Marcus Birro verkar ha

Fast ingen i tråden förlöjligar att han blir hotad. Däremot att han jämför att han blivit av med frilansjobb med att bli mördad.
Det är liksom inte ens på samma karta.

Men det var ju på vilket sätt han var utsatt som du frågade. Att han skrivit dumma saker är väl en helt annan grej?

Är inlägget ovan och de andra som anknyter till samma tema något slags (internt) skämt? Jag förstår inte poängen utan för mig låter det bara som klassisk sexism.

Lite raljerande ja, vita kränkta män är ett känt fenomen (med flera aspekter) inom media och på internet.

Det är inte ett internt Buke-skämt. Google är din vän.

Lite raljerande ja, vita kränkta män är ett känt fenomen (med flera aspekter) inom media och på internet.

Det är inte ett internt Buke-skämt. Google är din vän.

Men hur skall det du skrev tolkas här? Är det en parodi på det fenomen du hänvisar till eller ansluter det sig till hur det använts i debatten?

Om du anser att det är ett verkligt fenomen har du då funderat över det sexistiska i ett sådant uttryckssätt och att det istället snarast är en projektion av vita medelålders kvinnor som inte har bättre argument för sina synpunkter?

Detsamma gäller väl vita medelålders kränkta kvinnor, som här där de är i majoritet?

Missförstår du med vilje?! Vita kränkta män är ett begrepp sedan en tid tillbaka. Rättvist eller ej, det är en annan sak.

Om det nu finns så många vita kränkta kvinnor på Buke varför hänga här då? Det verkar ju som om du tycker att vita kränkta kvinnor är ett problem.

Själv är jag vit, medelålders kvinna men jag kan inte komma ihåg att jag blivit kränkt nyligen och definitivt inte på Buke.

Men hur skall det du skrev tolkas här? Är det en parodi på det fenomen du hänvisar till eller ansluter det sig till hur det använts i debatten?

Om du anser att det är ett verkligt fenomen har du då funderat över det sexistiska i ett sådant uttryckssätt och att det istället snarast är en projektion av vita medelålders kvinnor som inte har bättre argument för sina synpunkter?

Jag hoppas du är medveten om att du använder en diskussionsteknik du precis har kritiserat? Plus att det är inte jag som anser att det är ett fenomen, googla vita kränkta män så får du se.

Om någon raljerar över kränkta vita medelålders kvinnor kommer jag att skratta. Det ska mycket till innan jag känner mig kränkt överhuvudtaget och att inordna mig i en större honomogen grupp kommer inte att gå så himla bra det heller. Jag är heller inte det som idag definieras som feminist men som sagt, jag har problem att identifiera mig med någon större grupp (eller grupp alls faktiskt).

Fast du och @Oldie verkar ha fått en tå trampad på vid blotta nämnandet av kränkta vita män. Intressant.

Som exempel: Säger någon att kärringar inte kan köra bil kommer jag inte att bry mig ett dugg. Jag vet vad jag kan och inte kan.

Kan tillägga att hade någon kvinna uttryckt sig som Birro hade jag tyckt det varit lika idiotiskt och offerkoftevärdigt.

Jag hoppas du är medveten om att du använder en diskussionsteknik du precis har kritiserat? Plus att det är inte jag som anser att det är ett fenomen, googla vita kränkta män så får du se.

Om någon raljerar över kränkta vita medelålders kvinnor kommer jag att skratta. Det ska mycket till innan jag känner mig kränkt överhuvudtaget och att inordna mig i en större honomogen grupp kommer inte att gå så himla bra det heller. Jag är heller inte det som idag definieras som feminist men som sagt, jag har problem att identifiera mig med någon större grupp (eller grupp alls faktiskt).

Fast du och @Oldie verkar ha fått en tå trampad på vid blotta nämnandet av kränkta vita män. Intressant.

Som exempel: Säger någon att kärringar inte kan köra bil kommer jag inte att bry mig ett dugg. Jag vet vad jag kan och inte kan.

Kan tillägga att hade någon kvinna uttryckt sig som Birro hade jag tyckt det varit lika idiotiskt och offerkoftevärdigt.

Jag tycker det är ett sexistiskt sätt att diskutera på. Tycker du att det är rätt så får det väl stå för dig, jag gör det inte.

Men det är rätt att du använder samma teknik emot mig (inte för att jag bryr mig)? Är inte det lite väl dubbelmoral?

Den biten av mitt inlägg missuppfattade du, avsikten var att visa på hur en omvänd skrivning skulle kunna formuleras inte att i sak föra fram ett argument som säkert inte är helt riktigt heller.

Den biten av mitt inlägg missuppfattade du, avsikten var att visa på hur en omvänd skrivning skulle kunna formuleras inte att i sak föra fram ett argument som säkert inte är helt riktigt heller.

Intressant demonstration, så det är ok att göra det i illuminerande/uppfostrande syfte då?

Raljera är en sak, att ta det på dödligt allvar är en annan. Om någon raljerar över kvinnor ska det mycket till innan jag tar illa upp. Ännu mer för att känna mig kränkt.

Om någon på allvar påstår att någon är en idiot enbart pga att den är kvinna kommer jag vare sig ta illa upp eller bli kränkt, jag kommer att bli skitförbannad. Detsamma gäller om du sätter in "man" i föregående mening istället för "kvinna".

Tycker att hans kommentar var rätt osmaklig faktiskt och jag hoppas att jag missförstod den. Men att jämföra att folk har blivit mördade med att han fått sparken är sjukt osympatiskt. Jag hade haft mer förståelse om han om ett par dagar skrivit en krönika och pratat om den hotbild som finns även i Sverige mot yttrandefriheten och använt sig av sina erfarenheter (som hotad och inte sparkad då). Det är ingen rättighet att få sina texter publicerade i en kvällstidning, eller ett hot mot yttrandefriheten att inte få det, han kan fortfarande ta sina texter till en annan tidning, eller om ingen vill ha dem, publicera på sin blogg.

Intressant demonstration, så det är ok att göra det i illuminerande/uppfostrande syfte då?

Raljera är en sak, att ta det på dödligt allvar är en annan. Om någon raljerar över kvinnor ska det mycket till innan jag tar illa upp. Ännu mer för att känna mig kränkt.

Om någon på allvar påstår att någon är en idiot enbart pga att den är kvinna kommer jag vare sig ta illa upp eller bli kränkt, jag kommer att bli skitförbannad. Detsamma gäller om du sätter in "man" i föregående mening istället för "kvinna".
Jag tycker det är sexistiskt och jag kan inte se varför det skall anses acceptabelt. Mer har jag inte att säga om det här.

Jag tycker det är sexistiskt och jag kan inte se varför det skall anses acceptabelt. Mer har jag inte att säga om det här.

Tja, jag är väl inte tillräckligt PK då men fortfarande, vill någon kritisera mig baserat på att jag är kvinna utan andra argument kommer jag att skratta. Raljerar någon över kvinnor (dvs det är på skämt med glimten i ögat) kommer jag heller inte att bli speciellt upprörd.

MEN nervärderar någon en person, på allvar, ENBART baserat på deras kön blir jag förbannad. Inte kränkt. Eller sårad.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hundavel & Ras Märklig fråga kanske, men jag börjar på allvar tro att jag har missuppfattat ägaren till hundarna jag nyligen börjat ta hand om lite då...
2
Svar
37
· Visningar
10 523
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.