Maraton vs bröstsele ?

cowgirl73

Trådstartare
JAg har ev på gång att köpa en beg maraton sele som första sele till nyligen inkörd 2 åring.

Selen vill hon ha 2500:-för, normalt ville hon ha runt 4000 men den hade legat ute och blivit missfärgad i spännen och lite shabbig i lädret......men ska vara hel och fungera perfekt, bara lite smörj och puts som behövs sa hon...

Jag funderar då på vad skillnaden är mellan en maraton sele och en vanlig bröstsele ?
Och nu menar jag en bröst sele med lös brösta, baksele, draglinor etc....

Är det bara att maraton selen är förstärkt eller har den en annan funktion ?

Är det onödigt att köpa en maratonsele som första sele ?
Jag hoppas ju jag ska tycka det är kul att fortsätta med körningen men har inga somhelst tävlingsambitioner :)

Frågan jag ställer mig själv är om jag ska köpa en ny bröstsele typ economic på Driveout för ca 2000:- eller en maratonsele för 2500.-, begagnad ?

Sv: Maraton vs bröstsele ?

Det är som du säger att en maratonsele är förstärkt och har extra breda remmar och spännen. Även bröstan är bredare och det är ju inte alltid det passar alla hästar.

OK, då vet jag det.

Aha, bröstan är alltså bredare...för att ta bättre fördela tyngden/draget antar jag.
Nej, de tär ju inte säkert det passar alla hästar....

Hon hade ett "ihopplock" oxå av lite olika som var en vanlig bröst sele om jag förstod rätt.

Förhoppningsvis ska jag åka och kika och känna på söndag, frå se vad jag tycker då.

Hästen ifråga komme rinte hem förrän nästa helg så kan inte prova eller mäta förrän då....

Jag som är novis....hur ska jag veta/kunna se om bröstan är för bred ??
Jag menar när jag väl får provat på hästen.....

Idag när jag hade tänkt åka och titta på selen så fick jag reda på att den var i princip såld och skulle skickas imorgon :(

Så det får nog bli en ny på driveout för 2000 istället....

Jag väntar tills hästen kommer hem så jag kan mäta honom ordentligt och få en som passar, förhoppningsvis :)

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023