Mankhöjd på D-ponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hjortbacken
  • Startdatum Startdatum
H

Hjortbacken

Undrar hur stora era 1åriga D-ponnier är? Har ett sto född Maj-09 som idag mäter 122 manke och 125 rumpan,är hon liten? Mamma mäter ca 145 o Pappa är Veronas Gerswin ca 140cm.

Sv: Mankhöjd på D-ponny

Mitt sto är nu 10 månader och mäter ca 130 cm. Mamman är 145 cm och pappan vet jag inte, då han inte är färdigväxt. Han var ca 140 cm vid 3 års ålder.

Jag har en liten welsh cob tjej som är född 2008. På ettårsdagen förra året var hon ca 132 cm i mankhöjd. Det kändes litet tycker jag.

Nu är hon 1 år och 10 månader och är endast 135,5 cm i mankhöjd och 138 cm över korset. Det har alltså inte hänt speciellt mycket med höjden det här året.
Räknar med att hon kommer att bli en liten d-ponny.

"Har ett sto född Maj-09 som idag mäter 122 manke och 125 rumpan,är hon liten? "
Låter litet, tycker jag, tror inte du kan räkna med kat.D Storlek när hon föddes? För att bli D bör de vara ca 90 cm. Men ingen regel utan undantag!
Det är svårt med ridponnyavel, man måste läsa stamtavlor i flera generationer och ändå år det en chansning.
Både Gerswin (142) och morfar Elegant (145) har mycket welsh, vet inte storlekarna exakt men där finns troligen både B och C.
Mina Lotusavkommor var som 1-åringar 135 och 125 Nu är de 7 år och båda slutar, trots en skillnad på 10cm som 1-åringar, som maxade C.

Jag mätte henne idag igen! Hon är nu 125 manke och 127 kors..
Ungens morfar är Holländska hingsten Elegant som mäter 152 cm.
Tror ni hon blir en maxad C-Ponny?
Vet ej hennes mått som nyfödd,men tror inte hon var över 90 cm.

Nu blandar du nog ihop hingstarna? Elegant är inte över ponnymåttet, alltså inga 152 cm.

Min 08:a är 133 cm i manke och 139-140 bak. Hennes mamma var 135 som 2-åring och slutade på 146. Dock knakade det till när hon var 4 och så växte hon tills hon var 8. Tror inte min tjej håller sig till c... Även om det tar tid. Syns på henne nu att hon är låååångt ifrån färdigvuxen. Pappan till henne är 147,5.
Har dessutom en 09:a som är lite mindre än din. Hon blir 1 i slutet av maj och mäter 121-122 i manke och 124-125 bak. Mamma maxad C och pappa maxad D.
Hoppas på att hennes arab-blod gör att hon växer långsamt, om hon inte tokväxer nu under sommaren.
Båda mina är welsh/arab, 09:an skjuter iväg nu och har snart lika långa ben som 08:an.
Hoppas du på en D?

Min åring mäter 138 cm över både manke o kors, väldigt jämn.
Han är e. De Goede Ree Metall och mamman är b-ponny welsh e. Hellekis Timjan-Dito.
Hoppas han håller sej som ponny, men är ju avlad för att bli 148.0 cm och syskonen är c-ponnyer.

Nyfiken i en strut här.
Hur går det för era (förhoppningsvis) blivande d-ponnyer?
Hur växer de?

Min lilla tjej som är född 20 juni 2008 är nu 140cm över manken och jag tror att min gissning på 144-145 cm stämmer ganska bra. Hon har vuxit enligt följande:

87 cm - Nyfödd
119cm- 8 månader
130cm- 1 år
134cm- 1,5 månader
135cm- 1år 10 månader
138cm- 2 år
140cm- 2 år 4 månader

Detta är en spännande tråd. Jag har iår ett ponnyföl som jsg är väldigt nyfiken på hur stor hon tänker bli.
Mamman är 146 och pappan 135. Mamman är av okänd stam så jag har ingen aning om hur hennes storleksgener är.

Jag mätte henne inte som nyfödd, men när hon var 3.5 månad var hon ca 105 cm.

Håller med om att det är en spännande tråd. Har korsat welsh-halvblod i hopp om att få en blivande d-ponny. Mamman 152 cm e.Rubinrot, mormor 158 cm e.Maraton.
Tidigare dotter e.Highlander liten nu som 2 1/2 - åring ca 153-154 cm.
Pappa welsh Joelsbo Clic 135,5 cm.

Stoföl idag 5 1/2 månad och 125 cm. Vet ej riktig födslohöjd, under metern, måttståcken tog inte hennes höjd, tror ca 90 cm, vilket även halvblodsmamman var. Är det någon som vågar gissa på var hon landar i höjd som färdig.

Nu måste jag fråga er som har erfarenhet, växer ponnyer i samma takt som halvblod, som sägs ha 90 % av sin färdiga mankhöjd på ettårsdagen, eller ser deras tillväxtkurva annorlunda ut?

Gjorde en liknande korsning för många år sedan med Glansevin Gadabout 130 cm som pappa och ett något större halvblodssto och den avkomman landade på maxad c-ponny.

Sista frågan; registrera i asrp eller som welsh paart breed. Skillnader, fördelar, nackdelar

Lovade att det var sista frågan, men har en till ;). Behöver ponnyn chippas för registrering och pass precis som halvblod?

Behöver ponnyn chippas för registrering och pass precis som halvblod?

Ja. ID-märkning är obligatoriskt för alla nyregistreringar, alla raser, sedan 1 juli 2009 (normalt betyder det chipmärkning, fast travet håller fortfarande fast vid frysmärkning).

Min fölunge har också welshpappa. Jag har registrerat henne i ASRP, vill jag så kan jag få en WPB stämpel däri också.

Förstakorsningar kan variera mkt i storlek även om dom är helsyskon, jag betäckte ett halvblodssto e Guvenör som var 160 cm hög med welsh sec B hingst(133 cm hög) 2 ggr, första avkomman blev maxad C-ponny, andra avkomman blev 154 cm!
C-ponnystoet betäcktes sen av Welsh Sec B hingst, den avkomman blev maxad D-ponny, så där slog halvblodet igenom generationen efter.

Ja, det är det som de som föder upp "riktiga" ridponnyer varnar för, att det är svårt att avla vidare på dessa halvblodskorsningar.

Anledningen att jag lade ponny på det här stoet är att de verkar krympa för varje generation :crazy: Mormor 158 cm detta stoet ca 152 cm och hennes halvblodsdotter är liten, kan man säga proportionerligt liten. Hon ser färdig ut och allt är litet. Stoet är mer lågställd, men med bra överlinje. Sen har hon ett underbart temperament, som hon har fört över på till sitt föl.

Det är ju ett stoföl, så ett föl blir det väl med tiden undan henne;)

Det var ingen negativ laddning när jag skrev riktiga ridponnyer. Har all respekt för er som föder upp dessa. Det är jag som är inne och klåpar på ett område som jag inte behärskar riktig ännu.:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Hej! Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden.. Jag har ett Fellponny sto som är född 09 i maj, mao räknas som 4-åring nu...
Svar
5
· Visningar
1 983
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30