Mankhöjd, tre års test...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
H

horsewhisper

Hallo. Nu har jag lite fler frågor igen. Jag undrar hur man kan veta ungefär hur stor fölet blir?! Ska man kolla på föräldrarnas mankhöjd? Och så undrar jag om det spelar någon roll när hästen är född på året? Jag vill köpa ett föl som jag har målet att vara med i treårs-testet med. Men om fölet är född juli-augusti så kan man ju inte rida in den förrän den är tidigast som 2½ år och då i jan-feb, hinner man rida den så pass mkt så man klarar av ev. ridprov? Men visst det är inte säkert att man kan göra ridprovet på en häst som är född tidigt heller eftersom man inte vet hur den kommer växa sen... När är era hästar födda och har ni kunnat visa dem på 3 årstest?

Sv: Mankhöjd, tre års test...

Hästen ska bara kunna visas i alla gångarter i båda hållen. Det är ju inga krav på formen. Är hästen väl förberedd innan så behöver man inte börja så långt innan.

Sen kan man välja att inte visa dem ridna (eller över huvudtaget) av andra anledningar!

Sätt inte som mål att vara med i 3-årstestet - allt kan hända med en unghäst - sätt som mål att få en bra hållbar äldre häst! :D

/C - som stod med en skadad 3-åring men idag har en kanonbra 5-åring! :)

Sv: Mankhöjd, tre års test...

Glömde storleksfrågan.

Kolla hur stora föräldrarna är - men kolla även upp hur stora de är ett par generationer bakåt.

Min hästs mamma var ca 165 och hingsten 171 cm. Jag trodde hon skulle bli nåt mittemellan!

Hon är idag som 5-åring ca 160 cm. På 3-års var hon 156 cm. Det visade sig dock att alla ston längre bakåt är mellan 153 cm och 158 cm - så det kan så igenom!!

/C

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Hästmänniskan Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu... Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love: Tyvärr...
2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: TeamLundVer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Magiana
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka