Markarbete med galoppisarna .

T

Toscane

:D Hellojsan ! :)

Skulle bara kolla om det är någon mer som tränar dressyr o hoppning med sina galoppisar ? Det gör vi iaf, med hela stallet , :angel:

Här är lite bilder på mej o min "egna*" galoppis:
http://www.pixbox.se/pic_show_id9227468.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id9227471.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id9229047.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id9228013.html (ursäkta pappa:crazy: )

en film:
http://www.youtube.com/watch?v=WRnRnWwtn3Y

* Hon har haft en senskada sedan kon kom från england i sommras och jag har precis suttit igång henne så det är ingen annan som har velat rida henne så hon har blivit som min egna , även fast det är en ägare .. Så tränaren har väl mer eller mindre överlåtit henne till mej .. hehe , min fina Queen / Good Turn . Hon är född -03 och är faktiskt uppfödd av drottningen av england , det är inte alla hästar . eheh:angel: ;)

Hoppas jag inte har fått er att somna eler ngt , det hade vart kul om ngn annan oxå kunde visa lite bilder elelr såå . :bow: :love:

Kramis bananis

Sv: Markarbete med galoppisarna .

Är det verkligen lämpligt att jobba under nedsittning på det sättet? Självklart varierar det ju från individ till individ hur mycket de accepterar, men denna verkar ganska störd av det hela. Dessutom måste man tänka på att träningssadlarna inte är gjorda för att sitta i, avlastar inte ryggen det minsta.

Jättefin pålla i övrigt:love:

Hejsan , nej det gör absolut ingenting att sitta ner på dem , det är bara en gammal myt som folk tror på ,, :mad: För sånt blir jag jävlit arg på ... Hon är dressyr riden i ca 1 månad så hon är inte van att man sitter på henne men hon jobbar jätte fint när du sätter dej ner och är inte alls störd av det .. hon har bara svårt at gå i stadig form .. men det var iallafall vväääldigt skoj att du tycker hon är fin ! :):):D

Om hästen har blivit "dressyrriden" i en månad utgår jag ifrån att den har lika klent med ordentliga ryggmuskler som vilken annan nyligen inriden häst som helst. Det rekomenderas inte att sitta ned innan hästen klarar av att bära sig själv och ryttaren.

Jag menade absolut inte att blodisarna inte skulle gå att sitta på pga sin rastillhörighet, men däremot vet jag av egen erfarenhet att hästar som i princip bara har gått på banan ofta upplever det som ett stort stressmoment då någon helt plötsligt "sitter till" på dem. Är hon lika ostadig i formen då du rider lätt?

Och som tidgare nämt är det direkt olämpligt att regelbundet arbeta nedsuttet i en träningssadel, eftersom den saknar ordentlig bom som hjälper till att avlasta ryggen. du skulle inte kunna införskaffa/låna en "vanlig" sadel till dressyrandet?

Slutligen kanske jag ska svara på din ursprungliga fråga med:D Jag tror absolut på att en varierad träning ger hästarna ökad hållbarhet och gör dem lyckligare i längden. Hos "min" tränare rids hästarna mycket i skog och mark, skuttar stockar mm.

Min jobbarkompis är medryttare på några galopphästar som går löp. Hon och ägaren både dressyr- och hopptränar dem regelbundet och det fungerar väldigt bra att kombinera. De dressyr- och hopptränas i "vanliga" för ändamålet gjorda sadlar, alltså inte galoppsadel. Så jag tror att det är jättenyttigt att variera träningen, men tänk på att behandla hästen som en unghäst vad gäller muskulatur och belastningstålighet.

Till rid-diskussionen vill jag tillägga att det ser ut som att du kommer väldigt långt bak på ryggen i den sadel du rider i nu, vilket blir väldigt påfrestande för en redan omusklad rygg. Jag är inte säker på att du sitter för långt bak, det kan vara en synvilla producerad av stolssittsen sadeln placerar dig i.

angående att träna dressyr i galoppsadlar är det inget farligt , tro mej , vi har snackat om detta med både dressyr tränare öch galopp tränare , saken är den att man på alla galoppsadlar måste ha mkt paddar under för att den inte ligger på samma sett som tex en hoppsadel gör så jag säger inte detta bara för att försvara mej själv men det är faktiskt inte farligt att rida¨dressyr i en galoppsadel .

jag vill bara tillägga att jag inte sitter ner på min 4 åring i längre än tills hon slappnar av , vi gör hela tiden övningar då vi gör tempoväxlingar och sätter oss lite .. rider frammot lite i lättare sits etc.

Jag vet mycket väl hur en galoppsadel är utformad, och vilka tillbehör som brukas till dessa, men jag står endå kvar vid min åsikt. för att uppnå en avlastning, dvs inte sitta i princip barbacka och nöta, krävs en sadel med en bom som ger en tunnel över ryggraden eller en pad som liknar de som hör till bomlösa sadlar. En träningssadel helt utan bom är inget annat än ett fäste för stigläder, och alltså inget som är byggt för att sitta i. (hur fungerar det med de med halvbom? någon som vet?)

men självklart känner ni er häst bäst själva, och jag är övertygad om att ni skulle märka om den for illa av ridningen. :)

Vi arbetar också våra hästar i dressyr och lite hoppning emellanåt. De brukar även löshoppas regelbundet.

Fast detta sker främst under vintern då det inte är så bra träningsförhållanden.

Det är väl ganska välkänt att jag rider dressyr på mina hästar och gillar att ha dem välutbildade. Däremot så har jag två flatback-sadlar som jag använder när jag planerar att rida ett längre "dressyrpass". En "riktig" sadel är lättare att sitta korrekt i och som alla vet som är sitsen en viktig del i ridningen.

Tittade på din film och jag tror att du kniper lite med knäna och på så sätt hamnar i en ganska ordentlig stolsits. Testa att länga lädren lite, lossa knät från sadeln och komma tillbaka med skänkeln en bit. När du får lite mer tryck i skänkeln så tror jag din häst kommer att bli stadigare i formen. Ta det inte som kritik utan ett råd :cool:

Nej det är inte farligt för en häst med bra RYGGMUSKLER. Tänk på att den inte kanske har det och då sitter du och gnager på ryggkotorna !! Visst man har en massa paddar emellan men sitsen är inte direkt bra och då blir den nog inte heller stadig i formen.
Bara min åsikt //Jenny

Senast ändrad:

tack för ditt råd och jag vet själv att sitsen inte är den bästa just där , som sagt är det ju rätt svårt att få en korekt sits i en galoppsadel men jag får väl ta o träna i en galoppsadel . Som sagt så rider jag ju inte jätte länge när jag rider dressyr i galoppsadlarna och sitter helst inte alls då jag vet att hon inte orkar längre perioder ... men tack för ditt råd ! :smirk:

Det är väl ganska välkänt att jag rider dressyr på mina hästar och gillar att ha dem välutbildade. Däremot så har jag två flatback-sadlar som jag använder när jag planerar att rida ett längre "dressyrpass". En "riktig" sadel är lättare att sitta korrekt i och som alla vet som är sitsen en viktig del i ridningen.

Tittade på din film och jag tror att du kniper lite med knäna och på så sätt hamnar i en ganska ordentlig stolsits. Testa att länga lädren lite, lossa knät från sadeln och komma tillbaka med skänkeln en bit. När du får lite mer tryck i skänkeln så tror jag din häst kommer att bli stadigare i formen. Ta det inte som kritik utan ett råd :cool:

tack för ditt råd ! jag uppskattar det verkligen .. jag måste dock tilägga att jag iallfall tycker att det är jätte svårt att få en bra sits i e galoppsadel . men tack för svaret:idea:

Nej det är inte farligt för en häst med bra RYGGMUSKLER. Tänk på att den inte kanske har det och då sitter du och gnager på ryggkotorna !! Visst man har en massa paddar emellan men sitsen är inte direkt bra och då blir den nog inte heller stadig i formen.
Bara min åsikt //Jenny

nej jag vet detta problemet med galoppsadeln coh jag upskattar allas åsikt och allt men jag lovar verkligen att jag inte sitter mer på henne än ngra steg , jag vet att i filmen så sitter jag mkt på henne me n det brukar jag verkligen inte göra , endast några steg när vi rider tempoväxlingar .. plus att sitsen blir unjefär botten i en galoppsadel men jag ska pröva att rida med längre läder och sträcka på mig . Men tack för alla tipsen !:p

Jag vet mycket väl hur en galoppsadel är utformad, och vilka tillbehör som brukas till dessa, men jag står endå kvar vid min åsikt. för att uppnå en avlastning, dvs inte sitta i princip barbacka och nöta, krävs en sadel med en bom som ger en tunnel över ryggraden eller en pad som liknar de som hör till bomlösa sadlar. En träningssadel helt utan bom är inget annat än ett fäste för stigläder, och alltså inget som är byggt för att sitta i. (hur fungerar det med de med halvbom? någon som vet?)

men självklart känner ni er häst bäst själva, och jag är övertygad om att ni skulle märka om den for illa av ridningen. :)

Tack för dina råd och jag vill bara tillägga att jag inte gör ngt som ajg vet kan skada min häst och jag sitter inte ner på henne längre äv vad jag vet att hon klarar av , men tack ändå , :p

Toscane

Det är mycket positivt att ni markarbetar era hästar regelbundet, det skulle alla galoppörer må bra av.

Dock ska detta inte ske under nedsittning i en galoppsadel. Fullblod i träning har inte alltid de bästa ryggmusklerna och att då sitta på den i en felaktig sadel kan göra skada, även om det bara sker under korta stunder. När hästen får mycket ryggmuskler kommer dessa att ge ett bättre skydd för ryggraden, som blir ”inbakad” med en fördjupning längs med mitten. Detta hjälper till viss del till att fördela trycket men är absolut inte optimalt.

Galoppsadeln är inte utformad för att avlasta ryggraden nämnvärt eller ge någon sorts stabilitet, den är byggda för att stå i. Det hjälper därför inte att stoppa under en massa paddar, du kommer ändå inte åt huvudproblemet.

Efter att ha tittat på din film kan slutsatsen dras att hästen inte alls jobbar med ryggen och den går i ett undertempo som bidrar till att bakdelen inte jobbar in under kroppen, den har inget påskjut bakifrån. Det finns därför ingen ”brygga” mellan fram och bakdel. Ryttaren sitter alldeles för långt bak, som, vilket Annika nämnde, kan avhjälpas till en del med att länga lädren. Men ryttaren kommer alltid att behöva arbeta för att bibehålla rätt position och balans.

För varje gång ryttaren skumpar till, vilket man lätt gör i en galoppsadel om hästen inte går i stadig form, kommer ryggkotorna att pressas ihop på ett fördärvligt sätt, eftersom det inte finns en sadel som kan ta emot kraften uppifrån och fördela den över muskulaturen på sidorna om ryggraden. All tyngd hamnar precis där den inte ska vara.

Hästen ser inte heller bekväm ut. Om detta enbart beror på ryttarens tyngdpunkt, placering, obehag från sadel eller mun eller annan anledning går inte att bedöma efter bara en filmsnutt.

Du rekommenderas att fortsätta rida markarbete för att stärka hästen men du avråds å det bestämdaste att sitta ner tills hästen är bättre musklad och orkar bära upp sig själv och sin ryttare på ett bra sätt. Vilket den inte gör idag, om man utgår från filmen.

Detta är, som tidigare nämnts, ingen elak kritik utan konstruktiv. Allt för att du och hästen ska kunna utvecklas på ett angenämt och smärtfritt sätt.

Lycka till!:)

Mvh, Elin

Det är jättebra att du tränar dressyr det skulle som sagt alla må bra av.

Men jag tycker som de andra att du sitter ner för mycket alldeles för tidigt. Förutom att den är ovan vid det så är den inte så gammal än, trots att den säkert varit inriden ett par år.

Jag började rida en galopphäst när hon var knappt fyra (jag är inte och har aldrig varit galoppryttare utan har alltid haft fbl som ridhästar men denna var/är aktiv i galopp) Då satt jag ingenting först på ganska lång tid, utan jobbade bara i balans i lätt sits och med olika typer av styrketräningar. Efter flera månade började jag sitta lite lite i taget, en minut som ökades ett par minuter per v ecka kanske. Så lite alltså.

Hästens rygg måste få en chans att vänja sej och vara stark nog.

Jag rider alltid dressyr i dressyrsadel och har hoppsadel när jag rider ut/hoppar/galopperar/klättrar mm. Det fungerar inte med galoppsadlarna att sitta ner. Inte ens i hoppsadel tycker jag. Nu har jag alltid egna sadlar men i stallet finns även vanliga sadlar som används på de andra starthästarna. Det kanske finns i ditt stall också?

Du måste i i balans med hästen annars stör du dess egen balans och det blir protester så som på din film, du sitter där alldeles för långt bak. Det är också viktigt att du är i balans själv så att du kan ha en oberoende hand, annars blir hästen väldigt irriterad i munnen.

Jag tycker absolut att du ska fortsätta träna hästen i dressyr men försök att hitta en bra tränare som kan hjälpa dej. Då slipper du få problem. OCh en annan sadel. Kanske kan du få hjälp av en tränare att prova sadel (om du tex har någon du kan låna) så att den passar.

Det första du ska jobba med på ridbanan och det kan du göra i lätt sits är att få hästen att hitta sin balans och arbeta lugnt framåt på ridbanan, utan att protestera och tjafsa.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka