Manvård...

LinnéaL

Trådstartare
Min häst har oändligt tjock man. Jag skulle vilja tunna ur den, men den är helt omöjligt att rycka. Hästen blir hysterisk och manen lossnar knappt. Är det någon som har tips på bra sätt att tunna ur manen och korta av den så att det blir snyggt (ser ryckt ut)?

Tack på förhand! :)

det finns ju såna där urtunnings-saxar..
används både på människor och hästar.. vet dock inte vart man kan få tag på..

Hööks har en sk. solocomb. Är som en kam med kniv. Tuperar typ först och sedan bara klipps viss del av manen bort. Det ser absolut inte ut som att den är klippt. Blir precis som om man har ryckt den fast det gör inte ont på hästen. Har en själv och tycker att den är skitbra. Lite dyr kanske (249:-) men den är väl värd priset. :idea:

Vi har en sån "klippkam". Har ett halvblod som trots plegg inte går att rycka/tunna ur manen på. Kammen tunnar ju inte ut nåt utan fungerar som en sax och det ser klippt ut. Det är ju samma princip fast i form av en kam. :confused:

Allvarligt talat...när jag använde kammen första gången såg det ut som det var klippt och jag hatar verkligen klippta manar men när jag sedan lärde mig hur jag skulle göra så funkar det jättebra. Har ingen aning om hur du har gjort... :confused:

Är den svår att använda då? Jag har funderat på att köpa en sån, nämligen.

Inte vet jag men för mig funkar den i alla fall bra. Och manen ser faktiskt ryckt ut, tro det eller ej...

Jag tycker inte att det är svårt i alla fall. Men det verkar bara vara jag som tycker att den är bra så se upp innan du köper en....

Menar du att det nästan bara är du här på forumet som tycker den är bra eller har du folk i din omgivning som har provat och inte gillar den?
Jag menar, tvåhundrafemtio spänn för en himla klippkam...Jag är verkligen sugen på att prova, men det är dyrt...
Vet du vad jag tror? Jag kommer nog inte att beställa en, men nästa gång jag kommer till ett Hööks-varuhus, då slinker den nog med. När jag är i shoppartagen!

Jag menade att jag verkade vara den enda på forumet. Min syster brukar låna min och hon tycker också att den är bra. Jag drog mig ochså för att köpa den pga priset. Som sagt, man vet ju aldrig om den är bra eller inte. Men en dag när min pojkvän var inne i Malmö fick han allt vara så snäll och köpa en till mig.

Hm, jag tror att jag ska prova en sådan solocomb, jag avskyr nämligen också klippta manar. Tack för tipset! :idea:

Nä, snyggast är att inte korta av den alls! jag tycker att, vare sig de är ryckta eller klippta, så ser hästar med avkortad man ut som muppar... :p eller mer exakt som mods -ni vet det där modet som var populärt (bland människor) på 60-70-talet. typ Beatles...

men så har jag ju arab också... :D :banana:

Ok, vad bra för dig. Jag funderar vidare på hur jag ska få honom att se "normal" ut. Nån annan som har tips? Och jo, han ska ha kort man. Det ser så ovårdat ut på ett halvblod med lång man. :D

hihi...(känner mig lite busig och uppstudsig, men det går nog över snart)

Men jag tycker att vissa hästar ska ha lång man. Har ju shettisar själv och skulle aldrig komma på tanken att klippa deras man. Det är dödsdom på det. :devil:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
147
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 362
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 177
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar