mår han bra?

U

ullis25

Hej!
Jag köpte min häst för 3 veckor sedan, och nu står han med 2 andra hästar och i större hage än den han hade hos förra ägaren.Det jag nu funderar på är att när han kom till mig så hade han en väldigt rund mage, han hade tidigare fri tillgång på hösilage, och nu får han ca 10-12 kg hö per dag. Nu har han gått ner mycket i vikt,figuren har blivit smalare,magen sticker inte ut alls lika mycket om man tittar på honom fram ifrån.. är det ok att dom går ner i vikt så fort? det är han som är bossen i hagen så han har ju fullt upp.. pga de nya omständigheterna kanske det inte är så konstigt.. men jag vill ändå hör med er om ni har några funderingar

Sv: mår han bra?

Vad innehåller ditt hö i protein? Det låter som om han behöver mer fett och protein.:bump:

"Fölmagen" som du nämnde är ett klassiskt tecken på överskott på protein.:bump:

Men hur är han annars i sitt allmäntillstånd? Hänger med huvudet, irriterad, vill inte äta osv? Man känner av rätt så fort om hästen är lite deppig.

Men som sagt, jag tror starkt på att du skall kolla över din foderstat med proteinet och fett :rofl:

Lycka Till!

Sv: mår han bra?

grovfodret är inte analyserat så vet inte vad det innehåller... han har inget fel på aptiten, han var ju lite överviktig när han kom till mig, det sa ju även förra ägaren.. vet kommer ut om någon vecka så jag ska höra med honom oxå, han verkar pigg, men pga av sjukdom hos mig så har jag inte kunnat va hos honom så mycket som jag velat..:( och kunnat kolla honom noga..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?