markerar fram vid trav

M

Malinka

igår när jag och medryttaren var i paddocken med min dam så började hon markera i trav. Syns lite lite på huvudet när höger fram är i marken, men jag kan inte se någon ojämnhet i stegen, det känns "rytmiskt" rätt eller hur jag nu ska förklara. Det syns ingenting i skritt. Har känt igenom hela benen fram och inte känt någon som helst skillnad. Vet. trodde på en spark på bogen eller en lätt vrickning, men jag är förstås hyperhispig och funderar på alla möjliga orsaker. Det kom en ny häst i hagen för några dagar sedan, de bråkade rätt så ordentligt, och jag har inte ridit henne förrän igår efter det.

Jag var ute idag och en kompis sprang med henne, det är ungefär oförändrat, kanske något bättre men ytterst lite isf.

Det jag funderar på är om hältan kan sitta bak? Hon har tidigare varit lite stel i sina bakben, något stelare i vänster än i höger. Om hon har ont i vänster bak, kan det visa sig genom nickning när höger fram är nere i marken vid trav? Nån som vet? Hon har lite problem med gallor bak, men de känns som vanligt. Dock har vänster galla varit något större än höger den sista tiden.

Tacksam för alla svar och teorier!

Sv: markerar fram vid trav

Hej!

Min häst markerar i traven på vänster bak. Vi ahr INGEN aning om vad det är, syns i traven och LITE LITE i galoppen och allting i högervarv på volten. Ute syns det inget alls! Efter att jag galopperat henne p volten så markerade hon inte lika mycket i traven...

Just i denna sekund så här hon på hästkliniken för just detta. Min stackars mamma som fick åkaf ör jag fiock inte ledigt från jobbet :devil: så jag sitter som på nålar för att försöka få veta vad det är. Skriver när jag vet, så kanske det kan hjälpa dig på något sätt!

Om det är ok med vet kan du ju anlita andra att kolla, t ex ET. Vissa hästar som blir "tygelhalta" dvs markerar vid ridning genom att nicka lite eller gå orent fram har låsningar som gör att de blir mer störda av ryttare och bett. Om man ser något i huvudet på hästen (att den nickar till i steget t ex) så är det i regel fram hästen "haltar", om man inte ser det mer än att frambenssteget ser oregelbundet ut så kan det mycket väl sitta bak eller framförallt i ryggen, sitter det bak är det i regel det diagonala bakbenet (dvs syns det på v. fram sitter det troligen i h. bak).

Är det först nu det blivit så?
Jag skulle nog avvakta för att se om det kan vara som vet. tror, dvs spark i hagen eller dylikt. Blir det inte bättre på några dagar eller att det fortfarande syns lite så får man kolla med vet igen och ev. ta ut ET (om hästen skadat sig i hagen kan det ju lika gärna vara höften som åkt snett eller liknande).

En häst "vi" hade lyckades bli halt i hagen, syntes mest vid träning i relativt snabb trav men då markerade den som sjutton, ville liksom inte lyfta benet ordentligt utan slängde fram det. (Sen fortsatte den givetvis inte snabbjobbas tills den blev bra :p ) det var så illa att man började misstänka att någon nerv gått av. Men lyckligtvis så blev det bättre, tog ett par månader.

Tänk på att hältan kan sitta i din häst muskler. Och sånt ser man inte med ögat. Och tyvärr tittar inte de flesta veterinärerna på musklerna. Och har hästen spänningar i någon muskel så börjar dom att belasta fel och smärtan sprider sig till allt flera muskler. Och så har en ond cirkel börjat. Och det är vanligt att hästar belastar diagonalt, alltså sitter den fast i vänster fram så får det även ont i höger bak.

Hade ungefär samma problem med min häst och det problemet satt i hans bogmuskler. Så en otroligt klok människa sa till mig att börja stretcha. Vilket jag gjorde och hästen blev som ny! Så inga dyra veterinär kostnader där inte. Och jag är otroligt tacksam för det rådet. Och jag rekommenderar det till alla!

Hoppas att du börjar se på din häst med andra ögon!!
Lycka till! // Charlotte

Om hon har ont i vänster bak, kan det visa sig genom nickning när höger fram är nere i marken vid trav?

Om hästen nickar ned med huvudet när höger fram är i marken betyder det ofta att problemet är i vänster fram då hästen lyfter huvudet för att flytta vikten till höger bak när vä fram är i marken. Men visst kan det sitta bak, kolla hur bakbensrörelserna ser ut bakifrån och från sidan, och om hästen lyfter bakbenet i samma båge hö+vä på ett rakt spår.

Om hästen nickar ned med huvudet när höger fram är i marken betyder det ofta att problemet är i vänster fram då hästen lyfter huvudet för att flytta vikten till höger bak när vä fram är i marken. Men visst kan det sitta bak, kolla hur bakbensrörelserna ser ut bakifrån och från sidan, och om hästen lyfter bakbenet i samma båge hö+vä på ett rakt spår.

För att vara lite långsökt - om det börjat med t ex sneda höfter så hästen "vrider sig" och inte går rakriktat, då kan det ju orsaka smärta i diagonalen som överbelastas. Eftersom frambenen belastas mest med ryttare på ryggen vore det inte så konstigt om h. fram då tar stryk (konstigt nog så verkar det vara vanligast att kusar lassar över mer vikt på h.fram av de jag sett/ridit). Då är det ju en "frambenshälta" men samtidigt så kan det ju vara skavanker lite överallt :p

Min häst markerar också vid trav i ridning dock endast när han böjer på nacken och går i form. Travar rent när man endast springer med han.. Hoppas de löser sej. Vet inte vad de är för fel på min :/ Ingen värme/svullanad finns överhuvud taget i benet. kanske sitter fast i bog lr ngt dyl.

Min häst markerar också vid trav i ridning dock endast när han böjer på nacken och går i form. Travar rent när man endast springer med han.. Hoppas de löser sej. Vet inte vad de är för fel på min :/ Ingen värme/svullanad finns överhuvud taget i benet. kanske sitter fast i bog lr ngt dyl.

Du tror inte att din lider av "tygelhälta" då? (alltså den typ jag skrev om förut i tråden). Just eftersom du skriver när den böjer på nacken och "går i form" det kan ju vara så att hästen inte är bekväm med att gå rakriktad och avslappnad (pga låsningar t ex) så den kompenserar genom kringelikrokar (s-kurva svagt i sidled) i hals och ryggrad, och att dom spänningarna som blir i sin tur GÖR hästen blockerad = tygelhalt.

Spekulerar lite :p

Yep. Vilket som kom först av hönan och ägget tänker jag inte försöka svara på.

Ja, börjar man tänka på det kan man tänka tills man blir gråhårig :angel: fast jag kan tycka det är kul att spekulera som du kanske märker, bara man inte tar det så seriöst när man inte ens sett hästen! ;)

Hej Lisaaa__
Jag rekommenderar dig att kolla upp hästens rygg och hals. Det låter ju inte alls bra att den blir halt när den går i form. Kolla upp musklerna oxå, det brukar glömmas bort.
Det du beskriver liknar mycket en häst vi hade hemma och det visade sig senare på röntgen att han hade frakturer i halsen.

Hoppas att det ordnar sig!
// Charlotte :)

som jag skrev innan: jag har pratat med vet. och han tyckte att jag skulle avvakta. därför jag skriver här.

som jag skrev innan: jag har pratat med vet. och han tyckte att jag skulle avvakta. därför jag skriver här.

Tror inte det finns någon som kan göra en hältutredning via internet.....:crazy:
Alla ser ju på sitt vis och då blir det 48 diagnoser. ;)

AM

Min huvudfråga var som sagt ifall en hälta bak kan visa sig genom nickning fram. En generell fråga, har inget med hältutredningen i sig att göra.

Min huvudfråga var som sagt ifall en hälta bak kan visa sig genom nickning fram. En generell fråga, har inget med hältutredningen i sig att göra.

Som svar som sagt så ja - åtminstone i trav kan det göra det, men det är om hästen "haltar" fram för att avlasta bak. För själva nickningen i sig har med framdelen att göra.

Jag är lite nyfiken på hur det gått för din pålla efter klinikbesöket. Kom de fram till något? Efter att jag avvaktat på inrådan av vet. utan någon förbättning kom han ut i tisdags och konstaterade efter böjprov att hältan sitter någonstans runt kotan på v.fram. Han trodde på en stukning och Pålla går nu på antiinflammatoriskt och jag hoppas hoppas hoppas att hon blir frisk. Fy, det är verkligen hemskt att gå runt och inte veta. Vi har precis bytt stall, vet. tyckte att det var ok eftersom hon var såpass kry ändå, och i nya stallet ska hon gå i sjukhage egentligen. Jovisst, hon for runt som en stolla eftersom hon gick ensam, jag blev uppringd av en tjej i stallet nu på jobbet som frågade om det är ok att vi släpper ihop dem ändå. Vad gör man, i sjukhagen håller hon sig garanterat inte still, så det fick bli ett ihopsläpp ändå. Som tur var så gick det bra med ihopsläppet, men den dumma hästekraken ska minsann få höra ett och annat imorgon av matte:p

Lånar den här tråden....
Charlotte, hur stretchar du? Blev nyfiken!

Ring och fråga veterinär istället. Skritta hästen ngra dagar och se om den blir bättre. Annars får du åka till veterinären.

Hej Lindsen, om du läser min första tråd noggrannt så ser du att veterinär kontaktats redan från början. Han ville att jag skulle avvakta, och jag började förstås under tiden fundera på alla möjliga orsaker, därav att hon varit stel bak. Därför ställde jag frågan om en hälta bak kan visa sig genom nickning fram.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 576
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka