Mankhöjd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Har ett sto e: Czempin xx ue: Lester
Konstigt nog mitt sto lyckats bli D ponny, trots hennes hästammning.
Hon är betäckt med en hingst som är 175 mkh, vars föräldrar också ligger i den storlekskategorin.
Vad tror ni om höjden på avkomman?
Hur vanligt är det enetligen med Dponnyer efter hästar som är över 165?
Tycker hennes höjd är konstig, och hoppas verkligen inte att detta ska överföras på fölet.

Sv: Mankhöjd?

Hur stor var hennes mamma? Ser att pappan var fullblod. Dessa är ju ibland inte så höga. Man kan ju ha otur att något slår igenom från hästar längre bak i stamtavlan.
Avkomman borde bli "häst" om hingsten är 175cm.
Svårt och säga höjden men är ditt sto stor Dponny.. kanske avkomman blir runt 1.60.

Ang stamen kan du ju gå in på http://www.allbreedpedigree.com/
Har man tur kan man hitta mycket. Tex höjd, färg. Finns även bilder att se på vissa.
Man kan även lägga upp sin egna häst.

Malin

ja pappan är ju 166, hennes mamma är 168. Så deras höjd är det inget konstigt med. Mitt sto har vi lyckats få nedmätt till exakt 148, men jag skulle tippa att hon är strax under 150 egentligen.

Vår första häst är bara 154 enl premiering visserligen gammal svensk stam som inte var spec stora . Hon hade en helsyster som va 163 cm.. Vi har betäckt med Nactus, Krius xx och Cortez och aldrig fått en avkomma som är lägre än 163cm ...

Du har ingen aning om din häst kan vara ett tvillingföl ?
I de fall jag sett MKT små halvblodshästar så har de varit tvillingföl.
Ibland kan de ju tom va så att det vart tvillingfoster men att stoet absorberat det ena men det som blir kvar växer ändå inte till "full" storlek.

Vete sjutton om jag skulle betäcka ponnymätt halvblod med halvblod för halvblodsaveln, vi var tom inne på att använda vårat sto i ponnyavel istället... Men de e klart vill du ha avkomman själv så... :)

Ja, det är ju möjligt att det var så, har inte ens tänkt så långt.
Köpte henne av en hästhandlare som var lite knasig, så han hade nog ingen vidare koll på om hon var tvillingfoster eller inte, tvivlar på att ett ultraljud gjordes..
Hoppas ju på något över 160, vilket, om man tittar på hennes stam och pappans stam bör vara vad som ploppar ut.
Största fasan är ju ngt runt 150 höjden...
ponny får det gärna bli, eller STOR häst.
vi får väl se.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft denna diskussion men flera äldre uppfödare. De påstår att det spelar oftast ingen roll hur stor hingst du väljer. Mammans storlek bestämmer storleken på avkomman och detta för att inte stoet ska få problem med för stort föl. Kan det vara så? Vad tror ni?

Det låter ju märkligt, men man vet ju aldrig. hoppas inte!
men då borde man ju isf kunna avla fram dponnyer på´löpande band med de bästa halvblodshingstarna också.

Mitt sto får alltid dyka upp i dessa diskussioner.

Mamman var 165 och pappan 171 cm. När hon var tre var hon bara 156, nu som 6-åring är hon liiite större men knappt 160.

Jag har forskat en hel del i stamen och kollar man mormor, mormors mor osv så är alla ston 4 led bakåt mellan 153 och 158 cm. Så det är alltså det som slagit igenom. Det är tydligen väldigt vanligt.

Så kolla stostammen bakåt så kanske du får en förklaring. :)

Jag vet dock små ston som gett jätteavkommor, så det kan ju bli åt båda hållen.

/C

patty skrev:
Jag har haft denna diskussion men flera äldre uppfödare. De påstår att det spelar oftast ingen roll hur stor hingst du väljer. Mammans storlek bestämmer storleken på avkomman och detta för att inte stoet ska få problem med för stort föl. Kan det vara så? Vad tror ni?

En fölunge anpassar sig till mammans livmoder men om man t ex har en b-ponny som man betäcker med ett ganska stort halvblod, ca 165 så ä fölet kanske litet när det kommer ut, men växer sedan ännu mer när det är fött. ¨

Lite rörigt, men jag hoppas att ni fattar.. :p

Hade ett halvblods sto förut som var 153 cm, hon blev tjuvbetäckt med en fullblods hingst som var ca 170 i mkh, är inte säker! Men fölungen blev väldigt fin i alla fall och hon är idag 4 år och 164 cm i mkh! Det trodde jag aldrig....men bra vart det! kram

Jag tror nog att mitt föl kommer at ligga runt 160, eftersom alla i både mammans och pappans stam är betydligt högre än 160.
Hingsten är ju 175, och även hans föräldar.
Det är bara skumt att min häst är ponny med den stammen.
Undrar lite över om det kan bero på att hon inte fick i sig alla vitaminer etc. när hon var liten, men borde hon då inte se konstig ut för övrigt?
Hon är väldigt välbyggd.

Min travare är 152 cm och hennes ett år yngre helsyster ska enligt rykten vara 163-165 cm. (Båda föräldrarna 160+) Jag ska åka och spana in om det stämmer när hon flyttat tillbaka till länet.

Hon är betäckt med en hingst på 162 cm och min tro är att det kommer att bli en normalstor unge...

/// ghost

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka