Sv: Mariestad

Jag kommer med ett styck bläshäst :) Skulle åkt till Åkerbo men när de ställde in så anmälde jag till mariestad istället. Ska bli spännande att se banan igen, har inte varit där sedan 2004 och har hört att de byggt om/ en del nytt sedan dess :)

Hemkommen från Mariestad och är faktiskt himla nöjd. Dressyrträningen hade gett resultat även om vi är långt från de som befinner sig i toppen.. Banhoppningen gick lekande lätt och hon var felfri i terrängen :)
En bra dag, vår första endagars också, hon skötte sig super! :love:

Grattis till det!

Å jag vill ge Mariestad en stor eloge för enligt resultatlistan, som redan är ute, så har merparten av de startande haft noll fel i hoppningen o endast 5 ute i terrängen!:bow::bow: Måste ju helt klart ha varit en juste banhoppning o jättefin terräng eftersom det dessutom var ytterst få som hade stopp i terrängen.

SÅNA arrangörer o banor vill vi ha fler av!:bump::banana::bump:

Banhoppningen var en lätt bana tycker jag, men med massa relaterade avstånd på böjda linjer. Så har man tränat på det så gick det ju bra :) Superbra underlag!

Terrängen var rätt låga hinder första halvan av banan och schyssta naturliga infångare på de flesta hinder. Kändes som en bra bana att debutera på om man skulle ha gjort det. :)

Men jag håller med om att det var ett jättebra arrangemang! :bow: (och en supertrevlig tävlingsplats där allt flöt på himla smidigt)

Det ligger ju väldigt tacksamt samlat på en och samma plats så det underlättar ju arrangemanget också. Fin anläggning och synd att de inte har med än debutant.

Håller med! Mycket trevlig bana! Synd att min yngsta förmåga inte är helt klar för start än annars hade det varit en superbana att rida med honom, men han får ge sig till tåls en månad till innan det är dags för fälttävlansdebut för honom.
Min bläshäst höll sig på mattan i dressyren och fick 46 straff trots en ganska stor miss plus att han blänge lite på en kratta som stod i ena hörnet. I banhoppningen red jag inte det bästa i mitt liv då jag siktade lite för mycket i oro för nedslag då han inte var särskilt imponerad av hindren, speciellt räckena, men hästen fixade nollan iallafall:) Terrängen flöt på bra och inom tiden så vi fick åka hem med rosett idag :laugh:

Jag tyckte att det var en för enkel terräng, endast två hinder var maxade, och vattnet var ju bara en liten grund vattenpöl till vattenhinder, har aldrig sett nått så ynkligt. Kanske en trevlig förstagångsbana men nej, lite för pluttig tycker jag allt.
Banhoppningen var sjysst, bra linjer och enkla hinder.

Trevligt folk och bra väder var det annars! :)

Visst är det kul med bra hopp- och terrängresultat, men är det inte tråkigt om det bara är dressyrresultatet som bestämmer placeringsordningen? Självklart ska banorna vara justa och inbjudande men lite utslagsgivande väl borde det gå att få dem i alla fall?

Visst är det kul med bra hopp- och terrängresultat, men är det inte tråkigt om det bara är dressyrresultatet som bestämmer placeringsordningen? Självklart ska banorna vara justa och inbjudande men lite utslagsgivande väl borde det gå att få dem i alla fall?

Fast nu handlar det ju om debutant och där skall man ju lära och få lite självförtroende till nästa klass. Jag tycker det är bättre på ett sätt att man som Gärds kör debutant som en Clear round klass så får man bort all tävlan. Det finns gott om tid att tävla senare och i högre klasser.

Nej, jag tycker faktiskt inte att det är tråkigt. En debutantbana ska vara så inbjudande så helst alla tar sig runt utan större problem i mina ögon. Att göra den till clear round är ju ett sätt men inget jag gillar för det innebär i princip inte att den som kanske är bäst vinner för hur lätt är det inte att få ett pet i banhoppningen? Och VARFÖR ska man inte få tävla i debutantklass om man tycker det är kul? Många stannar i den klassen o jag tycker dom kan få ha sitt tävlingsmoment i fred.

Men därifrån till att terrängen ska vara mer utslagsgivande...nope inte enligt mig.

Jag håller fast vid att Mariestad hade en klart juste tävling.

Vem (förutom du) :angel: som kan hävda sig i prislistorna i debutant stannar i den klassen och går inte vidare till lätt klass??

Det tror inte jag är särskilt många.

Det är för att du inte läser resultat listor som jag...:cool: Om du hade gjort det så hade du vetat att det finns en mängd människor som enbart rider debutant år efter år för fälttävlan är inte deras huvudtävlingsgren utan oftast hoppning.

Ja en annan satte ju sig gränsle över en bom :crazy:

Jättesynd för det verkade vara en underbar bana! Mysig atmosfär och härlig stämning!

Konstigt nog så ville inte Selene göra dressyren i 190 knyck denna gången så det blev seeeegt istället. Nåja, jag bryter ihop och kommer igen.

Haha, ja jag vet...men den var jävligt snygg kan jag säga dig!!!

Jag kom i en bra fart så att min volt skulle vara luftig och fin.

Naturligtvis rev jag inte hindret!

Då var det ju ovanligt tjurigt av arrangörerna att inte låta dig fortsätta själv över hindren när du redan visat att du kunde klara det så bra själv???!:rofl::rofl:

Men visst hade tävlingen varit sämre utan den braiga terrängspeakern??? ;)
Närå, vi hade en nästan ny arrangörsstab så vi är jätteglada att det flöt på så bra. Även om vi kanske hade önskat en lite mer utslagsgivande bana i debutanten. Samtidigt hade den förnodligen varit helt annorlunda om det inte hade varit kanonväder, lite vatten hade förändrat underlaget ganska mycket...

När ni kommer tillbaka i augusti (för det vill väl alla???) så förväntar jag mig att alla ryttare heter -son-namn och alla hästar heter "Pålle eller Brunte" så att jag kan uttala namnen, annars får ni döpa om dem!

Hälsningar Camilla, Mariestads RK

Nej nej nej! Ni SKA inte ha en mer utslagsgivande bana! Minns du inte hur tråkigt det var det första året när alla mer eller mindre vägrade ut sig på ert nygrävda dike? Hur kul är det som ryttare/arrangör när ett hinder får sån utslagskraft...:crazy:

Ni har kanontävlingar o banan måste varit perfekt i år så håll fast vid det till i höst!:banana:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Philippa Magnusson är ny landslagsledare för ungdomar i fälttävlan. Med en gedigen bakgrund inom ridsporten ser hon fram emot att bidra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
192
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
613
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka