"Mannen som kunde tala med hästar"

S

Sofie_W

Kollade på den filmen i helgen och har även läst boken. Är det NH metoder han använder sig av eller är det nåt "oseriöst" som bara är till för att göra boken/filmen spännande?
Om det är NH, vad är meningen med de olika sakerna han gör med hästen? Tex när han liksom jagar runt hästen i padocken med linan, när han binder upp benet på den så den till sist lägger sig, osv?

Inget jag tänkte testa själv men blev lite nyfiken. :D

Sv: "Mannen som kunde tala med hästar"

Jag har inte sett filmen sen den gick på bio för en massa år sedan, men jag har ett svagt minne av att det sas att metoderna var baserade på Monty Roberts.. Fast det där med att binda upp ena benet tar nog de flesta seriösa NHtränare avstånd från.

Att binda upp benet och låta hästen "springa" tills den "ger sig" är att knäcka sin häst, dvs INTE nh! plus att det räknas som djurplågeri = förbjudet.

sedan att hästen fick stå på en "avskiljd" plats gör ju bara saken ÄNNU bättre! (eller inte :smirk: )

nu kommer jag inte ihåg filmen i detalj...

boken och även filmen är baserade på monty roberts, det är alltså horsemanship som det handlar om. Nh (natural horsemanship) är en undergren till det. men Monty är väldigt tydlig med att påpeka att scenariot där hästens ben binds upp INTE är horsemanship eller något som han sysslar med.

när han "jagar runt" hästen så är det en del i det han kallar för join-up. det är inte meningen att man ska jaga runt hästen utan man som matriarken gör i en riktigt hästflock, första stöta bort den så att den VÄLJER att komma tillbaka till mig och accepterar mig som ledare.

mvh anni :p

boken och även filmen är baserade på monty roberts, det är alltså horsemanship som det handlar om. Nh (natural horsemanship) är en undergren till det. men Monty är väldigt tydlig med att påpeka att scenariot där hästens ben binds upp INTE är horsemanship eller något som han sysslar med.

när han "jagar runt" hästen så är det en del i det han kallar för join-up. det är inte meningen att man ska jaga runt hästen utan man som matriarken gör i en riktigt hästflock, första stöta bort den så att den VÄLJER att komma tillbaka till mig och accepterar mig som ledare.

mvh anni :p

Precis :bow:

Den filmen var min favvorit som liten. :smirk:

Jag tror inte att allt som skådisen gör är baserat på NH-metoden, utan det ska mest se ut så. det är vad jag tror...

Är det bara jag som gråter varje gång jag ser den filmen?:cry:
Den är ju såå sorglig! Och när hästen blev påkörd av lastbilen ville ja inte titta! :P...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama