Mardrömmar, nattskräck, går i sömnen

malumbub

Trådstartare
7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss. Dagtid mycket känslor och tankar, börjat åk 1, tappat tänder igen. Mycket som händer överlag.

Jag känner mig lugn när det kommer till mardrömmarna och behovet av närhet. Något jag däremot saknar erfarenheter av är när hen hör läskiga ljud och blir rädd/ledsen.
Vad har ni för erfarenheter av sånt?
 
Vid vilka tillfällen hör barnet ljud? Det finns ju något som heter sömnparalys och då kan man både höra och se saker som egentligen inte finns i rummet. Otroligt otrevlig upplevelse, men inget farligt egentligen, men kan nog vara fruktansvärt för ett barn att vara med om. Det inträffar ofta när man är påväg att somna. Vet inte om det är vanligt att barn har just sömnparalys men det skulle kunna vara en förklaring, särskilt om barnet har en orolig period.

Annars kanske barnet är rädd och liksom jagar upp sig själv?

Ett tag hörde min son ljud. Jag vet inte om det verkligen var något (vi har möss i väggarna) eller om det var någon slags inbillning. Men jag brukade gå runt i huset och kolla om jag såg något konstigt, kolla ut genom fönstren och sedan försäkra honom om att jag inte hittar något mystiskt. Jag tror att det är viktigt att ta det på allvar och inte vifta bort det. Sonen kunde somna om sen efter att jag hade gått runt och kollat.
 

Liknande trådar

Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 256
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 584
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 568
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Har lånat en kompis anonyma nick då jag inte orkar "outa" mig... Jag mår inte bra och jag tror att jag är på väg att bli/är utbränd...
Svar
5
· Visningar
2 045
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp