Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då är ju följdfrågan varför det inte finns nåt vinstsyfte ??
Jag tror många män skulle vara glad om det fanns alternativ till kondomen...
Läkemedelsbolagen skulle säkerligen tjäna bra på det.

Min gissning är att det är väldigt bekvämt när kvinnan tar biverkningarna (bra som dåliga) av preventivmedlet. Så har det varit och så kommer det nog att förbli ett bra tag till. Oavsett hur det klagas över orättvisor när en kvinna blir oplanerat gravid drar hon fortfarande kortaste strået och därmed är det i hennes Största intresse att skydda sig.
Den manliga potensen känns åt andra hållet fortfarande som någonting heligt i samhället.
Och som @FrauleinLeo påpekade utesluter ju varken det ena eller det andra bruket av kondom. :)

Vad gäller preventivmetoder... jag vet flera män som inte vill ha barn (eller inte fler barn) men absolut blåvägrar sterilisera sig men gärna ser att deras partner gör det. För mig är det en gräslig dubbelmoral.

Väldigt konstigt.
Eftersom manlig sterilisering, vasektomi, är ett väldigt okomplicerat ingrepp som inte innebär någon hormonell påverkan och har i stort sett inga komplikationer.

Man undrar om de männen inte har fattat hur okomplicerad manlig sterilisering faktiskt är.

Min gissning är att det är väldigt bekvämt när kvinnan tar biverkningarna (bra som dåliga) av preventivmedlet. Så har det varit och så kommer det nog att förbli ett bra tag till. Oavsett hur det klagas över orättvisor när en kvinna blir oplanerat gravid drar hon fortfarande kortaste strået och därmed är det i hennes Största intresse att skydda sig.
Den manliga potensen känns åt andra hållet fortfarande som någonting heligt i samhället.
Och som @FrauleinLeo påpekade utesluter ju varken det ena eller det andra bruket av kondom. :)

Ja.
Fast om det nu är så att ett par vill ha sex så har troligen båda parter ett intresse av att potensen fungerar.

Uppenbarligen litar många män på att kvinnan skyddar sig. Eller att hon löser ”problemet”. Alternativt bryr sig inte.
Vad jag skulle gjort är inte så relevant. Mäns beteende idag är ju tydligt. De låter kvinnan ansvara.

Vad är alternativet då om man inte vill sterilisera sig eller använda kondom ? Celibat ?

Det är inte dubbelmoral, det är lögn (om hon sagt till mannen att hon tar p-piller eller är steriliserad).
Ja, fast inte så vanligt beteende.

Man kan undra om det är en vanlig föreställning bland män, att kvinnor utnyttjar dem för att få barn.
I så fall - om det är en vanlig föreställning - borde män vara väldigt angelägna att använda kondom.

Vilket suger. Hans potens (lust) är helig men hur vår lust påverkas av p-piller är skit samma. Vi kan ju alltid ställa upp :yuck:

Jag har alltid haft en stark lust men började ta p-piller tidigt och hade inget uppehåll. När jag väl slutade... OJ. Lusten var enormt mycket starkare.

Fast handen på hjärtat.
Vilket skäl kan en man ha för att inte vilja använda kondom, om han inte vill vara med och "skapa" en graviditet?

Och ja, avhållsamhet verkar ju vara ett rimligt alternativ faktiskt.

Med handen på hjärtat ? Är det så svårt att förstå ?

Minskad sexlust är ju en vanlig biverkning när det gäller p-piller så det går väl båda vägarna i såna fall.

Absolut.
Samtidigt som jag kan se en skillnad mellan nedsatt lust (kanske inte vill så ofta, kanske behöver mer "igångsättning" för att uttrycka mig klumpigt) jämfört med oförmåga som vid impotens.

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg: det bästa vore ju om man kunde "förstöra" spermierna under tillverkningen.

Ja, fast inte så vanligt beteende.

Man kan undra om det är en vanlig föreställning bland män, att kvinnor utnyttjar dem för att få barn.
I så fall - om det är en vanlig föreställning - borde män vara väldigt angelägna att använda kondom.

Nej, det tror inte jag heller (även om jag faktiskt vet om en sådan situation men det är lite skruvat rent allmänt där...).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka