Manliga och kvinnliga sadlar

Scarry

Trådstartare
En liten fråga till alla hästmänniskor här inne.

Hur många av er vet att det finns manliga och kvinnliga sadlar? Och att det är skillnad på dessa? Och att det inverkar en hel del på er sits?

Sv: Manliga och kvinnliga sadlar

Inte bara sitsen!

Hur många gånger har man inte sett svart när nötterna kommit i kläm i en fruntimmerssadel!

Har även förstått att manskapssadlarna kan skava otreligt på tjejer ibland.

Många glömmer att det är inte bara hästen somär individ, sadelfan ska ju även passa till häcken på ryttaren, minst lika svårt at reda ut!

Ptr

Kieffer Master var en av de första sadlar jag uppmärksammat ska vara skapta särskilt för en kvinnas bäcken. Värre sadel har jag nog inte suttit i. Tyvärr har jag i två olika omgångar fått lida med en, då hästarna fungerat i dessa under en övergångsperiod.

Den är så framåttippad (trots att den ligger i våg) att den håller på att skicka en över öronen vid lättridning. Jag undviker den gärna. Men jag har inte - vad jag känner till - provat någon annan sadel speciellt utformad för tjejer.

Inte bara sitsen!

Hur många gånger har man inte sett svart när nötterna kommit i kläm i en fruntimmerssadel!

Har även förstått att manskapssadlarna kan skava otreligt på tjejer ibland.

Många glömmer att det är inte bara hästen somär individ, sadelfan ska ju även passa till häcken på ryttaren, minst lika svårt at reda ut!

Ptr

Japp, du har så rätt! Huruvida det är med nötterna, kan jag inte svara på :D men AJ så ont det gör då det skaver och har sig för oss kvinnor! För att inte tala om att man ska ha rum med den breda baken också, utan att något hänger utanför sittdelens yta. Ett rent h-vete kan det vara innan man hittar en sadel som passar både på hästen och en själv.

Jag har hört om det men jag har inte brytt mig om att gräva mer i det eftersom jag är nöjd med min sadel, vilken modell den än må vara :p

Varför skriver du inte direkt speciella märken och hur de skiljer sig så vi får veta? Jag antar att du ändå räknat med att skriva det i tråden senare?

Ja, det "visste" faktiskt jag.

Eller, jag har precis läst på flera andra håll att så är fallet, läste nyligen en lång artikel på nätet om skillnaderna mellan kvinnlig och manlig fysik och hur detta skapar problem när kvinnor får ridinstruktioner som grundar sig i gamla, ofta militära, läror om hur män bör använda kroppen i ridning.

Tyvärr rider jag inte särskilt mycket själv just nu så har inte funderat över detta i verkligheten så att säga.

Angående sadlar skriver Mary D. Midkiff på sin hemsida att innan WWI fanns gott om sadlar specialgjorda för kvinnor i Europa men att kriget krävde så mycket utrustning att all annan tillverkning stannade av för att sedan försvinna helt. Hon skriver också att även westernsadlar fanns i kvinnomodell vid början av 1900-talet, men att de var byggda mer för att hålla kvinnan säkert i sadeln (för kvinnor kunde visst inte rida...:grin: ) än för att kvinnan skulle kunna hjälpa till i arbetet, så även de kvinnosadlarna försvann med tiden.

Tillverkare som hon nämner som idag gör särskilda sadlar för kvinnor är
Synergist, USA (English, Western, Trail och Endurance sadlar)
Dave Genadek på About the horse, USA (western)
Balance International, UK (engelsk)

Skulle vara väldigt intressant att prova en särskild kvinnosadel!

En sadel som är ordentligt gjord till en kvinna, så har ingen bom precis där vi får vårt underliv. Detta för att det inte ska skava och/eller få något tryck över blygdbenssammanfogningen. Sadelns säte är bredare där rumpan kommer, än vad de är för män, och smalare framtill. Bredare sömmar, förlängda stigbygelkrampor och också vulster är annorlunda, eftersom vi har totalt annorlunda vinklar på höfter/ben/lår än vad män har.

Antar att du har hittat sadelmärket Schleese eller Amazonas ;)

Det är väl främst de som marknadsför att det är sadlar till kvinnor. Men de är ju inte så konstigt att de flesta sadlar är gjorda för män för förr i tiden så var det ju mest de som red... Eller i alla fall så var de som utvecklade sadlarna och som med allt annat i ridsporten så tar det lång tid innan det sker någon utveckling.

Japp det vet jag och har vetat det i några år nu :)

Men jag har inte brytt mig speciellt eftersom jag sitter bra i min sadel :)

Hade jag haft problem skulle jag överväga att prova en "kvinnosadel".

Min santa cruz leopold har ett framvalv som är utformat för en kvinnas bäcken! vet dock inte hur det är med resten av sadeln men jisses vilken skillnad! glöm allt skav och alla skavsår, den är gudomlig :)

Japp har provat ett antal av de som så att säga skall vara utformade för kvinnor och de har en gemensam nämnare de är gräsliga att rida i alldeles för breda i sitsen, tippar dessutom bäckenet helt fel för att man skall få rätt inverkan på hästen, jag förstår varför de måste förlänga stigbygelkrampan för man tippar fram och benen tippar bak, hur man skulle få till en avslappnad sits med bra skänkel med benen bakom sig hade varit väldigt intressant att få en beskrivning på.
Att de skulle ha en smalare midja är skitsnack finns väldigt mkt sadlar på marknaden som har smalare midja än dessa "dam" sadlar.

Jag säger bara en sak.. BOMLÖS!!! :D Så skön och anpassar sig efter din alldeles egna rumpa efter ett tag. Och hästen är supernöjd eftersom hon inte hindras på något sätt i sina rörelser!

Jag säger bara en sak.. BOMLÖS!!! :D Så skön och anpassar sig efter din alldeles egna rumpa efter ett tag. Och hästen är supernöjd eftersom hon inte hindras på något sätt i sina rörelser!

Dock fullkomligt gräsliga att sitta i om man föredrar smal midja på sadlarna.

För övrigt så skall man inte tro på allt som försäljare lurar i en om saker och ting, bomlöst är inte något att föredra för hästens rygg, bommen fyller liksom en funktion med sin tryckfördelning som aldrig kan uppnås i en bomlös sadel.

För övrigt så skall man inte tro på allt som försäljare lurar i en om saker och ting, bomlöst är inte något att föredra för hästens rygg, bommen fyller liksom en funktion med sin tryckfördelning som aldrig kan uppnås i en bomlös sadel.

Håller med dig fullständigt.. Jag har fortfarande inte ridit i en endaste bekväm bomlös sadel, dyr som billig....

Det är spännande hur många tror att bomlöst automatiskt löser alla problem...

Kieffer Master var en av de första sadlar jag uppmärksammat ska vara skapta särskilt för en kvinnas bäcken. Värre sadel har jag nog inte suttit i. Tyvärr har jag i två olika omgångar fått lida med en, då hästarna fungerat i dessa under en övergångsperiod.

Den är så framåttippad (trots att den ligger i våg) att den håller på att skicka en över öronen vid lättridning. Jag undviker den gärna. Men jag har inte - vad jag känner till - provat någon annan sadel speciellt utformad för tjejer.

Det är nog den värsta sadeln jag nånsin ridit i. Jag trodde jag blivit helt usel på att rida (jag som alltid fått beröm för min sits) tills jag red i en annan sadel och märkte att min fina sits visst fanns kvar.

Om jag väljer bomlöst är det just för att den inte fördelar ut vikten. Jag har varvat bomlöst med bomsadel, beroende på häst. Men jag accepterar inte att sitta bredare än jag klarar av, därför har jag en uppbyggd bomlös med smalare midja än många bomsadlar.

Soffkuddmodellerna är väldigt otrevliga när man trivs i sadlar med smala midjor. Det håller jag med om. Men sätter man sig i en bomlös med uppbyggt och smalt säte så sitter man jätteskönt. Det är STOR skillnad på olika bomlösa modeller.
Jag kan bara inte sitta bra i breda sadlar. Kroppen protesterar vilt. Smal midja är ett måste. (Jag har både bomlös och bomsadel till min breda häst och båda med smala midjor förstås.)

Till TS
Jag har hört att det ska finnas sadlar speciellt tillverkade för kvinnokroppen, men jag har inte provat någon. Jag är mera byggd som en man i kroppen på utsidan, men det är jag ju inte på insidan. Undrar vad som passar mig då enligt tillverkarna? (Jag brukar fö trivas väldigt bra i sadlar som män gillar)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 599
Senast: Roheryn
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Gnägg Startar nu en allmän tråd om chat gpt😅 Vet att det har varit många andra sådana här men alla har känts hyfsat specifika? Ingen bara...
Svar
3
· Visningar
234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka