Markduk eller inte?

Sv: Markduk eller inte?

Ja, Du lägger duken på leran, sen ett bärlager som du packar väl, sen lägger du på toppskiktet. Om du inte harvar för djupt så att du drar i bärlagret kommer du inte få upp det i ridskiktet.
 
Sv: Markduk eller inte?

Hur tjockt behöver toppskiktet vara för att slippa att harv eller skuttande hästar river upp bärlagret?
Jag har väggrus som bärlager och stenmjöl som topplager.
 
Sv: Markduk eller inte?

Vad menar du med väggrus? 10-15 cm skulle jag säga, såklart beroende på vad du harvar med, men många sladdar ju bara.
 
Sv: Markduk eller inte?

De jag köper av kallar det väggrus. Jag minns dock inte storleken på det.
Jag kommer nog testa med ett lager på 10 cm först.
 
Sv: Markduk eller inte?

kl

Efter att ha varit helt inställd på att ha markduk så säger grävmaskinisten "-varför?"
Då börjar jag tänka efter, när vi har planerat om så är det sand, sand och lite mer sand, visserligen en del stenar men dom kommer att packas ner, det blir en budgetbana med bara stenmjöl, och började då fundera på om det verkligen behövs.

Enligt han så är det för att skilja dom olika lagren åt, där är jag helt med, och även med på att där jag bodde/byggde bana för några år sen så var det på en åker, och där var det ju jord undertill.

Nu är det som sagt sand, och skulle det vara så att nån sten skulle behaga leta sig uppåt (tydligen allt annant än troiligt dels enligt grävmaskinisten och min sambo) så är det ju lättare att ta bort en sten än att duken kommer upp..

Stenmjölslagret blir 10 cm det här året och sen ska vi lägga dit mer nästa år när det satt sig mera.


Skulle det skita sig så känns det lite som A, det lär ändå hålla några år B, ja men då är det ju bara att lägga ut duk och stenmjöl när vi ändå sak fylla på.

Kände för att höra med allvetande Buke, iof så om jag ska vara ärlig tror jag endel svara markduk bara för att "det ska vara det" men det kanske finns nån som faktiskt har någon aning här ;P haha
 
Sv: Markduk eller inte?

Hos oss krävdes det markduk, men det är nog primärt för att det är lerjord under och den kryper igenom alla lager så småningom om inget stopp finns.
 
Sv: Markduk eller inte?

Jo precis, vi stod en stund å diskuterade lera och det vill ju alltid upp, men det är enligt grävmaskinisten riktigt "riiiiktigt" bra underlag, det vi fått fram nu...
 
Sv: Markduk eller inte?

Jag har mest svarat duk eftersom det är en sån försvinnande liten kostnad när man anlägger jmf med att chansa och behöva lägga om ;)

Har ni ren sandmark funkar det troligen super utan .
 
Sv: Markduk eller inte?

Jo , men du har möjlivgtvis ingen tanke kring stenarna, det är hmm kanske stenar som ett huvudstrl eller nåt åt det hållet (bra jämförelse där! haha)

Jag har ju räknat med att ha duk men hade eg velat ha en grövre duk (som vi hade förra gången ja byggde, får dock inte alls tag i sån längre) och jag har sett för många banor där duken har kommit upp :S

ja, om några år så har jag väl facit i hand antar jag, oavsett hur jag gört :)
 
Sv: Markduk eller inte?

Alltså stenarna låter inte som de borde komma upp öht om ni anlägger korrekt även utan duk . Gör de det så är ju duken i sig inget som hjälper som du säger ...
Att mattan kommer upp ska ju öht aldrig ske och sker inte vid korrekt underhåll så det i sig tycker jag kanske är ett sämre argument mot duk i sig om du förstår hur jag menar ?
 
Sv: Markduk eller inte?

Nee, men det händer, det hände aldrig hos mig med min monsterduk som jag hade men har sett både billigare och mer välgjorda banor där duken kommit fram, är det måntro för att det är lagt för lite toppskikt/ harvat = rivit upp med harv? eller har underlaget rört sig, så som det tydligen kan bli med lera (enligt grävmaskinisten)


(Känner att det låter som att jag abra ridit på banor där duken kommit upp, men så är inte fallet, men det kanske är 2 på 10 som haft problem..)
 
Sv: Markduk eller inte?

Det är endera fel dimensionerat , preparerat eller fel underhåll som sagt , eller en kombo av de tre ...
 
Sv: Markduk eller inte?

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu, det är sprängt 3m ner och vi kommer använda de stora stenarna att fylla i gropen och sen det mindre materialet som bärlager. Hur hade ni gjort härifrån? Till staket ska vi använda telestolpar även göra en ram runt bärlagret. Tror inte att den behöver dräneras något nämnvärt, kom 40mm regn på två dagar och då var det endast en liten liten pöl här och där så med ett 10cm lager sprängsten så lär den klara många mm.


Och en bild på högen
 
Sv: Markduk eller inte?

Var är alla ni som är duktiga på hur man bör fortsätta med mitt lilla projekt?
 
Sv: Markduk eller inte?

Samkross är bättre än fiberduk som materialskiljande lager. Riskerar dessutom inte att gå sönder.

(Vägbyggare)
 
Sv: Markduk eller inte?

Du skrev att det ibland är nödvändigt med duk. Och om du inte gillar duk så ville jag tipsa om samkross som man kan använda istället. Dvs duk behövs inte (är ju ett ganska nytt påfund).

Men skummade och hade inte läst alla inlägg. Nu när jag gjort det ser jag att mitt svar borde ha skickats till ngn annan.

Till alla, svaret beror på vad man ska ha duken till. Som materialskiljande lager eller för att hålla ogräs borta? Om man bygger på lera behövs materialskiljande lager underst för att bygget ska "hålla", lämpligen samkross men duk går. Om man behöver mellan övriga lager beror lite på vilka fraktioner man har i de olika lagren. Men egentligen tycker jag inte att det ska behövas. Om stora stenar börjar vandra uppåt tror jag att man har gjort ngt annat fel, t ex inte packat ordentligt, använt fel fraktioner eller haft för tunna lager. Vet dock inte så mycket om ridbanebyggande eftersom det är vägbyggen som jag har ägnat mig en del åt (även innan fiberduken gjorde sitt intåg). Gissar att man oftare "tar vad man haver" och då kan det vara befogat med mer materialskiljande lager än när man kan beställa prescis det man vill ha för varje lager.

Är också tveksam till om det duger för att hålla ogräs borta. Det sker bäst genom kontinuelig användning och harvning. Årsogräs kommer väldig fort och behöver inte speciellt mycket att växa i (några cm räcker) så om banan står oanvänd lär det bli ogräs ändå. Men kanske att det duger att hålla vissa större fleråriga ogräs stången en tid?
 
Sv: Markduk eller inte?

jag har ingen aning vad nästa steg är men jag ville bara poängtera att jag har hört att man ska lägga grundlagret liksom som en kulle så att det lutar utåt så att när det regnar så går vattnet ner igenom översta lagret, och når det understa lagret som är lutat utåt sidorna på paddocken så att det inte blir pölar. liksom ingen stor kulle men en liten liten upphöjning i mitten.
 

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Lars L
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 239
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Myzan87
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp