F

Favoritica

Jag har ridit på en ridskola i ca 6 år men nu har jag bytt till en annan. Vi fick inte ta några märken på min förra, så jag ska ta märke 2 nu och jag har lite frågor om dressyren.

1.Måste hästen gå på tygeln?
2.får man använda spö?
3.Hur gör man egentligen för att få hästen att gå i form och trampa under sig eller hur det nu heter :)

Sv: Märke 2

1. Hästen måste inte gå på tygeln - arbeta i rätt form när man rider för märke 2.
2. Är lite osäker, men jag tror inte att man får det.
3. Lite svårt att förklara i en text; det behöver man en ridlärare som förklarar under tiden man rider... Man kan inte bara t ex (som vissa gör) "joxa" lite med tyglarna och så vips går hästen på tygeln och arbetar i rätt form och har bakbenen under sej och o s v..., utan detta är nåt man måste jobba sej till genom att rida hästen bakifrån-och-fram. Det är alltså fel att börja i andra änden; hästens huvud och nacke. För att hästen ska kunna arbeta i rätt fom ska den vara lösgjord (både psykiskt och fysiskt...) och inte störas av ryttaren.

Hoppas du förstår något av det jag skrev :D

Min skötare ska ta märke två på lördag, med min häst :) .

Jag tog det med henne också, och hon gick då inte i form, och ingen red med spö.

1. nej inte förrns LB, men många domare dömmer på formen redan i LC.
Men nej, dom ska inte dömma formen.

2. Inte på externa, kan få det ibland på klubbtävling, spec. när det bara är märke 2. fråga arrangörerna.

3. Kan inte förklaraspåinternet VÄLDIGT olika beroende på häst.

Hur är programmet för märke 2?

Rider nämligen i en grupp motsvarande märke 2 och det skulle ju vara bra att veta vad det är meningen att jag ska kunna.

Jaag skrev:
1. nej inte förrns LB, men många domare dömmer på formen redan i LC.
Men nej, dom ska inte dömma formen.

Fel!
Domaren ska visst ta hänsyn till hästens form och eftergift på tygeln även i LC. Rätt form i LC är dock inte samma form som i t.ex. LA

Punkt 2 under allmänt intryck i LC-programmen lyder " Hästens form (eftergift på tygeln) och tempo"

T.o.m. i de lättaste handikapp-programmen ingår hästens form i bedömningen.

Vid märkestagning kan det vara annorlunda beroende på om man rider lektionshäst eller privathäst. Rider man lektionshäst skall domaren ta mer hänsyn till vad man ser att ryttaren försöker göra än vad hästen verkligen gör.

Och jag fick 87 poäng i söndags, jippi! Hos oss fick man rida med spö om man ville.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
624
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17