det är nåt direkt problem vid typ regionala tävlingar.
Nu ska jag ju rida blåbärsdressyr bland en massa ridskoleryttare som antagligen är med i sin första "tävling". De kanske inte uppmärksammar det direkt.
Min hingst är ju hur snäll som helst, men jag vill ändå helst gardera mig mot att folk rider in i honom i onödan

Du kan kanske prata med arrangören så kan ni få starta först och rida fram ensamma... så har vi gjort när önskan funnits med lugn framridning för hingst. Speciellt på blåbärsdressyr då många ekipage är orutinerade...

Du kan kanske prata med arrangören så kan ni få starta först och rida fram ensamma... så har vi gjort när önskan funnits med lugn framridning för hingst. Speciellt på blåbärsdressyr då många ekipage är orutinerade...

Tänkte detsamma, och det borde ju inte vara svårt att ordna.

Å andra sidan ska han ju kanske gå vanlig tävling sen och ridas fram med andra hästar. Meningen är att blåbärsdressyren ska bli en träning inför det.
Han har ridits på volt tillsammans med ston utan problem. Jag tror inte att han skulle reagera om nån red in i honom, men det är ju dumt att ta risker i onödan.

KL

Om man har ett sto, som beter sig som en hingst, kan man ha röd rosett då med? Men det ser ju inte de som kommer framifrån :p ?

När hästar kommer för nära (särskilt när det är en spännande tävlingsplats) så blir det ett hiskeligt huffande och puffande och steppande och skuttande :crazy:
Hon blåser upp sig och dansar runt med höga knän..
Så vill ju inte att folk kommer för nära.

För några år sedan när jag hade min ponny, som var sparkig, med röd rosett på tävling, så hörde jag några barn fråga ridskoleläraren varför den hade rosett, varpå hon svarade: För det är fint! :crazy: Så verkar inte som alla har koll på detta. :crazy:

hej. jag kommer att tänka på en episod som hände mej för några år sedan. Jag hade en osäker häst och hade röd rosett i svansen just för att dom inte skulle rida för nära.Då går en mamma och en dotter förbi oss och mamman säger titta vad söt den är med röd rosett i svansen. Jag gick och pratade med domaren som sedan ropade ut vad det betydde.

Det är också en ide som vi har gjort. Låt speakern tala om att hästen med blå rosett är hingst så att de andra ska hålla avstånd.

Anledningen med att ni skulle rida fram ensamma var också för de andra ekipagens skull...

Okej men räcker det inte då med att bara informera de som rider fram samtidigt som dig att du har en hingst? Jag tänker om det är blåbärsdressyr och kanske inte så många anmälda?

Eftersom det är på ridskolan brukar det var rätt många anmälda! Men ja man kan ju kanske be speakern informera? Om de nu har nån :p Det brukar ju inte vara riktigt som på "vanliga" tävlingar

Fast frågan är ju, om det nu är en blåbärstävling med mestadels ridskoleryttare om de verkligen har kunskap och förståelse om "faran" med en hingst även om de får berättat för sig att det är en sådan? Gissningsvis så är det väl rätt många nybörjare. När jag var liten och gick på ridskola så skulle jag inte ha förstått problematiken även om jag fick upplysningen att det var en hingst (hingstarbetéende fick jag inte upp ögonen för förräns jag jobbade en sommar på Flyinge som 15-åring. Det var lite utav en chock...:crazy:).

Jag personligen hade nog tyckt att det hade kännts mer tryggt att ge mig ut på en riktig tävling även om min hingst var väldigt snäll.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar