Mankhöjd som färdigvuxen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
J

Jossan

Ni som kan det här, jag har en 1,5 åring som jag är nyfiken på sluthöjden på.
UNGEFÄR hur mycket mer kommer hon växa på höjden?
Hon är strax under 140 i manken nu, men ca 5 cm högre bak (himla vackert :D ).
Hon är född i feb 2003 och är korsning new forest/arab/halvblod.
Mamma är 155, pappa D-ponny, vet inte exakt.

Går det över huvud taget att säga UNGEFÄR vad hon slutar på?

Vad gissar ni?

MVH/

Josefine

Sv: Mankhöjd som färdigvuxen?

Går det över huvud taget att säga UNGEFÄR vad hon slutar på?

Jag vill nog vara tråkig och säga nej!
Det beror precis på vad som ligger bakom föräldrarna, de kan ju ha större/mindre bakom sig som påverkar. En del unghästar växer tidigt, andra sent. Det är omöjligt att veta när man inte vet mer om stammen bakom...och även då är det en chansning! ;)

Jag håller på och försöker sälja henne, och den blivande ägaren vill ju säkert veta på ett ungefär hur stor hon kommer bli...
Är jag ute och cyklar om jag säger ca 150-155 cm?
För hon kan ju aldrig stanna på maxad D?
Jag förstår att det bara är spekulationer, men något måste jag säga till de som undrar.
Pappan är runt 145 cm (mamman som sagt 155 cm).

Tack på förhand.

/Jossan

Jag skulle säga till spekulanten att den troligen landar runt 150-155 cm. Den kan stanna på maxad D, men det är inte troligt (å andra sidan har jag sett hur mycket man kan "mäta ner" ponnyer...). Normalt sett räknar man med att en 1 1/2-åring uppnått 90% av mankhöjden, men det varierar såklart lite åt båda hållen. I det här fallet skulle det innebära 155 cm, så sanningen ligger säkert närmare 155 än 150.

Gissar Carina
www.silverarabians.com

Tack Carina, för att du svarade på en omöjlig fråga!!! :bow:

MVH/

Josefine

Det går nog inte direkt att säga hur stor hon blir exakt. Men jag skulle gissa på runt 150 cm plus minus några cm. Min gammelhäst är 154 cm hög, hans mamma var 138 cm hög och pappan var 160 cm hög. Å andra sidan så är min andra häst 164 cm hög och hans föräldrar är 154 cm å 157 cm! Så man kan aldrig vara säker.. Det beror ju lite å vad hon har bakom sig, alltså hur höga föräldrarna till hennes föräldrar var!!!!

Liknande trådar

H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: copernica
·
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 305
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka