Marginal på ridsportprodukter

Z

Zwurk

Är det någon som känner till hur stor marginal butikerna lägger till på ridsportprodukter? Är det stor skillnad på olika produkter? Vilka produkter tjänar butikerna mest på?

Sv: Marginal på ridsportprodukter

Mellan 1,8-2,5 på priset ex moms.

Jag har räknat ut att om butiken ger mer än 30% rabatt på en vara så ger det i stor sett igen förtjänst. Räknat på en standardbutik i stan med vanlig hyra och så.
Har man häst-kiosk på bakgården hemma finns det ju lite större magrinaler.
Tjänar mest gör man på snabba förbrukningsvaror, helst ett sortiment man har lite konkurens på. Det kan ju vara allt från täcken till flugmedel.
Sämst tror jag att det blir på sadlar, om man inte har rulle på produkterna så blir de ju så dyra att ha hemma.

Produkter med pålsag ggr 4, har jag ingen aning om vad det ska vara.

Från 1,5 - 2,5 - stor ridsportsbutik. Högsta påslaget på sadlar...

nar jag hade ridsportsbutik tjanade vi i genomsnitt ca 20-30 % pa varorna vi salde, dvs saldes en grej for 100:- var 20-30 kr vinst som sedan skulle finansiera lokal, telefon mm. Sen skulle man betala skatt ocksa....

Vi var tvugna att lagga pa sa litet for att kunna ha ungefar lika laga priser som Hooks. ( Annars kopte kunderna dar i stallet) och eftersom vi var en liten butik kunde vi inte kopa in sa stora volymer med varor att vi kunde handla direkt fr tillverkare utan fick ga via grossister.

Vissa saker tex bucastacken kunde vi inte ha i sortimentet alls eftersom de grossister vi hade sa hoga priser pa dessa att en del andra affarer salde dessa tacken for MINDRE pengar an vad vi kunde kopa dem for fran grossisterna.

Dvs kan man handla kanske 2oo tacken pa ett brade kan man forhandla direkt med tillverkarna och da far man kanske kopa tacket for mindre an halften av vad en liten affar som kan handla 20 i taget far gora....

Att man tjanar mycket pengar pa att salja ridsportsartiklar ar en MYT!

/KT

1,8 - 2,5 gångras inköpspriserna med och det inkl moms - så där försvinner ju en del av förtjänsten bort. Jag säger som blandrastik... det man tjänar mest på är förbrukningsvarorna som inte är så dyra. Det är oftast dom som det är högst påslag på dessutom.

Tack för alla svar! Om en butik köper in t ex ett täcke för 500:- exkl moms, vad kan jag då som konsument räkna med att få betala för detta täcke?

Hur är det med foder (typ kraft, fibergi, mustang m.m), hur mycket läggs det på där?

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
766
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama