Markdukar?

majola

Trådstartare
Hagarna är ju inte för skojiga nu...

Vi skulle åtminstone vilja ha lite styrsel kring insläppen, men vad krävs egentligen. Att bara slänga på grus är ju helt meningslöst, det sjunker ju ner innan man ens hunnit hämta hästarna!

Om man gräver undan matjorden och lägger på en duk och sedan fyllning, hur länge håller det sig då? Vad kostar en sådan duk per kvadratmeter? Vilken material är bäst att lägga på? Lönar det sig överhuvudtaget att bara göra en sådan grej kring grindarna?

Jag skulle bli väldigt tacksam för era tips och erfarenheter!

Sv: Markdukar?

Jag tycker att det är ett bra förslag du kommer med!!
Och det funkar, men jag vet inte alls hur länge det står sig...
Beror ju på hur många hästar man har osv...

Det fin dom som bygger en sandlåda vid gapet oxå. Funkar deet oxå vad jag har hört. Ex med gamla telefonstolpar, så att det hålls på plats, gräv undan gegge före och fyll med sand. Släpper igenom bra....

Markduken måste givetvis släppa igenom vatten, men kolla när du köper, det finns något som heter grävmaskinsmattor, som det kan förväxlas med... Dom släpper inte igenom vatten.

Lycka till!

Hade ett extremt lerhål till för någon vecka sedan. Köpte ett stoort lastbilslass med grus (sand) och skottade ut det (för hand - pust!) och trampade runt i det, och faktiskt så håller det ihop skapligt!

Då håller jag tummarna för att det håller för dig. Det har det tyvärr inte gjort för oss. Vi har så mycket matjord att det bara säger slurp. :(

När jag gjorde ridplan kollade jag vad markduk kostar och här var den svindyr (i mitt tycke då). Har för mig att det rörde sig kring motsvarande 10kr/kvm och eftersom min ridplan är på ca 1000 kvm så blev det så pass mycket att jag kände att det blir billigare (och bättre?) att vartefter fylla på med mer grus.

Att göra något nu i lersäsongen är rätt lönlöst, *slurp* säger det väl snarast. Men till sommaren när det är torrt är det läge att att ¨åtgärda för kommande år!

Vid vår vinterhage har vi en paddock-del utanför stallet och den är ordentligt dränerad och därefter rejält lager med krossgrus och överst rejält lager med finsand. Vi har nu våt sand men aldrig lera där och hästarna kan stå torrt. Vissa dagar går dom inte alls iväg till andra delen av hagen som är lerig nu.

Det var dyrt att göra denna paddock-del utanför stallet men ack, ack så väl den har lönat sig genom åren!!!

Tack för ditt svar!

Hur mycket grävde ni ur? Hur tjockt lager av grus resp. sand?

Är det mest bara vid själva grindarna som det behövs göras i ordning eller är det i stora delar av hagen? Om det bara är mest vid självaste insläppen så jag en ganska så smart och prakitsk förklaring på grindhål på http://otr.just.nu har dock ingen erfarenhet av "sandlådevarianten".

Det var mest en nödåtgärd, det ska dräneras och fyllas på med bärlager/sand till våren.
Men jag är mäkta imponerad - katastrofområdet är ca 5x5 meter - och det blev ett lager på ca 3-4 dm sand ovanpå, och det håller ihop efter tre veckor. Sanden har absorberats till viss del av allt kladd (riktig blöt grå lera) och det har blivit "hårt" ovanpå. Snart kommer det att frysa och sen kommer snön så jag klarar mig till dess hoppas jag.

Hur mycket man gräver bort, OM man alls gräver bort, beror på hur det ser ut. Både paddockdelen (kanske 500 kvm) och ridplan är väl dränerade med både täckdikning och rejäla diken runt om, så vattnet slipper ju bort också.

Paddockdelen är nog en närmare 15 år sen vi gjorde den (har bytt/fyllt på ytlagret någon gång samt mockar förstås bort skiten annars pajar dräneringen) så den minns jag inte hur den blev gjord.

Annars så säger de duktiga gubbarna häromkring att det är bara dumt att gräva bort matjorden, att det är ok att på sommaren när det är torrt platta till den, köra ner det ordentligt så det är stadigt och sen fylla på med grus.

Längst ner på ridplan har jag rejält grus, 0-45 mm som kördes till och plattades till ordentligt (med grävmaskin) och ovanpå det då platta gruset lades ett lager 0-8 mm. Blev finemang och hållbart.

Har också förstått att om man har tillgång till backjord så skall det funka bra och hålla ihop bra även på lerjord. Bör då tydligen läggas innan midsommar.

Jag lade markduk i min vinterhage för ca 10 år sen, fyllde grus ovanpå och det håller skapligt fortfarande. Det blir geggigt men inte så djupt.Nu ligger det på ca 10 cm lös gegga.
Det jag ska (borde) göra är att skala av ett lager av materialet ovanpå duken och fylla på med nytt grus. Gruset har ju med åren blivit utblandat med hästskit och det gör att det binder mer vatten.
Så jag tror att med markduk så har man ett ganska permanent skydd mot lera OM man underhåller kanske vart 5:e år med att ta bort det översta gegglagret och grusar på nytt.

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 154
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar