Maria Adell fick rätt mot ryttarföreningen

Sv: Maria Adell fick rätt mot ryttarföreningen

Det är ju otroligt tragiskt, det som skett, oavsett om det är oaktsamhet eller inte, men frågan är nu: Vågar klubbarna öht anordna tävlingar? Det går ju aldrig att helt separera människor och djur vid framridning, utgång från banan och liknande.

Det brister oerhört i säkerhetsfrågorna, senast igår på en tävling vägrade i stort sett folk att flytta på sig från manegekanterna på en framhoppning trots att flera var nära att bli sparkade av en rätt vild häst. Folk bryr sig inte , ignorera när man säger till att man vill ha ett visst utrymme mellan hästar och människor :confused:

Nu ser jag i ryttarmeddelanden eller proppar allt som oftast att klubben inte tar ansvar för om någon skadar sig på tävlingsplatsen, är det så klubbarna tar tag i säkerhetsfrågorna :confused:

Det är ju otroligt tragiskt, det som skett, oavsett om det är oaktsamhet eller inte, men frågan är nu: Vågar klubbarna öht anordna tävlingar? Det går ju aldrig att helt separera människor och djur vid framridning, utgång från banan och liknande.

Klart det går, varför måste det stå raddor av människor längs väggarna där man rider fram?
Varför måste det stå en massa hästar där publiken uppehåller sig? Eller tvärtom ? Det krävs inte så himla mycket att ha avspärrningar på de ställen där det behövs. Även om det säkert kommer hända olyckor iallafall så behöver det ju inte inbjuda till det liksom.

Senast ändrad:

På vår anläggning går det inte helt iaf. vägen från framridning till bana går över vägen mellan parkering och tävlingsplats, så de korsar varandras väg. Det man kan göra är ju att sätta upp avspärrning av cykelövergångstyp, men det kommer ju alltid att finnas medhjälpare på framridning, föräldrar som coachar fram till banan mm.

(HD)
Det var Åstorps ryttarförenings fel att 42-åriga Maria Adell blev blind när hon sparkades av en häst. Det fastslog Helsingborgs tingsrätt i en dom på onsdagen.

http://gamla.hd.se/astorp/2007/05/03/maria-adell-fick-raett-mot
Även om det är ett hemskt öde som drabbat henne så kan jag inte låta bli att tycka att man faktiskt måste vara litet vaken och ha koll på omgivningen när man vistas bland hästar. Om hon inte såg hästen förrän det small så tyder ju hästens reaktion också på överraskning. Hade hon mer "rätt" att vara på platsen än hästen. Tycker det är litet synd att en rad olyckliga omständigheter ska gå så långt att någon ska straffas för det för även om ridklubben givetvis måste ha säkerhetsföreskrifter så kan man ju inte avdela folk till att se till att de följs.

Hur svårt är det att låsa en dörr eller se till att hästarna inte står i gången, vilket tydligen inte var tillåtet?

Jag känner till ett stall där de har en dörr bakom en uppbindningsplats i en gång, om de inte tagit bort den nu. Tyvärr så fick en praktikant en bakutspak rakt i ansiktet som slog ut tänderna på henne! Hur kul är det som 20-åring att bli tandlös? :crazy: Bägge praktikanterna slutade omgående, men jag undrar om stallägaren hade någon försäkring som täckte skadorna på sina praktikanter och hur 17 man ens kan bygga så korkat? :mad: Jag var väääldigt försiktig med att öppna den dörren när vi stod där, olyckan hände efter vi flyttat.

Hur svårt är det att låsa en dörr eller se till att hästarna inte står i gången, vilket tydligen inte var tillåtet?

Jag känner till ett stall där de har en dörr bakom en uppbindningsplats i en gång, om de inte tagit bort den nu. Tyvärr så fick en praktikant en bakutspak rakt i ansiktet som slog ut tänderna på henne! Hur kul är det som 20-åring att bli tandlös? :crazy: Bägge praktikanterna slutade omgående, men jag undrar om stallägaren hade någon försäkring som täckte skadorna på sina praktikanter och hur 17 man ens kan bygga så korkat? :mad: Jag var väääldigt försiktig med att öppna den dörren när vi stod där, olyckan hände efter vi flyttat.
Hur svårt är det att tänka själv innan man gör något? Måste det vara låsta dörrar och skyltar för att folk ska kunna använda sunt förnuft?

