Märgben - delikatess?

norrland65

Trådstartare
Ja, som rubriken säger... Brukar inte märgben vara en uppskattad delikatess för hundar??

Köpte ett oxmärgben i julklapp åt 9 månaders tibetanska terrorist-valpen ;). Trodde han skulle jula av lycka och älska märgbenet. Men - han tycker att det är ... helt ointressant. :crazy: "VAD ska man GÖRA med det??" verkar han tycka...

Grisknorren är också :confused:

Men grisöra, det slinker ner med aptit...

De vegetariska (majs?) tuggbenen slinker ner fortare än ögat...

Är det normalt? Att hundar inte gillar märgben?

Norrland

Sv: Märgben - delikatess?

Beror på vad de är vana att få i normalfallet om de kastar sig över nya gnagsaker eller inte.

Råa märgben med en del köttrester kvar på är det inte många hundar som totalratar enligt mina erfarenheter, medan torkade/rökta dito helt utan kött på kan vara smått ointressanta.

Mina tuggar sedan födsel och ohejdad vana i sig allt som går att äta oavsett det är rått, torkat eller rökt :angel:

Yep, sa reagerade min tjej forsta gangen ocksa. Jag fick kasta ben-elandet jag hade kopt for att vara snall mot henne:confused: Nu fore jul kopte jag en hel skinka och bad slaktaren ta ut benet... sa jag fick en plastpase med tre ben med ganska mycket kott pa med mig hem... och gave henne ett genast. Hon var valdingt undrande... men borjade tveksamt dra i kottet... for att ata upp det mesta av kottet den kvallen. Jag la bort benet (det var ju blodigt och dannt) och hon fick tillbaka det nasta dag nar hon plotsligt slukade hela benet. Nasta ben slukades pa ett par timmar... jag har fortfarande ett ben i frysen. Jag tar nog ut det till nyart till henne.:p

Min schäfer ratade allt som inte var den vanliga maten under en lång period.
Märgbenen bar han ut och gav till skatorna :grin:

Men idag äter han gärna märgben igen men favorit är gamla märgben med fryst torrfoder "gröt" i.
Tack vare att jag skaffade tiken så började han äta märgbenen igen. Han äter inte tuggben heller, jag kan ge tiken ett sen får hon tugga bäst hon vill på det och han bryr sig inte.
En period så satt han och tittade på när katterna festade på hans torrfoder. När de kom så backade han och satte sig en bit ifrån. Han har aldrig varit matglad. Idag är han kastrerad och äter faktiskt lite mer, gått upp ca 4kg sen kastreringen.

Vet inte vad för sorts märgben du tänker på. Menar du de "konstgjorda" man köper i djuraffärer, eller de riktiga med kött man köper i mataffärer?

De riktiga med kött har jag bara sett en hund rata, hon hade aldrig fått något så gott i hela sitt liv och får ofta skäll i onödan, så hon vågade inte.

Annars har alla vovvar tackat ja till de färska, speciellt våra :d

Har aldrig träffat en hund som gillar de konstgjorda faktiskt..

Min far ibland konstgjorda, ofta far hon rokta knotor och alsar bada. Hon far inte skall i onodan, men ratade anda det forsta riktiga margben hon fick.;)

Det var från djuraffär jag köpt, alltså konstgjort.

Förmodligen skulle han gilla ett riktigt bättre. Var hittar man såna?

Norrland

I frysdisken i din mataffär ICA/COOP eller dyl.
Nu till jul så rekommenderar jag varmt de frysta grisfötterna, men se till att de är Svenska.

mvh

Norrland

Min hund gillar inte alls de torra konstgjorda från djuraffären, men äkta älskar han! De finns i olika storlekar i köttdisken på matvarubutiken, en del har dem i frysdisken, fråga! De brukar hos oss bara finnas nån dag eller två per vecka, beroende på när dom styckar.

Norrland

Köttdisken i dina vanliga affär. Alla har dom väl inte, men många har :)

Såhär ser dom ut:

30140512.jpg

Inte många vovvar som tackar nej :d

Ja, dom såg ju aptitliga ut :d :angel:

Allt som är äckligt gillar hundar.

Ska kolla om Maxi eller Coop har här. Men nästa fråga - märgben är de inte ganska stora? Kan man ge en liten mellanhund på ca 13 kg ett sådant? Måste det delas eller är det bara för honom att gnaga?

Är ny på det här med hundar. Första hunden för oss, så vi lär oss varteftersom.

Norrland

Ett sådant klarar han nog av. Jag köpte en jättestor rökt knota var åt hundarna igår och Cesar hade visst haft stora problem med sitt och ägnat sig åt att gömma det istället, tillslut fick han en bit som den stora hade demolerat som han kunde få grepp om.

Fast min terrorist väger strax under 10 kg!

Ja, dom såg ju aptitliga ut :d :angel:

Allt som är äckligt gillar hundar.

Ska kolla om Maxi eller Coop har här. Men nästa fråga - märgben är de inte ganska stora? Kan man ge en liten mellanhund på ca 13 kg ett sådant? Måste det delas eller är det bara för honom att gnaga?

Är ny på det här med hundar. Första hunden för oss, så vi lär oss varteftersom.

Norrland

Haha det är inget jag hade satt tänderna i direkt ;)
Dom finns i väldigt varierande storlekar, så det borde inte vara några problem :)

knappis
Om man vill lyxa till det så köper man oxsvansben, mycket kött o lite brosk, kostar därefter dock!

Jag brukar gå och såga märgben när dom slaktat älgarna i en bod alldelses vid stallet...dom fryser jag ner råa och tar fram då o då......båda mina älskar det :love:

Men du, det ska jag komma ihåg nästa höst. vi har ju grannar runt om som jagar. Ska komma ihåg och fråga om vi kan få märgbenen.

Norrland

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av...
Svar
19
· Visningar
583
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 147
Senast: AnneB
·
Övr. Hund God morgon! Jag hoppas ni alla hade en trevlig julafton! Jag är "ingift" i en julgalen familj, julklappar i mass och traditioner...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka