Markarbete

E

Ebbaaa

:eek: Hej! En b-ponny i stallet där jag rider har blivit biten över hela ryggen i helgen så hon kan inte ha sadel(Om hon inte kan ha sadel så kan hon ju inte gå lektion) Och ska vara "Sjukskriven" en eller två veckor och då ska jag och min bästis ut varje dag och motionera henne. Vi har gått promenad i grimma och nu undrar vi om ni har nått bra tips på mark arbete man kan göra med hästen?:confused:

Sv: Markarbete

Svårt att säga om man inte sett hur utbredda skadorna är, men det här är vad jag gjorde med min hbl-kille när han hade blivit huggen i ryggen av sin hag"kompis"

• Tömköra(utan gjord om den inte kan användas pga skadorna)
  • Klätterarbete(ut och gå i kuperad terräng så får ni lite extra träning på köpet:p )
  • Longering (samma som vid tömkörning, skippa gjorden om den ligger emot)
  • Löshoppning

Kan du berätta hur man gör och vad man behöver när man tömkör?

Kan du berätta hur man gör och vad man behöver när man tömkör?

För att tömköra behöver ni en sele/Tömkörningsgjord, tömmar, träns, och eventuellt ett långspö.
Hur man gör när man tömkör kan ni inte lära er så enkelt som att någon talar om det via dator, det är för avancerat. (Typ som att någon skulle svara på frågan, Hur rider man ?) Innan ni börjar tömköra ska ni ta hjälp av någon som kan visa er ordentligt, ex en ridlärare om det är på en ridskola ni är. Men promenera i skogen och klättra i backar är en bra ide.

Lycka till!

Vi ska gå promenad i skogen imorgon. Det är många klätterbackar dår!:) Men ska vi andvända grimma eller träns? Hon ska alltså få beta lite. Om vi tar grimmma så ska vi ha en ledtygel istället för grimmskaft.

Dessa frågor bör ni ställa till hästens ägare, eller om det är en ridskola till någon i ridskolepersonalen. Då det är ett stort ansvar att ta ut någon annans häst, med de risker som finns.

Är det en häst, som är i god kondition och van att gå lektion så bör man om man är orutinerad hästskötare ha träns på, av risk för svåra olyckor om hästen kommer lös eller stökar med skötaren.

Mvh

IngelaH

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30