På vår anläggning går det inte helt iaf. vägen från framridning till bana går över vägen mellan parkering och tävlingsplats, så de korsar varandras väg. Det man kan göra är ju att sätta upp avspärrning av cykelövergångstyp, men det kommer ju alltid att finnas medhjälpare på framridning, föräldrar som coachar fram till banan mm.

Det går ju inte på alla platser som sagt men man kan ju förebygga mkt genom att ha publik genomgångar i avspärrningarna för att hålla folk på en och samma plats och inte över hela gårdsplan tillsammans med alla hästar som det är nu är det ofta bilar, hästar folk, barnvagnar, hundar, barn mm på en och samma plats det är ett under att det inte händer mer olyckor måste jag säga.

Hur ofta förutsätter du att det står en häst bakom en vanlig dörr, i synnerhet om det inte är tillåtet att ställa upp dem där? :smirk:

Hur ofta förutsätter du att det står en häst bakom en vanlig dörr, i synnerhet om det inte är tillåtet att ställa upp dem där? :smirk:
Jag förutsätter sällan saker eftersom jag upptäckt att det är ganska sällan det stämmer och jag skulle aldrig lita på att det inte fanns en häst där om det gick att ha en där. Svårt att uttala sig om hur man skulle gjort i en situation man inte vet mer om än denna. Har ändå för vana att alltid på något sätt vara steget före eftersom jag litar lika litet på att folk har ordning på sina hästar som de har på sina bilar i trafiken. Tycker bara det är tråkigt med det förmyndarstuk som är på det mesta. Att folk måste bli mer eller mindre påpassade för att inte gör det livsfarligt både för sig själv och andra. Om man vänder på detta fall och spekulerar i vad som hänt om ryttaren på den sparkande hästen ramlat av och skadat sig pga att den sparkade kvinnan skrämde den, skulle hon ha stämt henne då...? Börjar verka litet USA...

Vilken ryttare? Om en klubb arrangerar en tävling kommer det folk utifrån som varken är bekanta med lokalerna eller rutinerna. Personen i fråga gick genom en dörr från sekretariatet ut i en gång där hästar inte fick uppehållas, om dörren inte var avsedd för passage skulle den hållits låst under tävlingarna och regeln med inga hästar i gången skulle följts!

Vilken ryttare? Om en klubb arrangerar en tävling kommer det folk utifrån som varken är bekanta med lokalerna eller rutinerna. Personen i fråga gick genom en dörr från sekretariatet ut i en gång där hästar inte fick uppehållas, om dörren inte var avsedd för passage skulle den hållits låst under tävlingarna och regeln med inga hästar i gången skulle följts!
Ryttaren på den sparkande hästen. Hästen befann sig väl inte själv på platsen?! Vad jag kan förstå så ska det ju ha funnits en varningsskylt på dörren och det betyder ju att personen som trots det gick genom den har brutit lika mycket mot reglerna som den person som befann sig med sin häst i gången och vad gäller folk utifrån så gäller det väl i så fall också de som rider. Det är ju precis detta jag menar: att ALLA måste ju använda sin egen hjärna och rätta sig efter de regler som finns och det ska kunna ske utan förmynderi och låsta dörrar. Tyvärr så går det ju aldrig att helt eliminera olycksrisken och tyvärr så är det alltför vanligt att det måste hittas en syndabock när det händer något. Kan inte åskådare OCH deltagare ta sitt ansvar så förstår jag om ridklubbarna blir oroliga för även om de gör vad de kan så kan en olycka hända och hur många ridklubbar har ekonomi för dyra skadestånd?

Nu framgår det ingenstans att det fanns en ryttare inblandad, jag tolkar det som att någon antingen håller hästen eller att den står uppbunden. Risken med tävlingar är just att det kommer folk utifrån och man vet aldrig vilka som är vana eller bara följer med, i synnerhet om det är barn inblandade. Av den anledningen är det otroligt viktigt att man hindrar passage där det är olämpligt och att det finns tillräckligt med funktionärer så de kan se till att folk följer uppsatta regler. Olyckor kommer alltid att hända pga den mänskliga faktorn och då det är djur inblandade, så man måste försöka tänka efter före. Av samma anledning ska det finnas skyddsombud och gås skyddsronder på arbetsplatser då folk slarvar och inte alltid gör som de ska.

Vad jag kan förstå så ska det ju ha funnits en varningsskylt på dörren och det betyder ju att personen som trots det gick genom den har brutit lika mycket mot reglerna som den person som befann sig med sin häst i gången och vad gäller folk utifrån så gäller det väl i så fall också de som rider.

Såhär står det i artikeln:
Efter dotterns lyckade insats gick Maria Adell ut genom en dörr från sekretariatet och vidare ut i en gång där flera hästar befann sig - trots att alla är överens om att hästar inte skulle uppehålla sig där.

Nu framgår det ingenstans att det fanns en ryttare inblandad, jag tolkar det som att någon antingen håller hästen eller att den står uppbunden. Risken med tävlingar är just att det kommer folk utifrån och man vet aldrig vilka som är vana eller bara följer med, i synnerhet om det är barn inblandade. Av den anledningen är det otroligt viktigt att man hindrar passage där det är olämpligt och att det finns tillräckligt med funktionärer så de kan se till att folk följer uppsatta regler. Olyckor kommer alltid att hända pga den mänskliga faktorn och då det är djur inblandade, så man måste försöka tänka efter före. Av samma anledning ska det finnas skyddsombud och gås skyddsronder på arbetsplatser då folk slarvar och inte alltid gör som de ska.
Om det fanns en ryttare eller ej spelar ju egentligen ingen roll eftersom det bara var ett exempel för att förtydliga vad jag menade och vem som har gjort fel i detta fall kan ju ingen uttala sig om som inte var med, knappt de heller efter vad jag förstått men jag har ändå svårt för detta att det ska behövas personal som ska "valla runt" och passa folk för att de inte ska skada sig pga att de inte följer uppsatta regler. Och vad det rör barn på en tävlingsplats, om de är så små att de inte själva förstår vad som är lämpligt så kanske de inte ska springa runt utan föräldrarnas tillsyn eller är det bara de vuxna som behöver passning?!

Alla vuxna med barn är inte hästvana själva. Varför tror du att man har skyddsombud och säkerhetsföreskrifter på arbetsplatser? Jo, för att försöka undvika onödiga olyckor vilket även borde ligga i en förenings intresse.

Alla vuxna med barn är inte hästvana själva. Varför tror du att man har skyddsombud och säkerhetsföreskrifter på arbetsplatser? Jo, för att försöka undvika onödiga olyckor vilket även borde ligga i en förenings intresse.
Självklart. Du har rätt i det du säger men jag tror du missar vad jag menar. Det måste även ligga i runtomkring vistandes personers intresse att undvika olyckor och man måste ha litet egen självbevarelsedrift. Om man cyklar och kör ut framför en bil är det en klen tröst att det är bilisten som åker på det ansvarsmässigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (HD) Domen mot Ås-torpsortens ryttarförening som anses ansvarig för att Maria Adell blev blind vid en hästtävling, står fast...
Svar
0
· Visningar
1 191
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter att ha blivit sparkad av en häst i Åstorps ridhus. I går slog hovrätten fast att Åstorportens...
Svar
4
· Visningar
1 615
Senast: kaktusen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HD) I dag fick Maria Adell rätt mot Åstorpsortens ryttarförening. Hovrätten anser att föreningen är ansvarig för att hon blev blind...
Svar
0
· Visningar
925
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HD) Ryttarföreningen ger sig inte. Domen som ger Maria Adell rätt till skadestånd överklagas till Högsta domstolen...
2
Svar
22
· Visningar
2 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka