Maratonskaklar

S

silver

Är det någon som har erfarenhet av Periskopskaklar som man har till maraton?

Sv: Maratonskaklar

Vi har det på våra ena skacklar till maratonvagnen, det funkar kanon fast man måste ju linda in muttrarna så hästen inte riskerar att skada sig på dom.

Jo jag har det till min vagn. Var det något särskilt du funderade på? :)

Vi har det på våra ena skacklar till maratonvagnen, det funkar kanon fast man måste ju linda in muttrarna så hästen inte riskerar att skada sig på dom.

Varför inte svetsa dom
:rofl:då kommer man ju ifrån att ha en skruv som kan lossna och skava

Jag kanske missuppfattade vad du menar med periskopskaklar...

I mina ögon är periskopskaklar sådana skacklar man kan justera i längd, och då försvinner ju vitsen med dom om man svetsar fast dom... Dessa ger ju inte heller hästen bättre rörlighet än några andra skacklar så jag antar att du menar en annan typ av skackel än den jag tänkte på. Lägg gärna ut en bild så även tröga jag fattar :)

är det inte såna som fjädrar och i svängar blir den ena kortare o den andra längre? Har aldrig sett såna i verkligheten men har något minne av det från nån hemsida.

Jag uppfattade det också som Nussikan att det är skaklar som består av 2 "delar" som man kan skjuta in i varandra och på så sätt reglera längden. Jag har inte sådana som fjädrar tillbaka, isåfall missförstod jag det hela :p

Jaha, då är jag med, "periskop" tolkar jag som något utdragbart :) Nej sånna har inte vi heller.

Menar ni inte teleskop? Periskop har man på U-båtar för att kunna se vad som händer på ytan, när man är under ytan med båten.

Ja, men dom som dom har på ubåtar "drar man väl ut"? Eller är jag helt ute och snurrar? Har aldrig varit på en ubåt ;) Teleskop är väl ett sånt man tittar på stjärnor i (Iofs också utdragbart...)?

Om periskop bara används på ubåtar, vad har det då med skacklar att göra? Nu blev det förvirrat...

är det inte såna som fjädrar och i svängar blir den ena kortare o den andra längre? Har aldrig sett såna i verkligheten men har något minne av det från nån hemsida.

Ja precis
ursäkta om jag var otydlig
När hästen svänger höger så blir höger skakelkortare och vänster skakel längre det gör nog ca 10-15cm så hästen slipper tryck av skakel i snäva hinder
med en fjäder inuti skaklen

Då fattar jag precis vad du menar, men heter det verkligen periskopskaklar? Jag sökte på det men hittar ingenting...

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
631
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 650
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden